حجت الاسلام بی آزار تهرانی: محورِ پذیرش عمل؛ ولایت و محبت اهل بیت(ع)

کد خبر: 58355
صله رحم و رفت و آمد با اقوام باید داشته باشید ولو به اندازه یک نشست و برخاست، یا پیامک، یا لبخند در مجالسی که دیدی یا حتی اگر فامیلت گفت نمی خواهم تو را ببینم باید بنشینی دعایش کنی!

وارث: جشن ولادت امام رضا (ع) هیئت شهدای خیبر با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی حاج علی آینه چی و حاج اصغر دوستی و دیگر ذاکرین اهل بیت (ع) در منزل مرحوم حاج رجب مطلوبی برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:

حجت الاسلام بی آزار تهرانی

جایگاه ویژه امام رضا علیه السلام

جایگاه ویژه امام رضا علیه السلام در بین 14 نور پاک، بسیار خاص است. زیارت ایشان معادل 70 هزار حج امضا شده ی مقبول است. هر کس یک شب در غربت، پسرم را زائر شود و یک شب بیتوته کند مثل این است که پر کشیده است و خدا را در عرش زیارت کرده است. صحبت جمال صاحب خانه است و صحبت از خانه نیست. امام موسی ابن جعفر علیه السلام می فرماید: یک میلیون حج، در زیارت "عارفاً بحق" امام رضا علیه السلام است.

قابلیت زائر شدن امام رضا علیه اسلام مقام بالایی است چون امام رضا علیه السلام فرموده است: هر کس بتواند زائر من در غربت طوس باشد در قیامت همدوش من خواهد بود. وقتی زائر امام رضا علیه السلام از دنیا می رود خداوند به ملائکه اش می فرماید نزد این زائر بروید و تا صبح قیامت برایش استغفار و دعا کنید. شاید حافظ به همین اشاره می کند:

دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای

فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد

پاک شدن گناهان با زیارت امام رضا علیه السلام

خیلی آثار و برکات در زیارت امام رضا علیه السلام وجود دارد؛ وعده برطرف شدم همّ و غم دنیایی، مرتفع شدن سنگینی گناه. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوه ناکی او را زیارت کند، خدای عزوجل اندوه او را از بین خواهد برد و هر گناهکاری که به زیارت او بشتابد، خدا گناهانش را می آمرزد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: به‌زودی یکی از فرزندان من در سرزمین خراسان مظلومانه مسموم می‌شود. نام او نام من و نام پدرش نام موسی بن عمران علیه السلام است. آگاه باشید که هر کس او را در غربتش زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد، هرچند به تعداد ستارگان، قطره‌های باران و برگ درختان باشد.

چه کسی زائر است؟ و اثر این زیارت چیست که این قدر به آن اهمیت داده شده است؟ در روایت داریم زوّار امام رضا علیه السلام یک سر و گردن از بقیه زائران بالاتر هستند. رسماً به شما می گویم هیچ زیارتی به زیارت امام رضا علیه السلام نمی رسد. شخصی حج واجبش را انجام داده بود و به خدمت امام جواد علیه السلام رسیده بود. از حضرت سوال کردم می خواهم به زیارت جد شما در کربلا و نجف و... بروم کدام از آنها افضل تر است؟ امام جواد علیه السلام سوگند خورد و فرمود: والله زیارت پدرم امام رضا علیه السلام از همه ی ائمه (علیهم السلام) که گفتی افضل تر است چون پدرم امام رضا علیه السلام را کسی عارف به حق حجت بودنش شود خاص شیعیان ماست؛ یعنی همان جاده ی خدا!

حرم امیرالمومنین علیه السلام را زیدیه و اسماعیلیه و ... دیگران هم می روند اما در حرم امام رضا علیه السلام کسی که پا گذاشت یعنی در شاهراه اصلی که خدا بعد از نبی صلی الله علیه و اله به عنوان 12 امام معصوم علیهم السلام تعیین کرد، قرار گرفته است. عقیده ناب توحیدی دست امام رضا علیه السلام است.

