حضرت معصومه (س) مصداق بارز شیعه در زمان خوشان هستند
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یکی از مصادیق بارز شیعه در زمان خودشان هستند.
وارث : به مناسبت میلاد با سر سعادت بی بی حضرت معصومه سلام الله علیها گفتگویی با حجت الاسلام ابوالقاسمی، کارشناسان دینی، پیرامون نقش حضرت معصومه سلام الله علیها در جایگاه یک شیعه صورت گرفته است که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:
شیعه به معنای پیرو است
شیعه به معنای پیرو است و این پیروی فقط جسمی و مادی نیست، در کربلا وقتی که با امام حسین علیه السلام همراه شدند از نظر فکری هم با امام همراه بودند. آنهایی که از نظر اعتقادی با امام همراهی نداشتند؛ امام را تنها گذاشتند؛ یعنی این همراهی باید همه جانبه باشد. شما باید اخلاقاً، فکراً و احساساً همراه باشی، حتی بایستی از نظر معلومات هم با امام علیه السلام همراه باشید. اگر در این همراهی نقص داشته باشید شما در رفتار هم همراهی ناقصی خواهید داشت؛ شیعه اتفاقا در جنبه ی اعتقادی هم همراه است. می داند چه چیزی مد نظر امام است و رفتار مورد نظر ایشان را انجام می دهد و با امام همراهی می کند؛ لذا شیعه را به معنای کسی که همراه امام در همه ی جوانب است، می خوانیم.
کریمه اهل بیت(س) مصداق بارز شیعه
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یکی از مصادیق بارز شیعه در زمان خودشان بودند، ایشان زمانی که حضرت موسی ابن جعفر علیه السلام تصدی امر امامت را بر عهده داشت و بعد هم حضرت رضا علیه السلام مقام امامت امت اسلامی را دریافت کرد؛ حضرت معصومه(س) مطیع اوامر این دو امام معصوم بودند تا جاییکه به این نتیجه می رسند که اگر در کنار امام باشند بیشتر می توانند با ایشان همراهی و خدمت کنند. لذا ایشان به سمت طوس حرکت می کنند.
به نظر بنده، حضور و حرکت ایشان یک حرکت خیلی قیمتی است. حضرت هاجر سلام الله علیها برای رفع نیاز حضرت اسماعیل علیه السلام و تهیه آب آن حرکت را انجام داد. این حرکت را هر مادری نسبت به فرزندش انجام می دهد اما خداوند متعال در بطن و درون این حرکت چه چیزی دیده بود؟ می گوئیم این حرکت با حرکت هر مادر برای رفع تشنگی بچه فرق می کند، از کجا این را می گوئیم؟ از آنجایی که می گویند هر فردی که برای انجام مناسک حج به مکه می آید؛ باید به احترام حرکت حضرت هاجر سلام الله علیها بین صفا و مروه، سعی کند. اینکه یک مادری برای رفع تشنگی بچه اش این عمل را انجام داد و بین این دو کوه دوید، آیا همینجوری دلیل برای ما می شود که ما هم بدویم؟ می گویدخیر! چون حرکت حضرت هاجر سلام الله علیها بسیار نزد خداوند متعال قیمتی است و فرمان حضرت حق است که فرموده به شما هم می گویم اینکار را بکنید تا بلکه تامل کنید، تفکر کنید. بلکه شما هم از این حرکت درس بگیرید.
حضرت هاجرسلام الله علیها اگر دنبال اسماعیل بود، اسماعیل را به عنوان فرزند خودش دنبال نمی کرد، وگرنه حرکت حضرت هاجر می شد مثل حرکت هر مادری! بطن حرکت این بوده که هاجر سلام الله علیها به دنبال رفع نیاز اسماعیل بوده اما با عنوان رفع نیاز پسر پیغمبر! اسماعیل پسر ایشان تلقی نمی شده، هرچند پسر ایشان بوده بلکه به عنوان پسر پیغمبر دنبال رفع نیازش بوده. این یکی از رموزات است. معنایش این است که پسر پیغمبر زمانتان اگر نیاز به همراهی شما دارد شما باید در پی همراهی او، سعی کنید. اگر این حرکت، حرکت مادر درباره ی فرزندش بود آنقدر قیمتی نبود که خدا برایش بگوید: تمام مردها و زنها بدوند. نه! باطن حرکت چیز دیگری است.
تلاش علمای قم، استمرار حرکت حضرت معصومه(س) است
اسماعیل در نگاه او (هاجر) پسر پیغمبر بوده. همان کاری که حضرت معصومه سلام الله علیها انجام می دهد. حضرت معصومه سلام الله علیها هم در پی امام زمانش حرکت می کند. به خاطر همین هم خدا حرکت او را امضا می کند، امضایش چیست؟ می فرماید: گروهی از قم، قیام می کنند که امام زمانشان را در فضای آخرالزمان کمک می کنند. این امضا و تایید حرکت حضرت معصومه سلام الله علیها است و به تبع آن امضا، می بینید که قم مرکز علم می شود. در این مرکزیت علم است که یک فردی مثل حضرت روح الله رضوان الله تعالی علیه تربیت شود. اینکه قم مرکزیت علم است مقدمه ی آن حرکت است. آن حرکتی که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، 1000 سال پیش انجام داد. یعنی عظمت کار فاطمه معصومه سلام الله علیها را خدا می خواهد به عالم نشان دهد؛ فکر نکنید یک خواهر است که دنبال برادرش راه افتاده! چرا خدا هر خواهری را نسبت به برادرش اینگونه احترام نمی کند؟ درست است این خواهر به برادرش علاقه مند است اما حرکتش از عنوان خواهر و برادری نیست. ایشان شیعه ی امام است، در پی امام است. و این در پی بودنش، ظاهر و باطن در ایشان آن قدر اثر گذار و قیمتی بوده که خدا آن را امضا می کند و می خواهد در همه ی اهل عالم منتشر کند.
انتهای پیام/