آیت‌الله رشاد؛ امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی چون علامه حسن‌زاده آملی هستند

کد خبر: 109927
آیت‌الله رشاد گفت: امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی همچون حسن‌زاده آملی هستند. باید چاره‌اندیشی کنیم که چرا حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما امثال علامه حسن زاده را تربیت نمی کنند او کسی بود که در حوزه دینی صاحب نظر بود.
وارث

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز در مراسم بزرگداشت ارتحال ملکوتی مرحوم آیت‌آلله حسن‌زاده آملی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سوگواری حکیمی سترگ، فیلسوفی بزرگ، عارفی عظیم الشان، دانشمندی بی بدیل، فقیه و اصولی، سالکی فاضل و اخلاقی مذهب نشستیم که در عمل تجسم فضائل و انقلابی بی نام و نشان و بی ادعا بودند.

وی افزود: مرگ حق است اما مرگ مردان حق مرگ انسان نیست مرگ انسانیت است. صرفا مرگ یک عالم نیست بلکه به بیان رسول خدا(ص) مرگ علم است. وقتی عالمان از دنیا می‌روند علم هم از جامعه رخت برمی بندد. عروج علامه حسن‌زاده عروج پاره‌ای از علوم در جامعه ما است.

 

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه علامه حسن زاده را می توان تجسم کلمات امیرالمومنین امام علی(ع) در نهج‌البلاغه قلمداد کرد، عنوان کرد: انسان‌ها در مواجهه با علم دو گونه رفتار می‌کنند برخی تنها حافظه خود را انباشته می‌کنند که آنها چیزی جز دائرةالمعارف نیستند و تنها انبانی هستند که گزاره‌های علمی در آنها جایی گرفته است؛ اما عالمان دیگری هستند که علم با حقیقت بصیرت در آنها تجلی پیدا می‌کند. آنها علم را به بصر نمی‌گیرند بلکه علم را با بصیرت درک می‌کنند، در وجود آنها علم، عالم و معلوم متحد می‌شوند. در این حالت علم همان عالم و عالم همان علم است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: آنها علم را در قلب، دل و جان خود جای می‌دهند، وجود آنها به علم نورانی می‌شود و علم در آنها تجسم پیدا می‌کند، علامه حسن زاده از زمره چنین عالمانی بودند که علم را به حقیقت بصیرت دریافته بودند و اگرعلم به عقل، قلب، روح و جان آنها هجمه برده بود جان و عقل آنها به پایتخت این مهاجم بدل شده بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در جهل مرکب علم در وجود انسان انباشه می‌شود و یقین او هم به خطا می‌رود، ابراز کرد: مترفین و دلباختگان به دنیا نسبت به ارزش‌ها بی‌تفاوت هستند و سست رفتار و برخورد می‌کنند. نسبت به آنچه دنیا طلبان محکم به آن می‌چسبند شخصیت‌هایی نظیر علامه حسن‌زاده املی از کنار آن به سادگی، با بی‌اعتنایی تمام و زاهدانه عبور می‌کنند. ایشان به حق زاهد و ساده زیست بودند، مردی به این بزرگی در خانه‌ای بسیار کوچک با امکاناتی اندک زندگی می‌کردند.  

 

وی با بیان اینکه انسان جاهل است، گفت: بسیاری از نوابغ تاریخ در پایان عمر به جهل خود پی می‌بردند، در تاریخ بشر نابغه‌ای به عظمت ابن سینا ظاهر نشده یا حداقل شناخته نشده است ایشان در آخر عمر می‌گوید که من اگر نادانسته های خود را زیر پای خود قرار دهنم سرم به عرش می خورد تازه فهمیدم که نمی دانستم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه در قرآن کریم به جهالت انسان اشاره شده است، اظهار کرد: جاهل متوجه جهل خود نمی‌شود مگر حوادثی رخ دهد که جهل و ضعف خود را مشاهده کند. یک نمونه امروزی آن کرونا است که با این همه ادعای بشری در کشف علم، دانشمندان را اسیر خود کرده است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید نباید از آنچه جاهلان می ترسند شما هم بترسید، گفت: انسان اگر مرگ را شناخته باشد از آن نمی‌ترسد زیرا انسان وقتی می‌میرد متولد می‌شود چرا باید از مرگ ترسید، مرگ مرگ نیست زندگی است. تنها جاهلان از مرگ می‌ترسند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شخصیت‌هایی نظیر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی انسان‌های خاکی نیستند و افلاکی هستند اگرچه بدن آنها ریشه در زمین و خاک دارد اما روح آنها شاخه و میوه در آسمان دارد و در ملکوت الهی سیر می‌کند. اظهار کرد: آنها با دنیا آمیختگی مختصری دارند چرا که انسان هستند و با دیگران مراوده دارند اما این دنیا برای آنها تنگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه این عالم عالم غیبت است و اشخاصی نظیر علامه حسن‌زاده در عالم حضور حضور دارند، عنوان کرد: یکی از خصوصیات مرحوم علامه حسن زاده غیرمکتوم بودن ایشان بود که اشراقات و اشرافات خود را به سهولت بازگو می کرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه امثال مرحوم علامه حسن زاده گمگشته حوزه و دانشگاه است، ابراز کرد: علم مدرن علم تجزیه شده است که حقیقت را کامل نشان نمی‌دهد علم به خانه تاریک است بنابراین نمی‌تواند انسان را به کمال برساند. برای پیشرفت ما نیازمند امثال علامه جوادی آملی هستیم که یک عارف و فیلسوف و جامع همه علوم بودند.

وی با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی مرد اخلاق، معنا، معرفت، حکمت، فقه، اصول، کلام، مهدویت و ادبیات، فیلسوف، متکلم، ریاضی‌دان، منجم، اهل معنا و باطن بود، اظهار کرد: امروز گم‌شده حوزه و دانشگاه افرادی همچون حسن‌زاده آملی است. متاسفانه این نسل در حال منقرض شدن است. باید چاره‌اندیشی کنیم مبادا دیگر حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما امثال علامه حسن زاده را تربیت نکند او کسی بود که در حوزه دینی صاحب نظر بود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.