وارث: مراسم مناجات شب هشتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.
این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح خطبه 188 نهج البلاغه پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و روضه خوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با مداحی و نوحه خوانی توسط حاج ابوالفضل بختیاری به پایان رسید.
اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی در شب هشتم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک
در دو جلسه گذشته خطیب ارجمند حجت الاسلام حسینی قمی در باب انذار و تبشیر توبه ایراد سخن نمودند که منتج به نفی یأس عاصی از رحمت خداوند و امید مومنین به هدایت او شد، همین مطلب مقدمه ای برای شروع بحث جدیدشان در موضوع آداب دعا و مناجات شد.
تبین و ارزش دعا و مناجات در منظر قرآن:
"ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ" (سوره غافر آیه 60)
مرا بخوانید تا استجابت کنم شما را در حقیقت کسانی که کبر ورزند از این عبادت وارد جهنم خواهند شد. این دستور دعا و مناجات با خداوند است و جدیتر از آن "قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ" (سوره فرقان آیه 77) بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمىکند. یعنی نظر عنایت به کسی که اهل دعا و مناجات نباشد در کار نیست! پس ما موظف به طلب حاجات از پروردگاریم و البته رعایت آداب آن هم از بدیهیات امر است.
از آداب دعا و مناجات:
- امید به درگاه احدیت و دوری از یأس! مطلب مهم اینجاست، طلب حاجات از خداوند باتعیین تکلیف برای اَوامر الهی متفاوت است. یکی فریضه و دیگری شرک است.
- خدا را با طلب حاجت امتحان نکنیم.
- دعاهایی که استجابت نمیشود طلب نکنیم "وَ قَالَ [امیرالمومنین علیه السلام] لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ" (نهج البلاغه حکمت 93) امیرالمومنین علیه السلام فرمودند هیچ کس نگوید خدایا من را در فتنه آزمایش نکن چون هرکس در زندگی خود باید آزمایش شود.
- راضی به رضای خدا باشیم در تمام حوائج زندگی!
- دعا باید موجب آرامش باشد آن دعایی که آرامش نمیآورد خود مشکل آفرین است.
- خداوند میداند، میتواند، بی نیاز است و رحمتش را شامل بندگان میکند. دعا و مناجات بهانه نمایان نمودن حکمت خداوند بر انسان است. "وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَکِن یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ" (سوره شوری آیه 27) و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند مسلما در زمین سر به عصیان برمىدارند لیکن آنچه را بخواهد به اندازهاى(که مصلحت است) فرو مى فرستد.
دستور دعا از طرف امام صادق علیه السلام (دُر المنثور، جلد 6، صفحه 113) :
1- آخرشب به مناجات بپردازیم حیا و توبه ما ستری باشد بین ما و خداوند
2- برای مناجات و دعا وضویی با همه مستحبات داشته باشیم.
3- نماز شب با حضور قلب
4- حمد و ثنای خداوند
5- صلوات بر محمد و آل محمد صل الله علیه و آله
بیانات حاج منصور ارضی در شب هشتم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
بعضی برانجام معصیت صبر و استقامت دارند.
در ادامهی بحث در مورد خطبه 188 از نهج البلاغه، آنهایی که از دنیا به نحو احسن استفاده میکنند، نعمتهای خدا را باصبر و استقامت و دوری از معصیت برخویش کامل میکنند "وَ اِسْتَتِمُّوا نِعَمَ اَللَّهِ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طَاعَتِهِ وَ اَلْمُجَانَبَةِ لِمَعْصِیَتِهِ" . یک عده ای میگویند راهکار ما چیست که بندهی خدا شویم و دست از گناه برداریم و در این ماه رمضان پاک شویم. در ماه رمضان یک سری معصیت است که به چشم نمیآید کسی هم نمیبیند که بنده باید دوری کند. دوری کردند با ترک خیلی فرق میکند، ترک برای وقتی است که خدایی ناکرده دچار گناه شده ایم و حالا باید ترک کنیم، اما دوری کردن یعنی خودت را در معرض گناه قرار ندهی، "اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ" شاید شبیه همین جمله ای است که از کلام امام زمان علیه السلام است. واقعا اگر میخواهی نعمتهای خدا را کامل کنی، لازمهی آن صبر و استقامتتان است، البته بعضی برانجام معصیت صبر و استقامت دارند، یعنی در دو حالت این صبر و استقامت معنا دارد. کسی بتواند دوری از معصیت کند نعمت خدا را کامل کرده است.