امضای تأیید ولایت توسط امام رضا (ع)

روایتی داریم که شیعه و سنی نقل کرده اند: عنوان صحيفة المؤمن حبّ علي بن ابي طالب 1 ؛ اولين چيزي كه در صحيفه اعمال مؤمن نوشته ميشود دوستي اميرالمؤمنين عليه السلام است.

آن را که دوستی عـلی نیست کافر است      گـــو زاهـــد زمــانــه و گــو شــیـخ راه بــاش

اولین چیزی که در قیامت برای محاسبه نگاه می کند به فرموده امام رضا علیه السلام حب اهل بیت علیهم السلام است. امضای پای سند مهر حیدری؛ امام رضا علیه السلام است. اگر مهر امام رضا علیه السلام در پرونده ات باشد در قیامت نگاهت می کنند یعنی از فرهنگ غدیر تا فرهنگ انتظارت سند خورده است وگرنه کج رفته ای و در غفران الهی جایی نداری.

امـروز زنـده ام بـه ولای تـو یــا عــــــــلـی      فـردا بـه روح پـــاک امــامــان گــواه بـاش

غیر از شرک اگر هر گناهی انجام دهی خدا تو را می بخشد اما اگر کسی ولایت امام رضا علیه السلام را نداشته باشد مشرک است توحید ندارد. ولی اگر این ولایت را داشته باشی گناه ثقلین هم داشته باشی اگر بخواهی در راه بیایی و به حریم خدا برگردی به برکت این ولایت زود خریده می شوی! این است عظمت لطفی است که خدا به ما کرده و این است جایگاه و کرامت خاصه امام رضا علیه السلام است.

اگر یک میلیون سال هم عمر کنی و هر سال به حج بروی ولی عارف به حق امام رضا علیه السلام نباشی در جاده نیستی و سند به نامت نمی شود! اگر شرط توحید که امام رضا علیه السلام است را پذیرفته باشی؛ شرط توحید چیست؟ کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ‌ دَخَلَ فِی حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ فِی حِصْنِی اَمِنَ مِنْ عَذَابِی! 2

امام رضا علیه السلام در ادامه فرمود: بشرطها و انا من شروطها ؛ شرط توحید ولایت امام رضا علیه السلام است و هرکس می خواهد موحد باشد باید شرط و امضای امام رضا علیه السلام در سندش بیاید. وقتی ولایت امام رضا علیه السلام را پذیرفتی دیگر کج نمی توانی بروی یعنی فریاد می زنی من منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستم؛ شیعه ی اثنی عشری هستم؛ این عظمت زیارت امام رضا علیه السلام است و وعده غفران به سبب گوهر و اکسیر ولایت امام رضا علیه السلام است که اگر قرار باشد برگردی در کوچک ترین لحظه سیئات تبدیل به حسنات می شود.

ولایت و عمل صالح باید در کنار هم باشند

اما اگر بغض اهل بیت علیهم السلام را داشته باشی تمام حسناتت هیچ می شود. مهر امیرالمومنین علیه السلام را اگر از همه ی اعمال حج، روزه و نماز و... برداری هیچی باقی نمی ماند. حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ وَبُغْضُ عَلِيٍّ سَيِّئَةٌ لَا يَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة.3 ؛

مبادا به این شیعه بودن غره شویم. امام رضا عليه السلام فرمود :لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد فى العبادة اتكالا على حب آل محمد عليهم السلام ولا تدعوا حبّ آل محمـد عليهم السلام لامرهـم اتّكـالاً علـى العبـادة فـانـّه لايقـبل احـدهـمـا دون الاخر4.
مبادا اعمال نيك را به اتكاى دوستى آل محمد عليهم السلام رها كنيد؛ و مبادا دوستى آل محمد عليهم السلام را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از ايـن دو، به تنهايى پذيرفته نمى شود.

