حجت الاسلام حسن آبادی: هرکس به اندازه ی خودش حافظ اسلام باشد+ گزارش تصویری
وارث: جشن میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام حسن آبادی و مداحی حاج محمد کمیل در روضه مکتب المهدی عجل الله تعالی فرجه برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام حسن آبادی را می خوانید:
حضرت رقیه سلام الله علیها حافظ امامت بودند
درباره ی روز میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها ما هیچ تاریخ مستند و مستدلی نداریم. اینکه مادرشان مکنّی به "ام اسحاق" بودند و مدفن ایشان در شام است هیچ شکی نداریم و یقینی است و هر کسی هم منکر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها بشود باید به عقل و علمش شک کرد. یکی از دوستان خطیب بنده می فرمود: من اسم 600 کتاب را که در وصف حضرت رقیه سلام الله علیها نوشته شده را پیدا کردم. اما حالا اگر یک سند یا کتابی آمده نقل کرده درباره ی عدم وجود حضرت، حرف سر اسم ایشان است نه مسّما! حال برخی ها می گویند اسم ایشان فاطمه صغری یا رقیه یا زبیده. برخی می گویند حضرت ابی عبدالله علیه السلام به نیت مخالفتی که با معاویه داشت هرچه پسر داشت اسمش را علی و هرچه دختر داشت اسمش رقیه است.
تاریخ می گوید سازنده ی گنبد و بارگاه حضرت رقیه سلام الله علیها شیخ بهایی است. شیخ بهایی هنگامی که برای زیارت حرم ایشان رفتند بسیار با کرنش رفتند و فرمودند برای من اثبات شد اینجا قبر دختر 3 ساله ی حضرت ابی عبدالله علیه السلام است. شیخ بهایی به علوم غریبه مسلط بودند و معماری حرم امام رضا علیه السلام و حرم امام علی علیه السلام را انجام داده است.
صیف ابن عمیره که عالم، فقیه و شاعر بود و از شاگردان امام باقر، صادق و کاظم علیهم السلام بوده است. ایشان به خدمت امام صادق علیه السلام می آمد و حضرت از ایشان می پرسید در رثای جد ما امام حسین علیه السلام شعری گفته ای؟ و امام دستور دادند پارچه کشیدند و نسوان مخدره ی اهل بیت علیهم السلام پشت پرده آمدند و هنگام شعرخواندن او همه گریه می کردند و امام هم با صدای بلند می گریستند. امام منتظر بودند کسی بیایند و چیزی بگویند و برای جدشان گریه کنند. روایتی دیدم که نمی شد روزی نام امام حسین علیه السلام بیاید و امام صادق علیه السلام در آن روز لبخند بزنند.
برای امام بسیار اهمیت دارد که اجازه ندهد خرافات و تحریفات به واقعه ی عاشورا راه یابد. صیف ابن عمیره شعری را که حدود 110 بیت است را می خوانند و مستقیما به اسم رقیه بنت الحسین نام می برند و امام با سکوتشان وجود ایشان را تایید و تقریر می کنند. مگر می شود حضرت رقیه سلام الله علیها وجود نداشته باشد و این همه مریض شفا دهند؟ این همه دستگیری می کنند و گره بسته را باز می کنند؟
جریان خواب دختران سید ابراهیم دمشقی
حال اینها به کنار جریان سید ابراهیم دمشقی را چگونه توجیه می کنند؟ در قبر مطهر بی بی آب می افتد و 3 تا از دختران سید ابراهیم دمشقی که متولیان حضرت رقیه سلام الله علیها را پشت سر هم در چند شب خواب می بینند که بی بی می فرمایند به پدرتان بگوئید جای من ناراحت است و بیایند درست کنند. سید ابراهیم نزد علما می رود. مگر می شود با یک خواب قبر دختر ابی عبدالله علیه السلام را شکافت. تا اینکه خود سید خواب می بینند که حضرت با حالت عتاب می فرمایند بیایید قبر مرا درست کنید. علمای دمشق و نجف فرمودند قبر را بشکافید. شروع کردند با تقواترین مغنی ها و بندگان را آوردند و قبر را شکافتند دیدند یک پیکر کوچک و سالم در آب قرار دارد و با لباس های پاره ایشان را مدفون کردند.
