جلسه هفتگی هیئت روضه الشهداء برگزار شد +گزارش تصویری
وارث: جلسه هفتگی هیئت روضه الشهداء با سخنرانی و مداحی آقای حسین محمدی فام برگزار شد.
در ادامه متن سخنان آقای محمدی فام را می خوانید:
امام هادی علیهالسلام می فرمایند: "عَلَیکُم بِالوَرَعِ فَاِنَّهُ الدّینُ الَّذی نَلازِمُهُ وَ نُدینُ اللهَ تَعالیَ بِهِ وَ نُریدُهُ مِمَّن یُوالینا لاتَتعَبُونا بِالشَّفاعَةِ" معنی آیه:"با ورع و باتقوا باشید که این ورع و تقوا همان دینی است که همواره ما ملازم آن هستیم و پایبند به آن می باشیم و از پیروان خود نیز می خواهیم که چنین باشند. از ما (با عدم رعایت تقوا) شفاعت نخواهید و ما را به زحمت نیندازید."
بر شما باد به ورع، ترجمه ساده ورع تقوا است. البته برخی بین ورع و تقوا تفاوت هایی قائل شدند. در مجموع ورع یعنی تقوا و پرهیز الهی. حضرت می فرمایند: علیکم بالورع، بر شما باد که ورع و تقوا داشته باشید، می فرمایند تقوا دین است. ما اهل بیت علیهالسلام ملازم تقوا هستیم و دین ما تقوا است. ما به وسیلۀ تقوا دین داری می کنیم.
رابطۀ امام هادی علیهالسلام با خدا یک رابطه بیشتر نیست و آن هم تقوا است و از کسانی که عشق ما را دارند همین را می خواهیم. هر کسی که ما را دوست دارد باید خود را ملازمۀ تقوا کند.
از حالات بسیار مهم مومن حضور در وادی بین خوف و رجا است. نه خیلی خوفی باشد که بترسد و حرکت نکند و نه آنقدر رجائی شود که اگر با معیار تقوا سنجیده شد حاصل خوبی نداشته باشد.
مضمونی از حدیث امام کاظم علیهالسلام که خواندم را می گویم: اگر ما بخواهیم شیعه هایمان را امتحان کنیم، حاصلش چیزی باقی نمی ماند. امروزه خیلی ها به پشتی تکیه داده و ادعای شیعۀ علی بودن می کنند. این چه دینی است که برای خودمان ساختیم و اهم و مهم ندارد!
و در ادامه حضرت می فرمایند: با شفاعت ما را به زحمت نیندازید. قانون این است که تقوا داشته باشیم و به وسیلۀ آن بهشتی شویم و شفاعت استثنا برای افراد خاص است و شرایط خاص خود را هم می خواهد.
در ادامۀ مبحث اثبات امامت امام علی علیهالسلام به اثبات افضلیت مولا رسیدیم و اول به طور اجمالی در دوازده وجه اثبات کردیم که حضرت افضلند، در نتیجه باید ایشان امام باشند و وارد بحث تفضیلی شدیم و گفتیم فضائل یک انسان سه بخش است بخش اول فضائل نفسانی و بخش دوم فضائل جسمانی و سومین بخش فضائل خارجی. در بخش فضائل نفسانی وجوهی را در مورد افضلیت مولا بیان کردیم. گفتیم فضیلت نفسانی اول سبقت مولا در ایمان است، که امیرالمومنین علی علیهالسلام اولین کسی است که ایمان آورده پس افضل است. در وجه دوم گفتیم علم ایشان از تمام امت بالاتر است در نتیجه ایشان باید امام شود.
در این جلسه به طور تفصیلی در وجه هایی اثبات می کنیم که امام علی علیهالسلام اعلم است.
وجه اول این است که می گوید: اشرف علوم در عالم علم کلام است، علم کلام یعنی علم اعتقادات. کلام شامل توحید است و بالاترین کلام اسلام در زمینه توحید در نهج البلاغه امام علی علیهالسلام است.
دوم) علم تفسیر است. سیوطی در کتاب الاتقان تصریح می کند که آنچه که در تفسیر از امیرالمومنین علی علیهالسلام رسیده از هیچ کدام از صحابه آنقدر مطلب تفسیری نداریم و می گوید از خلفای ثلاثه در زمینۀ تفسیر در حد انگشتان دست مطلب داریم. یعنی در علم تفسیر نفر اول و دوم اندازۀ انگشتان دست مطلب دادند اما امیرالمومنین علی علیهالسلام کتابی چند جلدی را تالیف می کرد که فقط روایات تفسیری اش چند جلد است.
هم شیعه و هم سنی نقل کرده اند که ابن عباس می گوید: در تفسیر "ب" بسم الله الرحمن الرحیم، یک شب از سر شب تا سحر علی برایم حرف زد!.
سوم) علم فقه است. رجوع صحابه در علم فقه به حضرت مشهور است. خلیفه دوم گفته: من زنده نباشم مشکلی پیش آید و علی کنارم نباشد. یعنی هر جا مشکلی داشتیم مولا به دادمان رسید.
چهارم) علم بلاغت است. اگر مختصری با نهج البلاغه انس پیدا کنید متوجه بلاغت و شیوایی گفتار حضرت می شوید. چینش کلمات بسیار زیباست.
پنجم) علم نحو است. علم نحو را خود امیرالمومنین علی علیهالسلام وضع کرده است.
ششم) علم عرفان و سیر و سلوک است.
هفتم) علم شجاعت و علم خوب جنگیدن.
خلاصه نزد ارباب هر فنی که می رویم خودشان را می خواهند به علی وصل کنند. ورزشکاران علی می گویند، مفسرین علی می گویند. اهل کلام، فلاسفه و اهل شعر همه می گویند"علی".