حجت الاسلام حائری زاده: آیا اذن داریم تمنای مرگ بکنیم؟
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام حائری زاده را می خوانید:
روایتی را درنظر دارم که تا شب دهم به این روایت بپردازیم. روایت کاربردی است.
"جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ، فَقالَ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: الْمَوْتُ شَیْءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ وَ سَفَرٌ طَوِیلٌ یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدَایَا. فَقالَ: وَ ماهِیَ؟"شخصی آمد نزد پیامبر اکرم صلیاللهوعلیهوآله عرض کرد آیا اذن میدهید که تمنای مرگ کنم؟ حضرت فرمود: مرگ چیزی است که از آن چارهای نیست و سفری بسیار طولانی است، سزاوار است کسی که اراده مرگ دارد، ده هدیه آماده کندو با خود ببرد.عرض کرد: آن ده هدیه چیست؟ حضرت فرمود:"هدیّه عزرائیل ، و هدیّه القبر ، و هدیّه منکر و نکیر ، و هدیّه المیزان ، و هدیّه الصراط ،و هدیّه مالک ، و هدیّه رضوان، و هدیّه النبیّ صلّى اللّه علیه وآله، و هدیّه جبرئیل ، و هدیّه اللّه تعالی"
1.
هدیهی عزرائیل
2.
هدیهی قبر
3.
هدیهی منکر و نکیر
4.
هدیهی میزان
5.
هدیهی پل صراط
6.
هدیهی مالک خزینه دار جهنم
7.
هدیهی رضوان خزینه دار بهشت
8.
هدیهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
9.
هدیهی جبرائیل
10.
هدیه خداوند تعالی
أمّا هدیّه عزرائیل فأربعه أشیاء: رضاء الخصماء، و قضاء الفوائت، و الشوق إلى اللّه ، و التمنّی للموت.امّا هدیه عزرائیل چهار چیز است : رضایت حق داران، قضاى نمازهای فوت شده، اشتیاق به خداوند، و آرزوى مرگ ؛
جایی ننوشته است و روایت نیست اما گاهی ثوابی را هدیه کنیم به حضرت عزرائیل تا هنگام مرگ هوای ماراداشته باشد. یک بار حضرت ابراهیم علیهالسلام گفت: من می خواهم عزرائیل را ببینم. خدافرمود: طاقت نداری. فرمود: می خواهم ببینم. با جلوه وهیبتی زیبا ظاهر شد که جان مومنان را می گیرد. خدافرمود: همین که عزرائیل با این هیبت زیبا ظاهر می شود برای مومن کافیست. گفت: جان کفار راچگونه می گیری؟ فرمود: طاقت نداری. گفت: می خواهم ببینم. ظاهر شد و ابراهیم غش کرد. هیچ چیز مثل یاد مرگ انسان را تکان نمی دهد و اصل یاد مرگ زمینه اش برای این ماه و این ساعات است.
1.رضاء الخصماء
از اقسام حق، حق الله و حق الناس است.
حقوق خدا خیلی زیر پاگذاشته شده است و خدا در بسیاری مواقع می گذرد. اما انسان ها نمی گذرند. روایت داریم دو درهم بدهکار باشید و داشته باشید و پشت گوش بیندازید، 600 رکعت نمازتان را می گیرند و دو درهمتان را صاف می کنند. مرحوم شیخ عباس قمی(ره) صاحب مفاتیح الجنان به خواب پسرش حاج میزرا علی محدث قمی آمدو گفت: پسرم در برزخ گیر کرده ام. گفت: چرا؟گفت: زمان حیات کتابی از کسی قرض گرفته بودم و دردستم بود که افتاد و شیرازه اش از هم پاشید آنرا صحافی کنید و برایش ببرید. آدرس را هم در خواب دادو پسرش کتاب را برد. دوباره پدرش راخواب دید و گفت: پسرم خداخیرت بدهد راحت شدم. برای یک کتاب در برزخ گیر کرده بودم.
حق الله دو قسم است: برخی باتوبه برطرف است. مثلا دروغ گفته است. روایت است ، دروغ رزق را بند می آورد و کار فرد گیر می کند. مثلا روی جنس ایران بِرَندِ و مارک خارجی می زنند. قرآن می فرماید: "لاتعاونو علي الاثم والعدوان" (2مائده)"هرگز در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید!"
