جشن ایام ولادت حضرت زهرا(س) در هیئت امام علی بن علی طالب (ع) برگزار شد + گزارش تصویری

کد خبر: 30730
جشن ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی شیخ محمود ریاضت و مداحی حاج ناصر آئینی و کربلایی امیر حسین جعفری در هیئت امام علی بن علی طالب علیه السلام برگزار شد.

وارث: جشن ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی شیخ محمود ریاضت و مداحی حاج ناصر آئینی و کربلایی امیر حسین جعفری در هیئت امام علی بن علی طالب علیه السلام برگزار شد. 

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام ریاضت را می خوانید: 

 این روایات را زیاد شنیده اید امام صادق علیه السلام  فرمودند: " هیچ پیامبری به پیامبری نرسید مگر آنکه اول اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام کرد، اما مرحوم علامه شعرانی در کتاب مدینه المعاجز نقل می کنند هر کدام از پیامبران که به واسطه اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام به پیامبری رسیدند، نبوت در آنان تکمیل نگردید مگر اینکه به واسطه معارف حضرت زهرا سلام الله علیه نبوتشان کامل شد .

امام باقر علیه السلام به یکی از شاگردان برجسته خود به نام ابان ابن تقلب فرمودند :

" تو را دیر به دیر می بینیم . نیستید؛ "

عرض کرد :" ما در مدینه زندگی نمی کنیم فاصله محل سکونتم با مدینه خیلی زیاد است و تو فیق دارم چند روز یک بار خدمت شما برسم و کسب فیض کنم سپس بروم سراغ زندگی خود."

 حضرت فرمودند : "در این شهری که زندگی می کنی دوستان ما و شیعیان ما هستند؟ "

عرض کرد: " آقا اکثرا اهل حق نیستند اما ما تعدادی خانواده هستیم و همه شیعه هستیم دور همیم "

حضرت فرمود: "شما با هم چگونه رفتار (معاشرت) می کنید ."

 عرض کرد : "ما هر چند وقت یکبار دور هم جمع می شویم و هر ده روز یک بار از حال هم با خبر هستیم و چند ساعت با هم هستیم."

 حضرت فرمودند: "خوب چه کار می کنید ؟"

 عرض کرد :" قرآن تلاوت می کنیم از فضایل شما می گوییم و از معارف شما بیان می کنیم ."

 امام صادق علیه السلام فرمودند: "تو به عنوان شاگرد ما زمانی که شیعیان ما نشسته اند و شما برایشان از معارف ما می گویید چه چیزی به آنان می گویید؟ "

عرض کرد: "من با استفاده از آیات قرآن، معارف شما را بیان می کنم."

 حضرت فرمودند : " چه کار می کنی؟ عرض کرد به آیه ای استناد می کنم . ( آیه تطهیر ، آیه ولایت ، سوره هل عطا ) با استناد به آیات قرآن فضایل شما را بیان می کنم."

 حضرت فرمودند:" این ها خوب است اما این ایاتی که شما به آن استناد می کنید معرفت ما و معارف ما را نمی رساند. عرض کردم یا ابن رسول الله به چه آیه ای استناد کنم که معارف شما را بیان کند؟ حضرت فرمود به این آیه استناد کن: " وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.(1) "

 عرض کردند:"این آیه هر استفاده ای جز معارف شما اهل بیت دارد. چطور به معرفت شما مربوط است؟ "

امام صادق علیه السلام فرمود : زمانی که خداوند تبارک و تعالی با حضرت موسی کلیم الله میقات گذاشتند ده شب اول که تمام شد ندا رسید به حضرت  موسی علیه السلام : "موسی به وحدانیت ما اعتقاد داشتید . اما حالا همه وجودت به باور توحید رسید (2) ؟" جواب داد : "بله ؛ ده شب دوم نیز تمام شد" ندا رسید: "موسی آیا با همه وجودت به اشرفیت حبیب ما حضرت محمد صلی الله علیه و آله بر همه پیامبران الهی رسیدید ؟ و پیامبر خاتم اشرف انبیا است ؟ " جواب داد : " بله ، ( این ده شب دوم برای آن بود که موسی به باور با همه ابعاد وجود خود برسد ) ده شب سوم که تمام شد " خداوند به موسی خطاب کرد : " موسی اعتقاد داشتی به افضلیت وصی ما پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام بر تمام پیامبران و اینکه پیامبران به واسطه ولایت ایشان به پیامبری رسیدند ؟" جواب داد :" بله .

" امام صادق علیه السلام فرمودند :" این سی شب که به پایان رسید و خداوند این سه اعتراف را از حضرت موسی کلیم الله گرفتند". ندا رسید: "این سه باور به اضافه هم باید منجر به یک باور دیگری بشود."

حضرت موسی کلیم الله عرض کرد :" خداوندا باید به چه باوری می رسیدم ؟" ندا رسید : "موسی آیا با همه وجودت باور به برتری و افضلیت حبیبۀ ما فاطمه زهرا سلام الله علیها کردید ؟"

 امام صادق می فرماید : "حضرت موسی این را که شنید توقف کرد فرمود: خدایا نرسیدم . پس خداوند فرمودند: میقات تمام نشده برای آنکه معرفت تو تمام شود ده شب دیگر نیز نیاز دارید ."

خدا ده شب را اضافه کرد تا حضرت موسی کلیم الله به معارف مادر ما حضرت فاطمه سلام الله علیه برسد چرا که آن سی شب اگر منجر به معارف مادر ما حضرت زهرا سلام الله علیه نشود تکمیل نشده است.

امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: " عوالم وجود بر مدار معرت فاطمی ایجاد شده و بر مدار معرفت فاطمی ادامه حیات دارد، لذا فرمودند: معرفت و اقرار به فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیه واجبی است که بر همه موجودات عالم(3) هستی واجب است."

زمانی مشخص می شود که ما به اهل بیت علیه السلام معرفت داریم که سبک زندگی ما سبک اهل بیت علیه السلام شود و عمل و رفتار مان رفتار و عمل اهل بیت علیه السلام شود و معرفت ، آن زمانی است که عمل ما دیده شود. اگر علاقه و عشق تبدیل به معرفت نگردد خطرناک خواهد شد.

" امام حسین علیه السلام  در یکی از منازل مشاهده کردند دو سوار از کوفه می آید، فرمودند : "عباسم بگو بیایند و ببینیم از کوفه چه خبر است؟" زمانی که آمدند حضرت فرمودند : "ازکوفه چه خبر ؟" جواب دادند : "کوفه در چهار کلمه است در قلبشان به محبت شما است اما یاران شما را سر می برند."

حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند:"انسان ها به دنبال خوش بختی هستند و همه می خواهند هم در دنیا و هم در آخرت خوش بخت بشوند اگر کسی می خواهد به این آرزو برسد سعی کند وقتی عملی برای خدا انجام می دهد خالص برای خدا باشد ؛ کسی که عبادت انجام می دهد خالصانه عبادت کند _  خداوند بهترین چیز را در دنیا و در آخرت در اختیار او قرار می دهد"

اخلاص یعنی چه :

علمای مراجع تقلید و فقها می گویند اخلاص سه اخلاص وجود دارد :

اخلاص فقهی

اخلاص اخلاقی

اخلاص معرفتی

در همه چیز این سه چیز وجود دارند مثلاً: یک نجاسات فقهی داریم که می گوید ا لباسی نجس شده است اما یک نجاسات اخلاقی نیز داریم که علمای اخلاق می گویند: هر گناهی آدم را نجس می کند. اگر نگاه به نامحرم کنم چشم هایم نجس شده اند. اهل معرفت می گویند : فکر کردن به چیزی غیر از خدا انسان را نجس می کند. در اخلاص هم همین طور است.

فقها می گویند عبادت خالص باید قربت الی الله باشد و اگر من قصد ریا و خود نمایی داشته باشم این عمل باطل است چون اخلاص فقهی را ندارد لذا می گویند مراقب باشید در عمل قصد ریا نکنید. اخلاص اخلاقی این است که زمانی که من عملی را برای رضای خدا انجام دادم خدا را بدهکار خود نبینم و رابطه ما با خدا رابطه تاجرانه نباشد.

 اخلاص تعریف دارد؛ اگر عمل را برای خدا انجام دادیم دیگر خدا را به خودمان بدهکار نمی دانیم _ حواسمان پرت نشود ما آمده ایم به خدا برسیم و قرار است خلیفة الله بشویم.

حضرت رضا علیه السلام فرمودند:" خدا اگر می خواهد برای شما سنگ تمام بگذارد شب ها و روزهای بافضیلت را با شب جمعه یکی می کند."

 در ادامۀ این مراسم ذاکرین اهل بیت علیهم السلام حاج ناصر آئینی و کربلایی امیرحسین جعفری به مدیحه خوانی و مولودی پرداختند.




پی نوشت:

1در دهه اول ذی حجه در نماز مغرب و اعشا می خوانید که در ثواب حق حاجیان در حج تمعطع شریک باشید. ترجمه اش: (با موسى سى شب وعده كرديم،و آن را با ده شب ديگر كامل نموديم،در نتيجه ميقات پروردگارش به چهل شب اتمام يافت و موسى‏ به برادرش هارون گفت:در ميان قوم من جانشينم باش،و اصلاح كن،و راه اهل فساد را پيروى مكن.)

2باور داشتن با یک اعتقاد قلبی داشتن متفاوت است گاهی به چیزی تنها باور داریم گاهی به چیزی که علم داریم اعتقاد نیز داریم گاهی به چیزی که علم و اعتقاد داریم باور قلبی هم داریم. این قاعده در همه چیز وجود دارد مثلاً ؛ همه علم به این دارند که استعمال دخانیات و سیگار ضرر دارد اما این علم منشا عمل نمی شود.

3سلمان فارسی از امام علی علیه السلام سوال کرد : " ما چند عالم  ؛ عالم گیاه و انسان و حیوان و جن و ملک را می شناسیم . غیر از این شش عالمی که ما می شناسیم عالم دیگری وجود دارد؟ " ایشان فرمودند:" عوالم دیگری وجود دارد. سلمان تعجب کرد." گفت: "مگر ما چند عالم دیگر داریم که شمار می گویید عوالم دیگری وجد دارد ." حضرت فرمودند : " دوازده هزار عالم داریم که اسم شش تا را شنیده ای . سلمان نتوانست تحمل کند و بی هوش شد به هوش که امد." پرسید: "هر کدام از این دوازده هزار تا چند عالم دیگر را در خود جای داده است؟ " حضرت فرمودند: "بله هر عالم به اقتضا خود چند عالم دیگر را در خود جا داده است." سلمان پرسید:" همه این عوالم با هم چند تا خواهند شد ؟" فرمودند: "چهل هزار عالم داریم." پرسید:" ولایت در آن عوالم با چه کسی است" فرمود: "سلمان ولایت در هر چهل هزار عالم با ما چهارده معصوم است. "