حجت الاسلام احمد پناهیان: اهل قم و قیام، رسالت عظیمی در آخرالزمان دارند+ گزارش تصویری
وارث: مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان و مداحی حاج امیر عباسی در هیئت زوار زهرا سلام الله علیها برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:
حرکت جهادی حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها
مقام معظم رهبری در کنار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند: آمدن و عزیمت حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها، یک حرکت جهادی بود. این جمله نیاز به فکرو تامل ویژه ای دارد. عزیمت حضرت رضا علیه السلام در اختیار خودشان نبود و کراهت شدید در اجابت فرمان مامون داشتند اما از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کردند.
حضرت معصومه سلام الله علیها در عزیمتشان به این سرزمین هدفی را دنبال می کردند؛ نامه ی حضرت رضا علیه السلام مبنی بر حرکت ایشان از مدینه به مشهد، نشان دهنده این است که یک حرکت جهادی است. در آن زمان محبت به اهل بیت علیهم السلام در ایران زیاد بوده است. از همان ابتدا ارادت ایرانیان به امیرالمومنین علیه السلام و اولادشان یک ارادت ویژه و خاص بود. مردم نیشابور استقبال و اقبال ویژه ای برای شنیدن بیان رسول خدا صلی الله علیه و آله از حضرت رضا علیه السلام از خودشان نشان دادند.
حضرت رضا علیه السلام هم حدیث سلسلة الذهب را انتخاب کردند یک انتخاب ویژه ای بود حضرت می توانستند مردم را تحویل نگیرند اما تحویل گرفتند همین مطالبه ی حضرت نشان دهنده ویژگی خوبی از مردم بوده است.
اهمیت شهر قم در روایات و بیانات ویژه حضرات معصومین علیهم السلام
حضرت معصومه سلام الله علیها وقتی به ایران آمدند وقتی به قافله شان حمله کردند و مردان قافله را به شهادت رساندند، حضرت فرمود: «قم کجاست؟ مرا به قم ببرید» چون قم مأوا شیعیان است و یک انتخاب ویژه بود. اعتبار بخشی حضرت معصومه سلام الله علیها به شیعیانی که در قم هستند قابل توجه هستند. یک تعدادی از اهل علم، مجاهدین و انقلابی ها و مبارزین دوران امام صادق علیه السلام که به دستور حضرت به قم هجرت کردند، در قم حضور داشتند. همین افراد بودند که خودشان را به حضرت معصومه سلام الله علیها می رساندند و برای نجات حضرت از دست مامورین به کمک می شتابند و با این کار جایگاه شیعیان انقلابی، عالم و جهادی پای در رکاب امام عصرشان را تثبیت کردند.
با آمدن حضرت معصومه سلام الله علیها به قم و توجه ایشان به شیعیان جایگاه آنها تثبیت شد و این شیعیان خاص کانون توجه میشوند. فرموده اند: کسی که عارف به حق حضرت معصومه سلام الله علیها باشد و او را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. قم کانون توجه همه حضرات معصومین علیهم السلام است و نسبت به قم روایات و توجه خاصی داشتند. خود شهر قم هم موضوعیت دارند امام صادق علیه السلام وقتی از قم صحبت می کنند که هنوز امام موسی ابن جعفر علیه السلام به دنیا نیامده اند می خواستند به شیعیان خاصشان اهمیت قم را نشان دهند؛ قم باید کانون توجه خواص قرار بگیرد به خاطر رسالت عظیم و خاص که در بیان امام صادق علیه السلام تصریح می شود نسبت به ماموریت اساسی قم و اهل آن در آخرالزمان که برخی از این ویژگی ها را در اهل قم به عینه می بینیم.