امام صادق علیه السلام می فرماید: امامت بوسیله ی عمه جان ما حضرت رقیه سلام الله علیها حفظ شده است. اولا که تشکیک می کنند و در وجود خرابه کنار تخت ایراد می گیرند. اما امکان دارد چون در زمانی که معاویه قصرش را می ساخت خانه ی پیرزنی در کنار قصر بود که پیرزن حاضر به فروختن آن نبود. عمروعاص به معاویه پیشنهاد داد خانه ی او را خراب نکنند و دورش قصر بسازند تا به معاویه به عدالت مشهور شود. اینها برای عوام فریبی دست به آن خانه نزدند، و بعد از مرگ پیرزن خانه خراب شد و ورثه ای هم نداشت و یزیدیان آل الله را به آنجا آوردند تا هم محصور باشند و هم تحت نظر خودشان باشند.
برای شهید کردن اسرا، آنها را به شام آوردند
امام سجاد علیه السلام می فرماید: نگهبانانی که برای ما گذاشته بودند عربی متوجه نمی شدند و غیر عرب آورده بودند تا نفهمند ما خاندان رسالتیم. حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام دو خطبه خواندند که شام را به هم ریخت. علمای مسیحیت با خطبه حضرت زینب سلام الله علیها مسلمان شدند و یکی از آنها شمشیر به سمت یزید کشید و شهید شد. گفتند ما یک خاکی داریم در کلیسا و می رویم عبادت می کنیم که می گویند اثر نعل الاغ حضرت عیسی علیه السلام روی آن است، حال شما سر نوه ی پیامبرتان را در تشت گذاشته اید.
در مسجد اموی امام سجاد علیه السلام در غل و زنجیر بودند هنگام اذان که به به قسمت "اشهدان محمد رسول الله" رسید حضرت به یزید فرمود: نام محمد که در اذان است جدّ من است یا جدّ تو؟ همه ی مردم حیران شدند و گفتند به ما گفته شده شما خارج از دین هستید. حتی نمی دانستند که اسیران آل الله هستند.
فلسفه ی آوردن اسرا به شام قتل آنها بود. چون فتوا داده بودند که اسرا خارج از دین هستند و قتلشان واجب است. در بزم یزید همه شمشیر کشیده آماده بودند، تصور کنید یزید مست و لایعقل و دور بر آنها میمون و بوزینه که انگشتر طلا به دستشان کرده اند و رقاصه ها می رقصند و دورتا دور امرا و نماینده ی کشورها و علمای مسیحی نشسته اند و سر ابی عبدالله علیه السلام در تشت، و یک سری آدم قلچماق و جلاد شمشیر به دست آماده.
مگر یزید از کشتن حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام می ترسد؟ فشار روانی شدید و جو سنگینی بود. یزید هم شروع به زخم زبان و توهین کردن نمود، اسرا هم داغدیده، 40 منزل کتک خورده اند یکدفعه شیر بانوی اسلام حضرت زینب سلام الله علیها بلند شد و فرمود: ساکت شو ای زنازاده! یک دل قوی به پهنای دو دنیا می خواهد کسی که این حرف را بزند.