اگر میخواهی نعمتهای خدا را کامل کنی همین الان این کار را بکن چون عمر به سرعت میگذرد.
"فَإِنَّ غَداً مِنَ اَلْیَوْمِ قَرِیبٌ" زیرا فردا به امروز نزدیک است، یعنی چی؟ یعنی عمر زود میگذرد، الان شب هشتم ماه مبارک رمضان است، باور میکنید؟ زیرا فردا به امروز نزدیک است، چقدر؟ به اندازهی یک چشم به هم زدن. "مَا أَسْرَعَ اَلسَّاعَاتِ فِی اَلْیَوْمِ" چقدر ساعات در روز با سرعت و باشتاب میگذرد. امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند اگر میخواهی نعمتهای خدا را کامل کنی همین الان این کار را بکن چون عمر به سرعت میگذرد. تا الان چند سال عمرت گذشته است؟ "وَ أَسْرَعَ اَلْأَیَّامَ فِی اَلشَّهْر" چقدر روزها در ماه به سرعت میگذرد. تا حالا چند ماه رمضان گذراندی و روزه میگیری؟ چند ماه رمضان از عمرت گذشته است؟ حواستان باشد همیشه وقت برای خوردن از عبادت بیشتر است و این زمان که روزه داری به سرعت میگذرد. حضرت میفرمایند: "وَ أَسْرَعَ اَلشُّهُورَ فِی اَلسَّنَةِ" چقدر ماهها در سال دارد زود میگذرد. انگار تازه اول سال بود برای حضرت زهرا سلام الله علیها گریه کردیم. الان ماه چهارم است، فهمیدید چطور گذشت؟ حضرت در آخرین جمله میفرمایند: "وَ أَسْرَعَ اَلسِّنِینَ فِی اَلْعُمُرِ" چقدر سالهای عمر زود میگذرد. چشم باز میکنی میبینی هفتاد ساله شدی و گرفتار درد و بیماری شده ای.
آرزو دارم زنده شوم و برای حسین علیه السلام گریه کنم.
خدا رحمت کند شیخ رضا سراج را شبهای ماه رمضان از قیامت صحبت میکرد، میگفت بچههای ریش دار، هنوز بالغ نشده اید، حالا همه پیرمرد بودند و گریه کن، جوان جمع سه چهار نفر بودیم، میگفت بچهی هفتاد ساله گوش میکنی؟ قیامت پدر درمی آورند یک کاری برای خودتان بکنید. حداقل برای امام حسین علیه السلام درست گریه کنید، تازه ما وقتی میخواهیم روضه بخوانیم طرف گرسنه اش میشود و بلند میشود میرود، بشین روضه را گوش بده دیگر گیرتان نمیآید. آنهایی که الان از دنیا رفته اند اگر صدایشان را میشنیدی با اینکه درست عمل کردند و رفتند آن طرف خدمت اهل بیت علیهم السلام متنعم هستند اما گریه برای امام حسین علیه السلام دیگر گیرشان نمیآید. یکی از بزرگان نقل کرد در عالم رویا از حبیب پرسیدند تو چه آرزویی داری؟ گفت من تازه فهمیدم مقام گریه کنندگان بر حسین علیه السلام چیست، آرزو دارم زنده شوم و برای حسین علیه السلام گریه کنم.
اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب هشتم ماه مبارک رمضان
اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه
بازی دنیا زعمرم زود فرصت را گرفت
قبله ام گم شد کم آوردم لیاقت را گرفت
گریه و حال نماز صبحهای من چه شد؟
خواب شیرین سحر فیض عبادت را گرفت
از صغیره شد شروع و به کبیره ختم شد
جرأت عاصی شدن از من خجالت را گرفت
یارفیق لا رفیق له حلالم کن اگر
بین ما بار گناهانم رفاقت را گرفت
نور مولا نیست دیگر درمیان سفره ام
بی خیالی در ادای خمس برکت را گرفت
نیم دین را به حیا دادند کارم سخت شد
مستی از انجام معصیت نجابت را گرفت
ذکر و استغفار و توبه دست جمعی بهتر است
باخت این شبها کسی که کنج عزلت را گرفت
مادری میگفت فرزند شهیدش عاقبت
درهمین ماه خدا اذن شهادت را گرفت
لذت افطار با خرمای نخل کربلاست
خوش بحال هرکه از زهرا زیارت را گرفت
یا غیاث المستغیثین گفت و پاسخ داده شد
نیزه ای روی لب خشکش اجابت را گرفت
منبع: قدیم الاحسان
/ف.م214