در روایات مختلفی آمده است که قم حرم همه ی اهل بیت علیهم السلام است. در روایت دیگری داریم که قم و اهلش حجت بر همه ی خلایق عالم باشند از شرق تا غرب عالم تا عصر ظهور ادامه خواهد داشت. قم مأوای شیعیان برای همیشه است، ماموریت حضرت معصومه سلام الله علیها این است که در این کانون محور هدایت همه باشند. وقتی برای پرسیدن مسائل سخت و پیچیده معارف خدمت امام موسی ابن جعفر علیه السلام می آیند، حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ سوالات آنها را می دهند. در مسیر امام موسی ابن جعفر علیه السلام را میبینند. آنها از ایران آمده بودند و از همان زمان باید جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها مشخص شود تا بگویند آقا موسی ابن جعفر علیه السلام دختر 6 ساله ای دارند که پاسخ سوالات ما را داد و حضرت وقتی پاسخ هایش را خواند فرمود: فداها ابوها.
یعنی باید از 6 سالگی تا 23 سالگی شیعیان درباره وجود این شخصیت بزرگوار با یکدیگر صحبت کنند، لذا وقتی حضرت معصومه سلام الله علیها وارد قم می شوند استقبال عظیم و شایانی از او می شود قمی که در آن زمان از چشم همه افتاده بود. حضرت رضا علیه السلام می فرماید: بهشت 8 درب دارد، 3 درب از آنها برای اهل قم است. ببینید جایگاه اهل قم کجاست! سرزمین قم مقدس است اما نه به اندازه 6 بقعه ی الهی. اهل قم یعنی اهل قیام، اهلیت، نه اینکه کسی که در قم به دنیا آمده باشد دهه 70 حدود 40 ملیت مختلف در قم تحصیل می کردند در دهه 90 حدود 150 ملیت در قم در حال تحصیل هستند.
اسلام؛ دینی حیات بخش
ما وارد دینی شده ایم که حیات بخش برای بشریت است. یک فرد هلندی که اسلام آورده بود می گفت تمام دارایی ام را به خاطر اسلام از من گرفتند، حتی خانواده ام مرا از خانه بیرون کردند. او به قم برای تحصیل آمده بود و می گفت اگر یک روز به عمرم باقی مانده باشد برای تحصیل معارف اسلامی اقدام می کنم. تازه اسلام را پیدا کرده ام! تازه زندگی پیدا کرده ام و فهمیده ام حق چیست! خیلی ها برای اینکه معارف اسلامی را کسب کنند و طبق روایت به اقصی نقاط عالم ببرند هزینه ها پرداخت کرده اند. این افراد به کشور خودشان بر می گردند و شروع به کار کردن و ایجاد نهضت و حرکت می پردازند.
حضرت رضا علیه السلام سه مرتبه می فرماید: خوش به حال اهل قم، خوش به حال اهل قیام. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: درود و صلوات خدا بر اهل قم. یک عده ای نزد امام رضا علیه السلام آمدند و گفتند ما از شیعیان شما هستیم اما حضرت آنها را نپذیرفت تا 60 مرتبه این اتفاق افتاد در نهایت آنها با گریه و زاری از حضرت خواستند علت نپذیرفتن آنها را بیان کند. حضرت فرمود: چون شما گفتید از شیعیان ما هستید باید می گفتید از محبان شما هستیم. آنها متوجه اشتباهشان شدند و حضرت با هدایایی به خودشان و خانوادشان از آنها دلجویی کردند.
اما عده ای از قم خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدند حضرت آنها را نزدیک خود نشاند و فرمود: مَرحَباً بِكُمْ وَ اَهْلاً! فَاَنْتُمْ شِيعَتُنا حَقّاً! 1 ؛ مرحبا بر شما! خوش آمديد! شما شيعيان راستين ماييد! حضرت اینگونه اهل قم را تحویل گرفتند. یکی از ائمه ای که جریان تشیع را حفظ کرد حضرت رضا علیه السلام بود.