حضرت رقیه سلام الله علیها حافظ امامت
مردم هم فهمیدند اینها نوه های پیغمبر صلی الله علیها و آله هستند. تاریخ می نویسند آنها را به خرابه بردند تا شبانه آنها را نابود کنند. حضرت سجاد علیه السلام می فرماید: مامورغیر عرب گماشتند تا حرفهای ما را نفهمند اما من به قدرت امامت صحبت های آنان را می فهمیدم. ماموران به یکدیگر می گفتند خسته شدیم اما امشب از دست اینها خلاص می شویم و دستور رسیده است که شب دیوارهای خرابه را خراب کنند. دیوارها ترک داشت و زیر دیوارها خالی بود و عمه های ما می ترسیدند زیر دیوار بنشینند. همان شب حضرت رقیه سلام الله علیها بهانه ی پدر را می کنند و خرابه را به هم میریزند تا جایی که مامورها هم گریه می کردند و حاضر نشدند تا دیوارها را خراب کنند. از اینجا می فهمیم حفظ جان امام زمان خودش، امام سجاد علیه السلام به دست حضرت رقیه سلام الله علیها بوده است. لذا امام باقر علیه السلام می فرمایند: اگر نبود عمه جان ما حضرت رقیه سلام الله علیها، همه ی ما را می کشتند و نسل امامت از بین می رفت. این بی بی حافظ امامت است.
در حد درک خودمان رقیه شناس بشویم. به هوای اینکه مدافع حرم نیستیم پا عقب نکشیم. برخی ها را حضرت زینب سلام الله علیها خرید و خوب هم خرید.
به نام امام زمان گناه نکنیم
فکر نکنیم به خاطر اینکه برای دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام نیستیم، عقب مانده ایم! حالا شرایط برای همه مهیا نیست که به سوریه بروند. اهل بیت علیهم السلام هم مدافع حرم می خواهند و هم مدافع حریم. بعضی وقت ها جلوی ما حریم اهل بیت علیهم السلام را می شکنند و ما دم نمی زنیم، این بدتر است.
در عصر عاشورا و در کربلا حرم آل الله و خیام را آتش زدند اما وقتی از حضرت زین العابدین علیه السلام سوال شد کجا به شما خیلی سخت گذشت؟ حضرت فرمود: در شام. چون در شام حریم اهل بیت علیهم السلام را شکستند. چون در آنجا می خواستند حضرت سکینه خاتون را به کنیزی ببرند. ما مسئولیم! شکستن حریم بیشتر دل آدم را می سوزاند.
در تهران در شب نیمه شعبان چقدر حریم اهل بیت علیهم السلام شکستند؟ چرا فکر می کنیم با بزن، بکوب، رقص، ساز و آواز دل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را شاد می کنیم؟ یک غیرتمند پیدا نمی شود از حریم اهل بیت علیهم السلام دفاع کند؟
ما داریم حریم اهل بیت علیهم السلام را می شکنیم. حریم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را لکه دار می کنیم. گناه به نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف! به خدا این چوب خوردن دارد!
سخت ترین شب و روز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده شب و روز نیمه شعبان! به همین راحتی حریمشان شکسته می شود. در این برنامه های اجتماعی چقدر می بینیم حریم آل الله را می شکنند. این شاهین نجفی ملعون لعنة الله علیه حریم امام هادی علیه السلام را شکست. به خدا زخم این حرمت شکنی و توهین سخت تر از زخم تخریب حرم امام هادی علیه السلام بود. حریم اهل بیت علیهم السلام را ما باید حفظ کنیم آقای ما، ارباب بی کفن ما فرمود: قیام می کنم برای امربه معروف و نهی از منکر. امربه معروف و نهی ازمنکر ما کجا رفت؟ چی شد پس؟
در شبکه های اجتماعی برای امام حسین علیه السلام جک می سازند و وقتی اعتراض می کنیم می گویند ما با آقا نداریم! اگر من درباره ی مادر شما این حرف را بزنم می شنید و دندانم را می شکنید! اتفاقا اگر ارباب، ارباب است باید مطلق حرمتش نگه داشته شود. متاسفانه گاها ما برای نوکری برای امام حسین علیه السلام منت سر او می گذاریم. نوکر نباید منتش را سر اربابش بگذارد. در اربعین ببینید همه ی عالم دور حضرت می چرخند. اینها شکستن حریم آل الله است. بایستیم از حریمشان دفاع کنیم، حرم پیش کش.
