حجت الاسلام ریاضت : عبادات و اعمال ما توسل است یا تمسخر؟

کد خبر: 36819
مراسم شب بیست و ششم ماره رمضان باسخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی حاج محمد نوروزی و کربلایی حامد خمسه درهیئت پیروان امام حسین (ع) برگزار شد.

وارث:مراسم شب بیست و ششم ماره رمضان باسخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی حاج محمد نوروزی و کربلایی حامد خمسه درهیئت پیروان امام حسین (ع) برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام ریاضت را می خوانید:

حجت الاسلام ریاضت : عبادات و اعمال ما توسل است یا تمسخر؟

رسیدیم به شرایط صحت و قبولی و آنجا که عبادت را اگر با آداب انجام دهیم مقبول است و اگر مقبول شود ما به ثمره آن که خلیفة اللهی است می رسیم. اگر عملمان صحیح باشد رفع تکلیف شده است ولی اگر بخواهیم همنشین اهل بیت علیهم السلام شویم باید عملمان مورد قبول باشد.

 یک زمان بهشت می خواهیم و یک زمان بهشت آفرین. این دو با هم فرق دارد. اگر کسی بخواهد همنشین امام حسین علیه‌السلام شود باید نمازش "ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر" بشود. نمازی که در جامعه می خوانند غالبا صحیح است ولی مبادی آداب نیست. خیلی ها شب قدر قرآن به سر می گیرند ولی اعمالشان مبادی آداب نیست. خیلی ها فاطمیه برای چادر خاکی حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها گریه می کنند که خودشان حجاب درستی ندارند. این یک تمسخر است و توسل نیست. خیلی از کار های ما مبادی آداب نیست. اگر روزه 6 خصلتی را که 3 مورد آنرا جلسه پیش گفتیم داشته باشد مبادی آداب می شود و فرد به هدف خلقت می رسد، پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

1- "أن یَحفَظَ دینَهُ"دینش را حفظ کند و نگذارد دین و اعتقاداتش ضعیف شود.

2- "وَ یَصُونَ نَفسَه" خودش را کنترل کند. در بازار، در خیابان، در کوچه، در این دنیایی که فتنه ها و آماج معصیت رو آورده، خودش را حفظ کند.

3- "وَ یَصِلَ رَحِمَهُ" ماه رمضان ماه رفع کدورت است. تنظیم کند شب ها به خانه بستگان برود و کدورت ها را دور بریزد.

4- "یَرعَی إخْوانَهُ" حقوق مردم را رعایت کند.

امام سجاد علیه‌السلام در رساله حقوق می فرمایند: هر شیعه 51 حق بر گردنش هست. که هر یک از آنها خود سر لیست مجموعه ای از حقوق است. مثلا حق النفس داریم که به چندین حقتقسیم می شود. حدودا 14 حق است. برادران دینی بر گردن هم حق دارند. هر مومنی بر گردن دیگری 70 نوع حق شد.

اسلام دین راحتی است. پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله فرمود "انی بعثت بِشرِيعة سَهْلَة سَمْحَة" من بر آیین و روش بسیار آسانی مبعوث شده ام. دین هر جا سخت شد دین دار ها سختش کرده اند. مثلا خدا و ائمه علیهم السلام فرمودند و فقها فتوا دادند : که دست نجس با یک بار آب کشیدن پاک است ولی من چند بار می شویم.

 اما به همین میزان که مسلمان شدن راحت است مومن شدن سخت است. "قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا " بر پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله نازل شد که آنها ایمان نیاوردند و اسلام آوردند. امام باقر علیه‌السلام فرموند :" انّ أمرنا صعب و مستصعب" ایمان بر خلاف اسلام آوردن بسیار سخت است. اولین شهری که برای امام حسین علیه‌السلام سیاه پوش شد شام بود. اول کسی که سیاهپوش کرد شهر را یزید بود. این ها به شرطی ارزش دارد که پشتوانه داشته باشد و مودب به آداب باشد و نشانه آداب داشتن یرعی اخوانه است .

 اولین حق برادرت این است که اگر از او 70 گناه کبیره مسلم با چشم دیدی بپوشانی. پرده پوشی در دین ما بسیار مهم است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: "شیعه من اگر یک خطا از برادر ایمانی اش دید میگردد دنبال دلیل که بپوشاند خطایش را. اگر پیدا نکرد باید دلیلی بتراشد. " امام علی علیه‌السلام فرمود:" اگر پرده هایتان بالا برود دیگر حاضر نیستید هم دیگر را دفن کنید." لذا خداوند آن قدر پرده پوشی را دوست دارد که می فرماید:" اگر هنگام دفن مومنی 40 نفر بگویند فرد خوبی بود و از گناهانش پرده پوشی کنند منِ خدا به احترام آن 40 مومن خطاهای او را رو نمی کنم و می بخشم." یکی از نام های روز قیامت " يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ" پرده همه بالا می رود ولی ستاریت خدا در قیامت تمام نمی شود فقط پرده کسانی بالا می رود که پرده کسی را بالا برده اند.


 

حجت الاسلام ریاضت : عبادات و اعمال ما توسل است یا تمسخر؟