حجت الاسلام رجالی تهرانی: زیارت زمانی اثر می گذارد که موانع را رفع کنیم+گزارش تصویری
وارث: مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) در هیئت محبان حضرت فاطمة الزهرا (س) با سخنرانی حجت الاسلام رجالی تهرانی و مداحی حاج اصغر زنجانی و حاج جواد حیدری برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام رجالی تهرانی را می خوانید:
یکی از مسائل مهمی که به مناسبت این ایام مورد توجه است، این است که بر اساس تفکر سلفی تکفیری و وهابیون ایراد هایی به شیعیان می گیرند و خود را موظف می دانند تا برای هر کدام حکمی صادر کنند و آن مسئله زیارت قبور و توسل به اولیای الهی است.
می دانید که تکفیری ها، اهل تکفیر هستند. دیگران را مرتد و کافر می دانند. فقط خود را مسلمان می دانند و می گویند خصوصا شیعه اول در مسیر حق بودند و بعد بدعت گذاشتند و کافر شدند و کشتنشان را حلال می دانند. اموالشان را هم حلال می دانند. از تفکرات عجیبشان این است که شیعه با زیارت قبور مشرک است و اصلا هم معتقد نیستند باید بنا و مقبره ای باشد، اما در عملکردشان می بینید برای ائمه بقیع علیهم السلام نباید جایگاه و مقبره ای باشد و برای خلیفه اول و دوم در کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و آله مقبره ای ساخته اند و بهانه شان این است که چون کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و آله است با آن ها کاری نداریم.
حتی به صراحت بیان می کنند اگر زمینه اش بود کعبه هم نماد شیطان است و باید از بین برود. به تبع زیارت را رد می کنند و عرض توسل را شرک می کنند. البته خود این ها دسته دسته اند. برخی سلفی تبلیغی اند که می گویند ما اهل تبلیغیم و باید حقیقت را برسانیم اما سلفی جهادی ها می گویند ما حقیقت را می رسانیم اگر عمل نکردند باید مقاتله و جهاد کنیم. داعش و جبهه النصره هم این تفکر را دارند. معتقدند به ظاهر قرآن باید عمل شود و با استدلال عقلی کاری ندارند. معتقدند که سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و صحابه و تابعین باید عمل شود. سلف ما سه نسل اند پیامبر صلی الله علیه و آله و نسل صحابه و نسل تابعین و آن را هم گزینشی انتخاب می کنند.
آنها شیعه را که اهل زیارت است مشرک می دانند و هر گونه مقبره را بت می دانند و لذا به هرجا دست میابند تخریب بنا و مقابر می کنند. ریشه انحراف نفهمیدن درست دین است. علی علیهالسلام فرمودند: " لاتَری الْجاهِلَ اِلاّ مُفْرِطا أَوْ مُفَرِّطا " هیچ انسان جاهلی را نمی بینید مگر این که در حال افراط و تفریط باشد. ریشه افراط و تفریط جهل است. جهل گاهی مرکب است گاهی مطلق یا موضوعی است. یعنی در برخی موارد و موضوعات متوجه نیست و خیلی از ما دچار جهل موضوعی هستیم. دراین مورد باید به اهلش مراجعه کنیم تا جهلمان بر طرف شود. تقلید هم همین معنا را دارد یعنی من که در دین جهل دارم، به اهلش که متخص دین است، مراجعه کنم. این کلمه مبنایی است. هرجا دیدیم افراط و تفریط می شود بدانیم علم و آگاهی نیست. البته گاهی عوامل دیگر هم دخیل استدر افراط و تفریط مانند هوای نفس و ساده لوحی.
یکی از ریشه های اصلی تکفیر بر می گردد به جهلشان. خائن اصلی کسی است که اجازه گفتگو نمی دهند. چرا که ذهن اینان خالی است. لذا انحرافاتشان اینجاست که می گویند: شیعه وقتی به زیارت می رود قصد دارد فردی پاک را واسطه قرار دهد. برخی حوائج ما با مرکب امام معصوم در پیشگاه خداوند عرضه شود و این چیزی است که هم در قرآن هم در سیره اهل بیت علیهم السلام بر آن تأکید شده است.
این زیارت باید یک سری ویژگی ها داشته باشد. زائر اهل بیت علیهم السلام در مکانی پا می گذارد که پاک ترین انسان دفن شده است و حرمش پاکترین مکان است. پس نباید با دلی ناپاک در این مکان قدم بگذارد. ما در روایات داریم که هرکس حسین علیهالسلام را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. برای همه معصومین علیهم السلام چنین روایتی داریم. چرا که "کلهم نور واحد" همه انسان سازند. سوال اینجاست که چطور با یک زیارت اهل بهشت می شود؟ روایات هم معتبر است و بسیار متعدد است و در صحتشان جای شکی نیست. یعنی من اگر یک سری آلودگی هایی داشتم و کربلا رفتم به بهشت می روم؟
ما یک واژه داریم به نام "اقتضاء" و یک واژه داریم به نام "مانع". اقتضاء زیارت اهل بیت علیهالسلام این است که زائر این بزرگواران را وارد بهشت می کند. اما به شرط نبودن مانع. عاشق امام حسین علیهالسلام هستم ولی نماز را نمی خوانم و این نماز نخواندن مانع است برای رفتن به بهشت. آتش باید بسوزاند اما اگر مانع باشد نمی سوزاند. این یک قانون است. مانع را برطرف کنیم تا زیارت اثر بگذارد و بهشتی کند. لذا بیشترین تأکید بزرگان در رفع موانع است. در آن صورت کمترین خوبی ، بیشترین اثر را روی ما می گذارد. اگر مانع باشد مقتضاء کاری نمی تواند انجام بدهد. این موانع گناه، عصبیت، شهوت، کینه و بغض است.
آیت الله حق شناس(ره) در موارد متعدد می فرمودند: برای رسیدن به خدا گناه نکنید. اگر درون را پاک کنید خود به خود خوبی ها را بانشاط بیشتری انجام می دهید. بعضی مواقع موانع حتی مانع فکر خوب هم می شود. فرد بی خواب است نمی تواند بخواند ولی به ذهنش هم نمی رسد که نماز شب بخواند.
زیارت زمانی اثر دارد که من بتوانم موانع اثر گذاری را برطرف کنم. حال یا زیارت حضوری است یا زیارت عاشورا است. وقتی موانع را برطرف کنیم حتما اثر می گذارد.