اما قسم دوم حق الله با توبه قبول نمی شود و فرد باید عمل فوت شده را انجام دهد. مانند: نماز نخواندن.روایت داریم: "وَ قالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وآله وسلم مَنْ اَحْرَقَ سَبْعینَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ سَبْعینَ نَبِیّاً وَ زِنا مَعَ اُمِّهِ سَبْعینَ مَرّات وَ افْتَضَ سَبْعینَ بِکْراً بِطَریقِ الزِّنا اَقْرَبُ اِلى رَحْمَةِ اللهِ مِمَّنْ تَرَکَ الصَّلوةَ مُتَعَمِّداً."و رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: "کسى که هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد پیامبر به قتل رساند و هفتاد مرتبه با مادر خود درآمیزد و هفتاد دختر را از طریق زنا تجاوز نماید به رحمت خداوند از کسى که عمداً نمازش را ترک کند نزدیکتر است."( اسرارالصلوة ص33 )سگ که نجس العین است می گوید: سپاس خدایی را که مرا تارک الصلاه قرار نداد. از نمازهایمان لذت نمی بریم. فرمود: کسانی که سجده و رکوع زیبا انجام می دهند عذاب قبر ندارند.
برخی گناهان حق الناس هستند.حق الناس درسه حوزه قابل بحث است. یک قسمش آبرویی است. روایت داریم اگر فردی کاری کرد و 50نفر علیه او شهادت دادند اماخودش رد کرد وتوجیه کرد، کمکش کنید در توجیه کردن. نگذارید آبرویش برود. خدا برای توبه از گناه 7ساعت فرصت می دهد. به ملائک می گوید ننوسید تا7 ساعت اگر توبه نکرد بنویسید.
2. قضاء الفوائت
قضای اعمال فوت شدهاعمال فوت شده را خودتان انجام دهید. "ای که دستت می رسد کاری بکن."
خودت برای کفن و دفن هزینه کنار بگذار. دوحساب داشته باش یکی برای قبل از مرگ دیگری برای بعد از مرگ. برای روضه امام حسین علیهالسلام مجلس بگیرید. ثلث مالتان را قبل از مرگ کنار بگذارید.
مرحوم حاج محمد حوله ای رانزدیک محرم درخواب دیدند که بقچه ای در دستش است.پرسید بقچه چیست؟ گفت لباس مشکی است. پرسید: مگر در محشر هم خبری هست و عزا می گیرند؟ گفت:بله همه خبرها اینجاست. از اوخواهش کرد تا ببیند و گوشه ای از عزاداری برای سید الشهدا علیهالسلام را به فرد نشان داد. وقتی عزای محشر را دید و یک یاحسین علیهالسلام اهل محشر را شنید از خواب پرید.
چه کنیم نماز صبح ما قضانشود؟
1_دیر نخوابیدن. فرمود: "شِيعَتِنا يَنامُونَ أَوَّلَ اللَيْلِ" شیعیام ما اول شب می خوابند.2_ عدم حضور درمجالس لهو ولعب. داریم مجالس ختمی که دارای لهو و لعب است و چیزی به اموات نمی رسد. بعد مرگ یک سوال می کنند: " اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا."خودت پرونده ات را بخوان ببین چه کرده ای.
3.الشوق إلى اللّه
اشتیاق به خدا داشته باشیم. خدا برایمان مهم باشد. ببینیم خدا کجا راضی است، کجا راضی نیست. موسی علیهالسلام به خدا شکایت کرد از قومش خطاب آمد موسی علیهالسلام تو بندۀ من هستی من که خدای آنها هستم ورزق مرا می خورند و آبرویشان را حفظ می کنم مرا فحش می دهند برو و به وظیفه ات عمل کن. انسانی که شوق به خدا دارد نماز شب می خواند. فرمود: " جيفَهٌ بِاللَّيْلِ" نباشید جیفه یعنی مردار. مانند مرداری نباشید که به جایش چسبیده است. آیت الله بروجردی شبی نزدیک اذان صبح به حوزۀ فیضیه سر زدند دیدند بعضی چراغها روشن ودر حال عبادت و مطالعه اند و برخی خاموش وطلبه هاخوابند. فرمود: طلبه ای که نماز شب نخواند به درد طلبگی نمی خورد. تقوا ندارد که از تقوا حرف بزند ومردم را به تقوا دعوت کند.آیت الله بهجت (ره) می فرمود: زمان آیت الله قاضی(ره) هر طلبه ای "طی الارض" نداشت جای تعجب بود.وغالب طلاب "طی الارض" داشتند.زیرا خیلی مسائل را رعایت می کردند.هرمجلسی نمی رفتند.هر مالی را نمی خوردند.
روایت داریم از امام سجاد علیهالسلام : " وَمِنْ اَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنا جَرَيانُ ذِكْرِكَ عَلى"
از عظیم ترین نعم الهی همین جریان ذکر و توفیق جاری بودن ذکر بر لبان من است.