حجت الاسلام علوی تهرانی: قیامت ما را اعمال ما می سازد
وارث: مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج ذبیح الله ترابی و حاج حسن خلج و قرائت جوشن کبیر توسط حاج آقای هاشمی در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید:
در جهان بینی الهی و اسلامی ما انسان ها در دو زمان زندگی خواهیم کرد: عالم ماده که همین دنیایی است که در آن زندگی می کنیم و عالم غیب است که به دو بخش عالم برزخ و عالم قیامت تقسیم می شود. در جهان بینی الهی قیامت عالمی است که با واسطه دنیا ساخته می شود. آنچه که دنیا را می سازد اموال است و دارایی ولی آنچه که آخرت را می سازد اعمال است.
در سوره مدثر آیه 38 خداوند می فرماید:"کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ" هر موجود مکلفی در گرو آن چیزی است که عمل کرده فلسفه این آیه به همین دلیل است چون قیامت ما را اعمال ما می سازد. پس این فلسفه هم وجود دارد: "فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ " اینکه اعمال ما در قیامت چه خیر باشد و چه شر و به ذره و میزان ذره باشد. ملاقات می کنیم این است که ما قیامت را با عمل می سازیم.
آنچنان که در سوره آل عمران آیه 30 می فرمایند: "يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ " هر موجود مکلفی خیر و شری را که انجام داده است حی و حاضر می بیند.
آنهایی که عمل بد داردند در نامه اعمالشان تمام آروزشان در روز قیامت این است که این عملی که به گردن آنها آویزان شده است بین آنها و اعمال فاصله بیافتد. پس فلسفه این آیه و ملاقات اعمال این است که قیامت ما را اعمالمان می سازد.
در عمل، مردم به دو دسته تقسیم می شوند:در سوره مبارک غافر آیه 40:" وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ " هر زن و مردی که عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد به بهشت وارد می شوند بدون حساب.
از ما عمل نمی خواهند فقط عمل صالح می خواهند. یعنی عمل صالح انجام می دهیم تا بهشت را برای خود بسازیم.
در مقابل اینان افرادی هستند که در سوره قصص آیه 84 توضیح می دهد: "فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" پس جزا داده نمی شود به کسانی که عمل بد انجام داده اند مگر آن چیزی که انجام داده اند. یعنی اگر در قیامت جهنمی وجود دارد این خود شما هستید که جهنم را می سازید. چیزی که خودتان با دستهای خودتان انجام می دهید. جزایی که در مقابل اعمال سوء داده می شود این است:" إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ" اهل گناه در عذاب جهنم همیشه هستند.
سوره مریم آیه 86 :" وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا" مجرمین و گناهکاران را به سوی جهنم می افکند.
سوره مبارک نازعات آیات 37 الی 39: "فَأَمَّا مَن طَغَىٰ وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَىٰ"
پس در مقابل عمل خیر بهشت می آید و در مقابل عمل سوء جهنم است.
آیا جهنم امری ترسیدنی است؟ ملاک قرآن است.
در سوره مبارک اسرا آیه 57 خداوند می فرماید: " وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا" اینها از عذاب خدا می ترسند.(طائفه ای هستند که از عذاب خدا می ترسند) عذاب خدا واقعا ترسناک است.
طبق آیه 22 سوره مبارک حج خداوند توضیح می دهد: "كُلَّمَا أَرَادُوا أَن يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ" هرگاه مجرمین اراده می کنند که از جهنم خارج بشوند مالک دوزخ به زیردستانشان می گوید که اینها را به آتش بیاندازید و عذاب را بچشید. عذابی که برای گناهکاران است به دو بخش تقسیم می شود: یک بخش آن مربوط است به صحرای قیامت که آن یک روز بیشتر طول نمی کشد اما 50 هزار سال است درآن یک روز قیامت تاریک است زمین داغ است جای بسیار تنگ است
روایت از امام صادق علیه السلام است که می فرمایند: زمین قیامت آتش است. سایه ای وجود ندارد، آبی وجود ندارد، غذایی وجود ندارد.
این از عذاب های قیامت است که در انتهای آن پلی را به سوی جهنم است که سه خصوصیت دارد: از مو باریک تر از شمشیر برنده تر و از آتش سوزان تر
عده ای در همان گام اول می افتند، عده ای سینه خیز رد می شوند و در وسطهای راه آویزان می شوند ولی حرارت جهنم آنان را می گیرد نهایتا عده ای معدود از جهنم رد می شوند.
یکی از آسان ترین عذاب هایی که در جهنم وجود دارد این است که امام صادق علیه السلام می فرمایند: آسان ترین عذابی که مردم در روز قیامت وجود دارد این آدم در حجم کمی از آتش قرار می گیرد که کفش آهنی به پا دارد و تماما آتش از آن بیرون می آید و مغز استخوان آن شروع می کند به جوشیدن مانند آب در دیگ. این هایی که عذاب می شوند می گویند سخت ترین عذاب همین است که ما در آنیم درحالیکه در جهنم عذابی از آن آسانتر نیست.
انسان در هرکجا که می رود باید غذایی تناول کند و آبی بیاشامد. در جهنم غذایی که وجود دارد بسیار داغ است و گرسنگی را برطرف نمی کند. آبی است پر حرارت در جرعه اول می گوید که ای کاش نخورده بودم.
حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام می فرماید: بدانید این پوست نازک تن شما تحمل عذاب جهنم را ندارد به خودتان رحم کنید. شما در مشکلات دنیا خود را امتحان کردید خاری که به دستتان می رود چقدر ناله می کنید. پایتان می لغزد بی قراری می کنید. ریگ های داغ را در دست نمی توانید بگیرید. آن وقت چطور می توانید عذاب و آتش زوزه کشانی که از اعماق وجود می سوزاند را تحمل می کنید؟