متاسفانه گاهی در روضه ها چیزهایی میگوییم که حریم آل الله و اهل بیت علیهم السلام را می شکنیم. معرفتمان باید بیاید بالا. نگذاریم این حرمت شکنی ها برایمان عادی بشود.
سید ابوالحسن اصفهانی برای خواندن هر زیارت عاشورا از سه روز قبل روزه می گرفت تا دهان و قلبش ظرفی برای درک زیارت عاشورا شود. من آرمانی نگاه نمی کنم، شیعی نگاه می کنم، چیزی که اهل بیت و آل الله علیهم السلام از ما خواسته اند.
علامه طباطبایی می فرمایند برگ از درخت می افتد در عالم تکوین تاثیر می گذارد نمی شود ما گناه می کنیم و در عالم تاثیر نگذارد؟ در مملکت شیعه به نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بزنند و بکوبند و برقصند با انواع موسیقی هایی که به قطع یقین حرام هستند، استفاده شود و بعد هم هیچ اتفاقی نیفتد؟ منتظر باشیم ظهور محقق شود؟ مدافع حرم نشدیم، مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام بشویم.
حضرت رقیه سلام الله علیها کارش دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام بود، یک جا با گریه، جای دیگر با سیلی، با ضجه، داد و تازیانه خوردن! من و تو پای دین یک سیلی نباید بخوریم؟ همسرت، همکارت، برادرت، خواهرت و.. را که می توانید آگاه کنید. حرام محمد صلی الله علیه و آله تا قیامت حرام است و حلالش تا قیامت حلال است. اینقدر راحت حریم اسلام، دین و پیغمبر صلی الله علیه و آله را می شکنند و ما سکوت می کنیم.
در جنگ جمل قصه اینطوری بود که یک طرف همسر و یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و طرف دیگر وصی ایشان حضرت علی علیه السلام بودند. امر بر مردم مشتبه شده بود که کدام یک درست می گویند در جنگ صفین هم همینطور، قرآن بر سر نیزه ها کرده بودند. عمار نقش ایفا می کند. این عمار یعنی همین! هر کس به اندازه ی خودش برای حفظ اسلام باید زحمت بکشد. شما فکر کردید زمان رژیم سابق این قدر راحت میشد برنامه گرفت؟ در کدام کشور 60 شب، صبح، ظهر و بعد از ظهر محرم و صفر هر ساعتی بیرن بیایید ذکر یا حسین علیه السلام می گویند، غیر ایران؟ مگر چند کشور شیعه ی اثنی عشری داریم؟ راحت گذاشته ایم زیرآب اسلام را بزنند.
آقا و ارباب ما تکه تکه شد، بی کفن در بوریا پیچیدند برای امر به معروف و نهی ازمنکر. بچه حسینی امر به معروف و نهی از منکر سیلی خوردن و گریه کردن است! حواسمان جمع باشد از بیخ گوش ما اسلام را نبرند، نعمت را از انسان می گیرند باید شکر عملی داشته باشیم. اگر دم از زینب سلام الله علیها می زنیم، زینبی زندگی کنیم، حسینی زندگی کنیم.
در طول تاریخ هرجا توانستند اسلام را زمینگیر کنند جایی بود که با تمسک به ظاهر دین، باطن دین را زمین زدند، قرآن ظاهر دین است که سر نیزه زدند و هرچه مولا گفت: قرآن ناطق من هستم، صراط مستقیم، حبل المتین، عروة الوثقی من هستم، قبول نکردند و گفتند علی با قرآن درگیر می شوی؟
حواسمان به دینداری باشد.
آنجا که عقاب پر بریزد از پشه ی لاغری چه خیزد!
اینان پشه اند من عقابم از سلسله ی ابوترابم!
در قمار عشق لیلاج بداختر باخته
بی جهت بر عاشقان پاک طینت تاخته
پنجه های کوچکی که حق برایم ساخته
پادشاه شام را از سلطنت انداخته