حجت الاسلام کیوانی: انبیاء آمدند تا انسان ها موحد شوند
وارث: مراسم شب مبعث حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه با سخنرانی حجت الاسلام کیوانی و مداحی حاج علی انسانی ، حاج مهدی غیاثی و کربلایی حنیف طاهری در منزل حاج علی انسانی برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام کیوانی را می خوانید:
خداوند متعال که پیامبران را عموما و نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه را به طور ویژه فرستاده خود کرده است، از این فرستادن هدفی داشته است. خداوند در قرآن در سورۀ نحل می فرماید: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ" ما هر آینه در هر امتی و برای هر گروهی پیامبری را فرستادیم تا به آنها بگوید اعبدوا الله، فقط خدا را فرمان ببرید و اطاعت کنید و از طاغوت احتناب کنید، طاغوت یعنی هر معبودی غیر خدا. هر چیزی تو را از فکر خدا باز بدارد طاغوت است.
لذا انبیاء آمدند تا مردم موحد باشند، منتهی نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه یک جایگاه و ارزش خاصی دارد، خدای متعال که اینهمه نعمت به این انسان عنایت کرده است حتی تمام انبیاء اعظام رو از آدم ابوالبشر تا عیسی مسیح به اونها عنایت کرده است و خانۀ خودش را برای مردم داده است، هرچه خدا به انسان نعمت داده است یک بار نگفته که من بر شما منت گذاشته ام جز به وجود نازنین نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه که فرمود "لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ" ما با دادن و فرستادن پیامبر به رختان می کشیم، یعنی قدر این نعمت را بدانید.
به قدری این نعمت مهم است که امام صادق علیه السلام فرمود همۀ انبیاء بدون استثنا آرزویشان این است که خدایا ما را از امت این پیامبر قرار بده.
در جلد 91 بحارالانوار صفحۀ 8 از کتاب "اقبال" سید بن طاووس این مطلب نقل شده است که امام سجاد علیه السلام بنا شد نماز عید فطر را بخوانند. هنگامی که با پا و سر برهنه عازم مصلی شدند در راه می فرمودند خدایا آن سری از حروف مقطعه ای که (حروفی مانند الم – یس – حم و ... که در قرآن آمده است) بعد از آنها کلمۀ قرآن را آوردی، این سری از حروف مقطعه را اسم برای پیامبرت گذاشتی و در همان حالی هم که اسم برای پیامبرت گذاشتی به آن قسم هم خورده ای. یعنی هنگامی که می گویی: "یس" یعنی قسم به جان تو ای پیامبر ...
این یک مستثنی است و برای هیچ کس غیر از پیامبر صلوات الله علیه، خداوند چنین عظمتی را قائل نیست. سپس امام سجاد علیه السلام می فرمایند تمام عقول متحیر هستند و زبانها الکن است و همه و همه عاجز هستند از اینکه بتوانند سرّ این مطلب را بفهمند که خدایا تو چرا در ابتدای کتابت در بعضی از حروف اسم برای پیغمبرت قرار دادی و به آن قسم هم خورده ای.
شخصیتی با عظمت تر از حضرت رسول صلوات الله علیه دیگر در قرآن پیدا نمی کنید که وقتی که می خواهند صدایش کنند، پیامبران دیگر را وقتی می خواستند صدا کنند می گفتند، عیسی! موسی! ابراهیم... اما جایی گفته نشد که پیامبری را می خواهید صدا بزنید اینگونه صدایش نزنید، این تنها منحصر به رسول خدا صلوات الله علیه است که خداوند فرمود پیامبر ما را وقتی می خواهید صدا بزنید، مثل خودتان عادی صدایش نزنید بلکه با القاب او را نام ببرید، یا رسول الله! یا نبی الله، یا حبیب الله..
اینقدر جایگاه پیامبر برای خداوند بزرگ است که پیامبر را منحصر می کند به خودش و به سایر پیامبران چنین مقامی نداده است. خداوند خودش متکفل سیر پیامبرش شده است "سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي الَّذي بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ" فاعل این آیه خداوند است و می فهماند ما سیر دادیم او را از مسجد الاحرام به مسجد الاقصی. مسجدالاقصی به چه معناست؟ یک معنای ظاهری آن همین مسجد الاقصی است، در برخی روایات آمده است مراد مسجدالاقصی ای است که در آسمان چهارم است. قرآن یک ظاهری و یک باطنی دارد.
پیامبر صلوات الله علیه برای چه مبعوث شده است؟ برای اینکه مکارم اخلاق را کامل کند، برای اینکه آزادی و عدالت را در میان مردم زنده کند. امام صادق علیه السلام میفرماید پیامبر صلوات الله علیه در مسجدالاحرام نشسته بودند که فردی وارد شد. سران قریش به سراغ او آمدند و گفتند که مردی که آنجا نشسته است جادوگر و ساحر است به حرف او گوش نده. اون فرد دستانش را محکم روی گوش هایش گذاشت تا نشنود، با خودش هم تفسیر می کرد که اگر ما برگردیم به دیار خودمان و بپرسند که چه خبر بود بگوییم خبری نبود، بپرسند یک نفر آمده بود و ادعای پیغمبری می کرد چه شد؟ نمی شود که بگویم خبری بود اما من دستم روی گوش هایم بود.
یک مقدار دست هایش را فاصله داده بود که مشرکین هم برای او مشکل درست نکنند، و گوش می داد به سخنان پیامبر صلوات الله علیه. دید که حضرت حرف های خوبی می زند، سخنان پیامبر صلوات الله علیه که تمام شد آمد با فاصله از پیامبر صلوات الله علیه نشست، از بس که پیامبر حرف های دلنشینی می زد بی اختیار دید که نزدیک پیامبر صلوات الله علیه شده است. رو کرد به پیامبر صلوات الله علیه و گفت: خداوند تو را فرستاده است تا برای ما چه کاری بکنی؟ پیامبر صلوات الله علیه فرمودند: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِیالقُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی" تا حضرت این آیه را خواندند که خدا امر می کند به عدالت و احسان و حق خویشاوندان را ادا کردن و نهی می کند از منکرات و فحشاء و ظلم و ستم.
امام صادق علیه السلام می فرماید یک مرتبه اون فرد گفت ای پیامبر به بهترین اقوال و افعال و گفتار مردم را دعوت می کنی ولی قدرت را نمی دانند.
در ادامۀ این مراسم ذاکران اهل بیت علیه السلام، حاج علی انسانی ، حاج مهدی غیاثی و کربلایی حنیف طاهری به مولودی خوانی پرداختند.