قم و اهل آن حجت بر مردم هستند
یا این روایت از امام صادق علیه السلام: اِنَّ اللهَ احْتَجَّ بِالْكُوفَةِ... وَاحْتَجَّ بِبَلْدَةِ قُمَّ عَلي سائِرِ البِلادِ وَ بِاَهْلِها عَلي جَميعِ اَهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنِّ وَاْلاِنْسِ وَ لَمْ يَدَعِ اللهُ قُمَّ وَ اَهْلَهُ مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفّقَهُمْ وَ اَيَّدَهُمْ... و سیاءتی زمان تکون بلده قم واهلها و حجه علی الخلائق و ذلک فی زمان غیبه قائمنا (ع) الی ظهوره و لولا ذلک لساخت الارض باهلها.و ان الملائکه لتدفع البلایا عن قم و اهله، و ما قصده جبار بسوء الا قصمه قاصم الجبارین عنهم بداهیه او مصیبه او عدو.و ینسی الله الجبارین فی دولتهم ذکر قم و اهله کما نسوا ذکرالله 2 ؛ همانا خداوند به اهل كوفه حجّت ميآورد... و همانا خداوند، حجّت ميآورد بر تمام شهرها به شهر قم و همچنين به مردم قم احتجاج ميكند به اهل مشرق و مغرب، از جن و انس و خداوند، قم و مردمش را مستضعف فكري رها نساخته؛ بلكه آنان را در پرتو توفيقات و تأييدات خويش، موفق و مؤيد گردانيده است.
حال یک عده ای آمده اند می گویند حرف از مبارزه نزنید، با آمریکا رابطه برقرار کنید، از آرمانها کوتاه بیاییم و فضای باز فرهنگی و سیاسی به وجود آورید و... چه خیانتی به بشریت می کنند. در روایت امام صادق علیه السلام هست کسانی که قیام می کنند استقامت و مقاومت می کنند و از وسط راه بر نمی گردند. اما باید بدانند خودشان نمی توانند عمق این حرکت را ببینند. از امیرالمومنین علیه السلام تا ائمه ی هدی علیهم السلام نسبت به اتفاقی که در آخرالزمان در قم می افتد که منجر به بیداری همه ی نوع بشریت از شرق تا غرب عالم روایت رسیده، این آوازه در گوش تاریخ ماندگار و حفظ شده و همه منتظر چنین ویژگی در آخرالزمان در قم هستند، چگونه می توانیم صرف نظر کنیم و زندگی انقلابی نکنیم؟
شیاطین جن هم به مقابله با اسلام آمده اند
بعد از تجلی چنین عظمتی از قم و بعد گسترش اسلام ناب از طریق این انقلاب به جهان، کجا می توانیم برگردیم؟ ضمن اینکه این تقدیر الهی است روایت را ببینید "هم اجنه و هم انسانها"؛ این روزها غیر از شیاطین انس، شیاطین جن هم برای مقابله با اسلام آمده اند! یکی از آنها اتفاقاتی است که در بسیاری از خانواده ها در حال رخ دادن است. به هم زدن کانون خانواده ها باعث می شود بیداری اسلامی در دنیا ضعیف و سست شود. اختلافاتی که در خیلی اوقات علت آن را نمی دانیم تا دیروز عاشق و معشوق هم بوده اند اما صبح که برمی خیزند اختلافشان زیاد می شود. از آن طرف هم داریم نصرت و یاری اجنه و ملائکه در جبهه های حق.
ببنید چه اتفاق مبارکی خواهد بود، در آخرالزمان در شرق و غرب عالم از انسانها و اجنه بر اساس محوریت حضرت معصومه سلام الله علیها شکل خواهد گرفت.
