حجت الاسلام مومنی: فرایض الهی فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش روی مخلوقات/حاج منصور ارضی: حرص انسان را به حرام می‌کشاند

کد خبر: 54966
مراسم مناجات شب هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
وارث: این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی آغاز گردید و در ادامه پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی نکاتی در باب استعاذه بیان نمودند و سپس به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و روضه و شعرخوانی پرداختند.

اجمالی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در شب هفتم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و چهارم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران


حجت الاسلام مومنی: فرایض الهی فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش روی مخلوقات/حاج منصور ارضی: حرص انسان را به حرام می‌کشاند

بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در شب هفتم ماه مبارک رمضان نیز با صلوات و دعای فرج برای حضرت مهدی عج الله فرجه الشریف آغاز شد و در ادامه ایشان بحث روایات عددیه نقلی از امام صادق علیه السلام متناسب با این ایام را بیان داشتند که البته به همراه مقدمه ای که ذیل می‌آید:

مقدمه:

سرمایه‌ها و فرصت هایی را خداوند در اختیار انسان‌ها قرار داده و البته هیچ نیازی هم به آنها ندارد چرا که بندگی ما به خداوند چیزی نمی‌افزاید و کفر ما چیزی از خداوندی خدا نمی‌کاهد "خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَةُ مَنْ عَصَاهُ وَلَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ" (خطبه 184 وصف متقین، خطبه همام) خداوند سبحان پدیده‌ها را در حالی آفرید که از اطاعتشان بی‌نیاز، و از نافرمانی آنان در امان بود، زیرا نه معصیت گناهکاران به خدا زیانی می‌رساند و نه اطاعت مومنان برای او سودی دارد.

بی نیازی خداوند مطلق و ذاتی است( مقید به هیچ چیزی نیست و در اثر هیچ امری حاصل نشده) اینکه فرایض و دستورات خداوند را مطیع باشیم و یا پشت گوش اندازیم فقط به نفع و یا ضرر ماست. در واقع فرایض الهی فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش روی مخلوقات است "هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجارَةٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ" (سوره صف آیه 10) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؟!
سرمایه‌ها و فرصت هایت را فقط با من خدا تجارت کن تا متضرر نباشی. در وانفسای دنیا کسی به غیر خدا به فکر سرمایه‌های تو نیست.

روایت عددیه:

خداوند می‌فرماید اگه کسی چهار مطلب را به من بدهد از چهار مطلب محروم نمی‌شود. البته این روایت به شکل مجهول و از زبان امیرالمومنین نیز نقل شده است:
مَنْ أُعْطِیَ أَرْبَعاً لَمْ یُحْرَمْ أَرْبَعاً مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِیَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ یُحْرَمِ التَّوْبَةَ وَ مَنْ أُعْطِیَ الشُّکْرَ لَمْ یُحْرَمِ الزِّیَادَةَ ومَن أُعْطِیَ الصَبر لَمْ یُحْرَمِ الأَجرَ .
قال الرضى و تصدیق ذلک کتاب الله قال الله فى الدعاء ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ و قال فى الاستغفار وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً و قال فى الشکر لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ و قال فى التوبة إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً.

کسى را که چهار چیز دادند، از چهار چیز محروم نباشد: با دعا از اجابت کردن ، با توبه از پذیرفته شدن، با استغفار از آمرزش گناه، با شکرگزارى از فزونى نعمت‌ها و با صبر به اجر می‌رسد.

سید رضى مى گوید: و این حقیقت مورد تصدیق کتاب الهى است که در مورد دعا گفته است: " مرا بخوانید تا خواسته هاى شما را بپردازم ." (قرآن کریم ، سوره مؤمن آیه 60) در مورد استغفار گفته است: "هر آن که به بدى دست یابد یا بر خود ستم روا دارد و  سپس به درگاه خدا استغفار کند، خداى را آمرزش گر و مهربان یابد." (قرآن کریم سوره نساء آیه 110) در مورد سپاس فرموده است: " بى شک اگر سپاس گزارید، نعمت مى افزایم." ( قرآن کریم سوره ابراهیم آیه7) و در مورد توبه فرموده است :" تنها توبه را خداوند از کسانى مى پذیرد که از سر نادانى به کار زشتى دست مى یابند و تا دیر نشده است باز مى گردند، تنها چنین کسانند که خداوند در موردشان تجدید نظر مى کند، که خدا دانا و حکیم است." (قرآن کریم سوره نساء آیه17).


"مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ الْإِجَابَةَ"

بنا به تعریف مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دعا عبارت است از: خارج شدن صدا یا کلامی همراه رفتاری است که نشانه از میل و خواست انسان باشد و به موجب آن توجه خداوند را جلب نموده و انسان درخواست خود را مطرح می‌سازد. مثل آنچه امیرالومنین در مناجات خود در مسجد کوفه بیان می‌دارند " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الاَمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ" . یا " أَسْأَلُکَ الأمانَ یَوْمَ یَعضُّ الظَّالِمُ" (روز جزا دادن) خدا که متوجه موضع بنده شد می‌توان حاجت طلب نمود " مَوْلایَ یا مَوْلایَ اَنْتَ الْمَوْلی وَاَ نَا الْعَبْدُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ اِلا الْمَوْلی"

بدانیم کسی که توفیق دعا پیدا می‌کند اگر آداب دعا را رعایت نکند اجابت او به تاخیر می‌افتد! عمده‌ترین شرط دعا توجه به خداوند و دل کندن از غیر اوست " لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله" (قاعده ای فلسفی) در این ماه عزیر خدا را بسیار خوانید و دعا بسیار داشته باشید ببینید همانطور که این ماه رمضان بسیار متبرک است به همان میزان سخت است اگر استکبار بورزی از عبادت من یعنی دعا، این عقوبت‌ها را متوجه شما می‌سازم ماه مبارک رمضان ماه قرآن، دعا و استغفار است:

" وَقَالَ رَبُّکُمُ ٱدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ ٱلَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ" (سوره غافر آیه 60)

پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا(دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند»

 ماه مبارک رمضان ماه قرآن دعا و استغفار است. دعا می‌کنید و اجابت نمی‌شود؟ یقین بدانید اشکال از خود ماست که موانعی را برسر راه دعا خود قرار دادیم " سُبْحَنَکَ إِنِّى کُنتُ مِنَ ٱلظَّلِمِینَ" این موانع را می‌توان با استغفار از میان برد. دومین مطلب اصرار بر خواسته و طلب حاجت است " تَغْلِبُهُ کَثْرَةُ الْحَاجَاتِ وَ لاَ یُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ" (دعای الحاح(پافشاری )) سومین نکته در دعا نحوه درخواست است گویی حاجت پشت در منتظر ماست یعنی دعا با شک و تردید نباشد بدانید دعا همیشه مستجاب می‌شود و اثر دارد ولی شاید آن طور که شما می‌خواهید نباشد(بنا به حکمت و رحمت خداوند) .

 "إِدفعُوا أمواجَ البَلاءِ بالدّعاءِ" (نهج البلاغه ، حکمت 146)

موج بلا به سمت شما آمد شما دعا کنید اگر توبه می‌خواهی دعا کن اگر توبه می‌خواهی استغفار کن و این استغفار تنها در توبه موثر نیست، بلا را از شما دور می‌کند، استغفار برکت و رزق می‌آورد و نسل شما را پاک می‌سازد مرتب به استغفار بپردازیید حتی اگر مرتکب گناه نشده اید مطمئن باشید،کسی که اهل استغفار است از توبه محروم نمی‌شود. 

" ومَن أُعْطِیَ الصَبر لَمْ یُحْرَمِ الأَجرَ "

کسی که در زندگی صبر پیشه کند از اجر و ثواب محروم نمی‌شود البته صبر چند قسمت است صبر بر عبادت خداوند، آزمایش هایی که برای ریاضت روح و سیر و سلوک انسان در راه حق نیاز است. دومین صبر، صبر بر مصیبت باعث رشد و کمال روح انسان می‌شود. چون ظرفیت وجودی و مناعت طبع انسان را زیاد می‌سازد نمونه کامل این صبر حضرت زینب کبری هستند. اما سومین صبر که سخت‌ترین نوع صبر است صبر در معصیت است، که این صبر مرد می‌طلبد که کسی زمینه و مقدمات گناه پیش بیاید ولی از گناه سرباز زند! " اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِحَلَالِکَ عَنْ حَرَامِکَ وَ بِطاعَتِک عَن مَعْصیَتِک و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِوَاکَ" خداوندا مرا بی نیاز کن از حلالت تا از حرام بی نیاز شوم و به طاعتت تا از معصیت روی گردان گردم و از فضلت تا محتاج به غیر تو نگردم.


بیانات حاج منصور ارضی در شب هفتم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و چهارم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران

حجت الاسلام مومنی: فرایض الهی فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش روی مخلوقات/حاج منصور ارضی: حرص انسان را به حرام می‌کشاند
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
هر که به خدا پناه ببرد شیطان به او آسیب نمی‌رساند
عرض ما بر این بود که استعاذه یک پناهندگی است که اگر درست اجرا شود عصمت می‌آورد و انسان در پوشش و حفاظت الهی قرار می‌گیرد . جمله ای از حضرت امام(رحمت الله علیه) هم مطرح کردیم که منظور ایشان این بود که دروغ می‌گوید کسی که می‌گوید چهل سال استعاذه داشتم اما در واقع تبعیت از شیطان می‌کند. تبعیت از شیطان کجا معلوم می‌شود؟ در عملکردی که ما نسبت به دین داریم ، این عملکرد گاهی شکل عبادی دارد و گاهی شکل اخلاقی . حضرت صادق علیه السلام می‌فرمایند: "أَغْلِقُوا أَبْوَابَ الْمَعْصِیَةِ بِالاسْتِعَاذَةِ وَ افْتَحُوا أَبْوَابَ الطَّاعَةِ بِالتَّسْمِیَة"درهای معصیت را با پناه بردن به خدا ببندید و درهای طاعت را با بسم الله الرحمن الرحیم باز کنید. هر کاری می‌خواهید انجام دهید را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کنید. در نماز مستحب است که قبل از بسم الله الرحمن الرحیم ، اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم گفته شود ، یعنی قبل از اینکه وارد یک عمل واجب شوی به خدا پناه ببری. در روایات شکل‌های دیگر استعاذه آمده مثل استجاره، اعتصام که نشان دهنده‌ی معرفت بالاست. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: "من اعتصم بالله نجاه" هرکه به خدا پناه ببرد نجات می‌یابد. البته اعتصام را چسبیدن می‌گویند و معرفت بالاست. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: "مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْطَان" هر که به خدا پناه ببرد شیطان به او آسیب نمی‌رساند.

حرص انسان را به حرام می‌کشاند
در دعای هشتم صحیفه که با هم مرور می‌کنیم، در اولین جمله حضرت سجاد علیه السلام می‌فرمایند: "اللّهُمّ إِنیّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجَانِ الْحِرْصِ" ، مگر حرص هیجان دارد؟ بله . در تمام مسائل دنیایی حرص وجود دارد ، مثلا در خوردن اما بیشتر در مال اندوزی است. البته اگر در دین باشد خوب است، حرص می‌زند که جوانان دارند از خدا دور می‌شوند ، این یکی از صفات پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله است "حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ" (سوره توبه آیه 128) . پیغمبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرمایند: نه حرص زدن حریص، روزی را به او می‌کشاند و نه ناخوش داشتن کسی آن را از او باز می‌دارد. هرچه حرص بزنی روزیت همان که نوشته شده می‌رسد. امیرالمومنین علیه السلام مرکبشان را به شخصی سپردند تا بروند برای نماز یا کار دیگری ، طرف زین مرکب را برد و در بازار فروخت ، حضرت برگشتند و با اسب بدون زین مواجه شدند، حضرت همراه با یکی از اصحاب در بازار آمدند و زین را دیدند و مجدد آن را از کسی که خریده بود خریداری کردند. حضرت به صحابه ای که همراهشان بود فرمودند این شخص صبر نکرد ، همین پولی که من می‌خواستم به او بدهم را از راه حرام بدست آورد. حرص انسان را به حرام می‌کشاند. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: حرص زدن فقر می‌آورد. طبق فرموده‌ی امام سجاد علیه السلام حرص هیجان دارد و انسان را مریض می‌کند، خوش به حال کسانی که از این مسائل دور هستند و راحت زندگی می‌کنند . بعضی شاید به سبب پول زیاد آسایش داشته باشند اما آرامش ندارند، دو رکعت نماز با خیال راحت نمی‌توانند بخوانند. آرامش فقط در یاد خداست "أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ" . امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: "انتقم من حرصک بالقنوع کما تنتقم من عدوّک بالقصاص" از حرص خودت با قناعت انتقام بگیر مثل قصاص از دشمن. 

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب هفتم ماه مبارک رمضان




به اختیار خود از اختیار افتادم


گناه کردم و از چشم یار افتادم




قساوت آمد و روزی گریه ام را برد


شبیه مرده شدم یک کنار افتادم




فریب خورده ام از طول آرزوهایم


ز روی جهل در این چاه تار افتادم




گناه و معصیتم آبروی من را برد


کنار اهل دل از اعتبار افتادم




هزار شکر همیشه میان راه خطا


به دام رحمت پروردگار افتادم




خدا کند که ببندد مرا کنار خودش


اگر دوباره به فکر فرار افتادم




هوای باده‌ی انگور حیدری دارم


دلیل دارد اگر که خمار افتادم




فقیر نان حسینم، خوشم که یک عمر است


به پشت خانه‌ی این سفره دار افتادم




دوباره روضه‌ی زینب، دوباره کرب و بلا


دوباره یاد غم آن دیار افتادم




برادرم تو نبودی و یکه و تنها


میان خنده‌ی چندین سوار افتادم




هزار و نهصد و پنجاه زخم خوردی و من


هزار و نهصد و پنجاه بار افتادم




چقدر رأس تو بر نی دل مرا خون کرد


چقدر پشت سر نیزه دار افتادم


حجت الاسلام مومنی: فرایض الهی فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش روی مخلوقات/حاج منصور ارضی: حرص انسان را به حرام می‌کشاند

منبع: قدیم الاحسان

/1102101305