معنای این روایت این نیست که انسان هر گناهی خواست انجام دهد مثل چیزی که دراویش تبلیغ می کنند روزی بنده برای تحقیق با لباس مبدل به قبرستان آنها در شهر گناباد رفتم، دیدم اندیشه و شعارشان این است که روی قبورشان نوشته اند:

شرمنده از آنیم که در صحنه محشر      اندر خور عفو تو نکردیم گناهی

می گویند ما نیاز به عبادت نداریم شریعت برای کسانی است که تاریک هستند اما اهل بیت علیهم السلام خط بطلان بر تمام این اندیشه ها و جریانات انحرافی کشیدند. امام صادق علیه السلام به کف خانه اش زد و فرمود مفضل هر چه از این خانه بیرون آمد استاندارد است و عمل صالح محسوب می شود. هیچ جا خبری نیست!

امام رضا علیه السلام فرمود: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا می کند یعنی محاسن کلام ما را به مردم بگوئید؛ از ما فقط بگوئید خودشان خط را پیدا می کنند.

سیره عملی در اخلاق امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند متعال فرمان داده سه چیز همراه سه چیز دیگر انجام گیرد اول به نماز همراه زکات فرمان داده است، پس کسی که نماز بخواند و زکات نپردازد نمازش نیز پذیرفته نمی شود.

دوم به سپاسگزاری از خودش و پدر و مادر فرمان داده است، پس کسی که از پدر و مادرش سپاسگزاری نکند، خدا را شکر نکرده است.

سوم به تقوای الهی فرمان داده و به صله رحم، پس کسی که صله رحم انجام ندهد تقوای الهی را هم بجا نیاورده است.

اگر دنیا و آخرت می خواهید باید به پدر و مادر احترام کنید حتی اگر آیت الله العظمی شوید اما دعای خیر والدین همراهت نباشد هیچ هستی! و به مقصد نمی رسی. اگر می خواهید دست به خاک بزنید طلا شود دور والدینتان نوکری کنید بدون توقع! خدا می فرماید: خاکسار شو برای والدینت! مثل خاک باش! ولو کافر باشند. اگر می خواهی در آخرت اوج بگیری با والدینت خوب باش.

در قرآن هر جا خدا از نماز یاد کرده در کنارش ازکات هم ذکر کرده است. اگر می خواهی با نمازت از روی پل صراط بگذری باید یاد بگیری که بتوانی از مالت هم بگذری.

مصطلح ترین و عمومی ترین عبادت دین اسلام دعوت به تقواست، اما حضرت می فرماید هر جا در قرآن صحبت از تقوا کرده در کنارش از صله رحم هم یاد کرده. نگوئید من بچه هیاتی هستم این فامیل به ما نمی خورد اگر می خواهید دم از تقوا بزنید باید صله رحم هم داشته باشید. امام رضا علیه السلام فرمود: صله رحم کنید ولو به خوردن آب! یعنی می توانید دیدار را کوتاه کنید به اندازه خوردن یک مقدار آب. اگر فامیل بد یا کافر هم داشته باشی نباید با او متارکه کنی امام صادق علیه السلام می فرماید: اقوامت حتی اگر ناصبی هم باشد حق نداری او را ترک کنی. صله رحم و رفت و آمد با اقوام باید داشته باشید ولو به اندازه یک نشست و برخاست، یا پیامک، یا لبخند در مجالسی که دیدی یا حتی اگر فامیلت گفت نمی خواهم تو را ببینم باید بنشینی دعایش کنی!

حجت الاسلام بی آزار تهرانی

پی نوشت:


1- الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج ۱، ص: ۱۵


2- بحارالانوار، ج 49، ص 126، ح 3. از کشف الغمه، ج 3، ص 144- 145.


3- شرح احقاق الحق، ج 7، ص258.


4- بحار الانوار،ج 78، ص 348.