در ادامه امام صادق علیه السلام می فرماید: خدا قم و اهل قم را مستضعف قرار نمی دهد. برای مبارزانی که با پیامهای امیرالمومنین علیه السلام در آخرالزمان بیدار شده اند و برای احقاق حق اقدام می کنند، استضعاف معنا ندارد و دیگران نمی توانند بر آنها مسلط شوند. خدا اجازه نمی دهد اهل قم و قیام آخرالزمان خودشان اقدام کنند و خدا نه تنها رهایشان نمی کند بلکه موفق و پیروزشان می کند. وقتی یک قومی مقاومت و استقامت برای پیروزی کنند چه کسی می تواند جلویشان را بگیرد؟
خداوند به پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: فکر می کنید همین که بگویید ایمان آوردیم کافی است؟ خیر امتحان و آزمایشتان می کنیم. دچار مشکلات فتنه می شوند و در همین فتنه ها و ابتلائات از میدان به در می روند. درباره قیام آخرالزمان هم امتحان هست اما نصرت خدا خیلی بیشتر است.
امام صادق علیه السلام می فرماید: «اوائل در قم، دین مورد توجه کسی نیست. چون قم و قیام آخرالزمان قم محسوس است و رسالت و زمینه ساز اصلی فرج است و ماموریت اساسی دارد خداوند کاری کرده در طول زمان مردم به قم و اهل آن زیاد توجه نکنند چون اگر مورد توجه و کانون توجه بود خراب می شد. بلکه باید بماند و ذره ذره شکل بگیرد و اگر اهل قم خراب شوند دیگر حجت بر سایر بلاد نمی شوند. اگر قم از اول در مرکز توجه بود آسمان و زمین در جای خودش ثابت نمی ماند. البته خدا بلایا را از قم و اهل آن دفع می کند. این جریان در زمان غیبت اتفاق می افتد و تا زمان ظهور ادامه پیدا می کرد. زمانی میآید که شهر و اهل قم بر دیگر مردم حجت اند و آن در زمان غیبت قائم ماست تا ظهور او. اگر چنین نباشد، زمین ساکنان خود را فرو میبرد.
مسلما ملائکه دشواریها را از قم و ساکنانش دفع میکنند. هیچگاه گردنکشی نسبت به قمیان سوء قصد نمیکند مگر آنکه درهم شکننده جباران او را نابود و به مصیبت یا درد سر یا دشمنی مشغولش مینماید. خداوند قم را از یاد سرکشان در زمان حکومتشان میبرد همانگونه که آنان یاد خدا را به فراموشی سپردند.»
لذا برای قم نقشه های زیادی در طول تاریخ کشیده اند اما موفق نشدند. از دولت اصلاحات هم چنین حرفی زده بودند که همه را فتح کردیم به جز قم. واقعا نتوانسته بودند قم را فتح کنند. الان برای قم نقشه های عجیب و غریب می کشند؛ شروع کردند به تربیت طلبه هایی غیر انقلابی و رفته رفته اذهان آنها را خراب کنند تا از آنها فقهایی بیرون بیایند. اما تا چقدر می توانند بدیهیات اسلام را زیر سوال ببرند؟
اگر اسلام در طول 1400 سال گذشته الان در اوج قدرت خودش است آن هم به اراده ی خدا، اگر به توفیقی دست پیدا کرده و رزمندگان و مردم استقامت کردند کار خداست. عصری را درک می کنید که مردم قرنهای عمر شریف اسلام آرزو می کردند این عصر را ببینند و در آن نفس بکشند. در این فرصت به دست آمده اگر خودمان را به قافله مجاهدین، عالمان مبارز و مومنین حقیقی برسانیم، زیر چتر ولایت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها دین پرورش پیدا میکند. اگر در این ولایت دست کسی خالی بماند این خسارت چند برابر خسارت معمولی است. آیندگان به ما توجه می کنند که چقدر سریعتر می توانستند امانت را به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسانند و چقدر کند پیش رفتند.
پی نوشت:
1- بحارالانوار، مجلسي، ج 60، ص 231؛ وسائل الشيعه، ج 10، ص 446.
2- بحارالانوار، ج 57، ص 213 و 212.