حجت الاسلام مومنی: فرایض الهی فرصتها و سرمایههای پیش روی مخلوقات/حاج منصور ارضی: حرص انسان را به حرام میکشاند
بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در شب هفتم ماه مبارک رمضان نیز با صلوات و دعای فرج برای حضرت مهدی عج الله فرجه الشریف آغاز شد و در ادامه ایشان بحث روایات عددیه نقلی از امام صادق علیه السلام متناسب با این ایام را بیان داشتند که البته به همراه مقدمه ای که ذیل میآید:
مقدمه:
سرمایهها و فرصت هایی را خداوند در اختیار انسانها قرار داده و البته هیچ نیازی هم به آنها ندارد چرا که بندگی ما به خداوند چیزی نمیافزاید و کفر ما چیزی از خداوندی خدا نمیکاهد "خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَةُ مَنْ عَصَاهُ وَلَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ" (خطبه 184 وصف متقین، خطبه همام) خداوند سبحان پدیدهها را در حالی آفرید که از اطاعتشان بینیاز، و از نافرمانی آنان در امان بود، زیرا نه معصیت گناهکاران به خدا زیانی میرساند و نه اطاعت مومنان برای او سودی دارد.
بی نیازی خداوند مطلق و ذاتی است( مقید به هیچ چیزی نیست و در اثر هیچ امری حاصل نشده) اینکه فرایض و دستورات خداوند را مطیع باشیم و یا پشت گوش اندازیم فقط به نفع و یا ضرر ماست. در واقع فرایض الهی فرصتها و سرمایههای پیش روی مخلوقات است "هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجارَةٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ" (سوره صف آیه 10) ای کسانی که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟!
سرمایهها و فرصت هایت را فقط با من خدا تجارت کن تا متضرر نباشی. در وانفسای دنیا کسی به غیر خدا به فکر سرمایههای تو نیست.
روایت عددیه:
خداوند میفرماید اگه کسی چهار مطلب را به من بدهد از چهار مطلب محروم نمیشود. البته این روایت به شکل مجهول و از زبان امیرالمومنین نیز نقل شده است:
مَنْ أُعْطِیَ أَرْبَعاً لَمْ یُحْرَمْ أَرْبَعاً مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِیَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ یُحْرَمِ التَّوْبَةَ وَ مَنْ أُعْطِیَ الشُّکْرَ لَمْ یُحْرَمِ الزِّیَادَةَ ومَن أُعْطِیَ الصَبر لَمْ یُحْرَمِ الأَجرَ .
قال الرضى و تصدیق ذلک کتاب الله قال الله فى الدعاء ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ و قال فى الاستغفار وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً و قال فى الشکر لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ و قال فى التوبة إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً.
کسى را که چهار چیز دادند، از چهار چیز محروم نباشد: با دعا از اجابت کردن ، با توبه از پذیرفته شدن، با استغفار از آمرزش گناه، با شکرگزارى از فزونى نعمتها و با صبر به اجر میرسد.
سید رضى مى گوید: و این حقیقت مورد تصدیق کتاب الهى است که در مورد دعا گفته است: " مرا بخوانید تا خواسته هاى شما را بپردازم ." (قرآن کریم ، سوره مؤمن آیه 60) در مورد استغفار گفته است: "هر آن که به بدى دست یابد یا بر خود ستم روا دارد و سپس به درگاه خدا استغفار کند، خداى را آمرزش گر و مهربان یابد." (قرآن کریم سوره نساء آیه 110) در مورد سپاس فرموده است: " بى شک اگر سپاس گزارید، نعمت مى افزایم." ( قرآن کریم سوره ابراهیم آیه7) و در مورد توبه فرموده است :" تنها توبه را خداوند از کسانى مى پذیرد که از سر نادانى به کار زشتى دست مى یابند و تا دیر نشده است باز مى گردند، تنها چنین کسانند که خداوند در موردشان تجدید نظر مى کند، که خدا دانا و حکیم است." (قرآن کریم سوره نساء آیه17).
"مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ الْإِجَابَةَ"
بنا به تعریف مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دعا عبارت است از: خارج شدن صدا یا کلامی همراه رفتاری است که نشانه از میل و خواست انسان باشد و به موجب آن توجه خداوند را جلب نموده و انسان درخواست خود را مطرح میسازد. مثل آنچه امیرالومنین در مناجات خود در مسجد کوفه بیان میدارند " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الاَمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ" . یا " أَسْأَلُکَ الأمانَ یَوْمَ یَعضُّ الظَّالِمُ" (روز جزا دادن) خدا که متوجه موضع بنده شد میتوان حاجت طلب نمود " مَوْلایَ یا مَوْلایَ اَنْتَ الْمَوْلی وَاَ نَا الْعَبْدُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ اِلا الْمَوْلی"
بدانیم کسی که توفیق دعا پیدا میکند اگر آداب دعا را رعایت نکند اجابت او به تاخیر میافتد! عمدهترین شرط دعا توجه به خداوند و دل کندن از غیر اوست " لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله" (قاعده ای فلسفی) در این ماه عزیر خدا را بسیار خوانید و دعا بسیار داشته باشید ببینید همانطور که این ماه رمضان بسیار متبرک است به همان میزان سخت است اگر استکبار بورزی از عبادت من یعنی دعا، این عقوبتها را متوجه شما میسازم ماه مبارک رمضان ماه قرآن، دعا و استغفار است:
" وَقَالَ رَبُّکُمُ ٱدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ ٱلَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ" (سوره غافر آیه 60)
پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا(دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر میورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند»
ماه مبارک رمضان ماه قرآن دعا و استغفار است. دعا میکنید و اجابت نمیشود؟ یقین بدانید اشکال از خود ماست که موانعی را برسر راه دعا خود قرار دادیم " سُبْحَنَکَ إِنِّى کُنتُ مِنَ ٱلظَّلِمِینَ" این موانع را میتوان با استغفار از میان برد. دومین مطلب اصرار بر خواسته و طلب حاجت است " تَغْلِبُهُ کَثْرَةُ الْحَاجَاتِ وَ لاَ یُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ" (دعای الحاح(پافشاری )) سومین نکته در دعا نحوه درخواست است گویی حاجت پشت در منتظر ماست یعنی دعا با شک و تردید نباشد بدانید دعا همیشه مستجاب میشود و اثر دارد ولی شاید آن طور که شما میخواهید نباشد(بنا به حکمت و رحمت خداوند) .
"إِدفعُوا أمواجَ البَلاءِ بالدّعاءِ" (نهج البلاغه ، حکمت 146)
موج بلا به سمت شما آمد شما دعا کنید اگر توبه میخواهی دعا کن اگر توبه میخواهی استغفار کن و این استغفار تنها در توبه موثر نیست، بلا را از شما دور میکند، استغفار برکت و رزق میآورد و نسل شما را پاک میسازد مرتب به استغفار بپردازیید حتی اگر مرتکب گناه نشده اید مطمئن باشید،کسی که اهل استغفار است از توبه محروم نمیشود.
" ومَن أُعْطِیَ الصَبر لَمْ یُحْرَمِ الأَجرَ "
کسی که در زندگی صبر پیشه کند از اجر و ثواب محروم نمیشود البته صبر چند قسمت است صبر بر عبادت خداوند، آزمایش هایی که برای ریاضت روح و سیر و سلوک انسان در راه حق نیاز است. دومین صبر، صبر بر مصیبت باعث رشد و کمال روح انسان میشود. چون ظرفیت وجودی و مناعت طبع انسان را زیاد میسازد نمونه کامل این صبر حضرت زینب کبری هستند. اما سومین صبر که سختترین نوع صبر است صبر در معصیت است، که این صبر مرد میطلبد که کسی زمینه و مقدمات گناه پیش بیاید ولی از گناه سرباز زند! " اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِحَلَالِکَ عَنْ حَرَامِکَ وَ بِطاعَتِک عَن مَعْصیَتِک و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِوَاکَ" خداوندا مرا بی نیاز کن از حلالت تا از حرام بی نیاز شوم و به طاعتت تا از معصیت روی گردان گردم و از فضلت تا محتاج به غیر تو نگردم.