خداوند اینها را در خانه هایشان رسوا می کند!

کد خبر: 46645
اگرچه خداوند ستارالعیوب بوده و از رسوایی بنده مقابل دیگران جلوگیری می کند اما گاه انسان با عملی سبب می شود که خدا خود او را رسوا کند حتی اگر در خانه اش باشد.
وارثعيب جوئى از دیگران و در پی لغزش مؤمنان بودن در اسلام بشدت مورد نکوهش بوده و از ان نهی می شود، همچنین عواقب سوئی برای آن بیان شده است‏ که عقل سیلم را از چنین عملی باز می دارد.

حضرت باقر و حضرت صادق عليهما السلام فرمودند: «نزديكتر چيزى كه بنده به كفر دارد اين است كه با مردى عقد برادرى در دين بسته باشد و لغزش‏ها و خطاهاى او را شماره كند كه روزى او را به آنها سرزنش كند.»

حضرت امام صادق (ع) می فرمایند: «رسول خدا (ص) فرموده است: «اى گروهى كه به زبان اسلام آورده و به دلش ايمان نرسيده (و پيوست نشده) مسلمانان را نكوهش نكنيد، و از عيوب آنان جستجو نكنيد، زيرا هر كه عيوب آنها را جستجو كند، خداوند عيوب او را دنبال كند، و هر كه خداوند عيبش را دنبال كند رسوايش كند گرچه در خانه‏اش باشد.»

و از حضرت باقر (ع) نیز مانند اين حديث روايت شده است.

حضرت صادق (ع) همچنین می فرمایند: «دورترين بنده از خدا آن كس است كه با مردى برادرى كند و لغزش هاى او را بر او نگهدارى كند كه روزى بر آنها سرزنشش كند.»

علاوه بر این، در روایات ائمه معصومین علیهم السلام از سرزنش کردن دیگران نیز نهی و این عمل نکوهش می شود.

چنان که امام صادق (ع) می فرمایند: «هر كه مؤمنى را سرزنش كند، خدا او را در دنيا و آخرت سرزنش كند.»

همچنین، ایشان می فرمایند: «رسول خدا (ص) فرموده است: «هر كه كار زشتى را فاش كند چون كسى است كه آن را انجام داده، و هر كه مؤمنى را به چيزى سرزنش كند نميرد تا مرتكب آن شود.»

و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «هر كه مؤمنى را ديدار كند به چيزى كه او را سرزنش كند، خداوند او را در دنيا و آخرت سرزنش كند.»

جالب آنکه اسلام و ائمه معصوم (ع) به این حد بسنده نکرده و از شماتت دیگران و شادكامى به گرفتارى مؤمنان نیز نهی کرده اند و آثار سوء آن را تصریح کرده اند.

ابان بن عبدالملك از امام صادق (ع) حديث كند كه آن حضرت (ع) فرمودند: «در گرفتارى برادر (دينى) خود اظهار شادى و شماتت مكن تا (در نتيجه) خداوند به او ترحم كند و آن گرفتارى را به سوى تو بگرداند.» و نیز فرمودند: «هر كس به مصيبتى كه به برادر (دينيش) رسيده شادكام شود از دنيا نرود تا خودش گرفتار آن شود.»

برگرفته از اصول کافی