استاد انصاریان: سوره کوثر برای بانویی نازل شده که سرور زنان عالم است+گزارش تصویری

کد خبر: 58962
کلمه الله در ترجمه معادل فارسی ندارد. یعنی درهمه قرآن که نوشته شده به نام خدا، کلمه خدا اصلا معنای ترجمه شده الله نیست. ترجمه درست الله را نه می توان در قرآن نوشت نه در کتابهای دیگر. الله یعنی ذات مستجمع جمیع صفات کمال بدون حدود و بدون مرز. ترجمه الله دعای جوشن کبیر است که یک سوم ترجمه الله را بیان کرده است. و یک سوم دیگرش را به انبیا یاد داده است و یک سوم دیگر فقط درنزد خودش می باشد که مجموع، سه هزار معنای الله می شود.

وارث: جلسه درس اخلاق استاد انصاریان در مسجد الزهرا(س) برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام انصاریان را می خوانید:

 استاد انصاریان: اگر  معنای الله را بفهمیم به این دست می یابیم که هر معبود زمینی پوچ است+گزارش تصویری

رفع یک تناقض

سوره کوثر، دارای کلماتی می باشد که درهیچ سوره ی دیگری یافت نمی شود و فقط منحصر به خود سوره می باشد. در 114 سوره قرآن و از شش هزارو ششصد و چند آیه جمله إِنَّا أَعْطَیْناکَ را نمی بینید، کلمه الْکَوْثَر را نمی بینید، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ را نمی بینید، إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر را نمی بینید. این ویژگی سوره است که در قرآن کریم شبیه ندارد و تک است. دراین سوره سخن از کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و اله می فرمایند: " دربین تمام زنان عالم، فاطمه هم وزن ندارد".

شیخ صدوق1 نقل می کند: پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله  فرمودند: "فاطمه سرور تمام زنان عالم از زمان آدم تا روز قیامت است ".

این سوال مطرح می شود که خداوند که درسوره آل عمران درمورد حضرت مریم می فرماید: وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِين2

 ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻯ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻗﻄﻌﺎ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻰ ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

این آیه باعبارت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله چگونه سازش دارد؟

پاسخ این است: ازکل انسانهای آفریده شده من شمارا بعنوان امت برتر انتخاب کردم. کلمه برتر( خیر أمت ) فقط در دین اسلام وجوددارد. پس حضرت مریم سلام‌الله‌علیها  می شود برتراز زنان زمان خودش. و نمی تواند در ارزش و شخصیت مقدم بر صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها باشد که از اجزای "خیرأمت" است. بنابراین صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها مقام مافوق مریم سلام‌الله‌علیها  است و مریم بانویی است که از همه ارزش های الهی و اخلاقی و انسانی برخورداراست اما نه در وزن فاطمه زهرا سلام الله علیها.

 

 فهم بسم الله الرحمن الرحیم/ کلمه «الله» یعنی مستجمع جمیع صفات کمال

ابتدای سوره بسم الله الرحمن الرحیم است. اهل دل، اهل امورعام و آنهایی که بانورانیت باطنشان به معارف الهیه واقف هستند، و جزء جمعیت لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ 3 می باشند و ازانواع طهارت باطنی، ظاهری، عملی و اخلاقی برخوردارند. زیرا کوچکترین آلودگی سد در برابر انسان است.

هرچه آلودگی در وجود انسان باشد از درک آیات قرآن کریم عاجز می شود و توان فهم اعماق آیات کتاب خدارا ندارد. شما تفاسیر قرآن را که نگاه کنید از زمان ائمه علیهم السلام، که از زمان امام علی علیه السلام و توسط مفسر غیرامام یعنی ابن عباس شروع شده است تاالان آنچه تفسیر در شیعه و سنی نوشته شده است( بدون درنظر گرفتن عبارات تکراری و رونویسی ازهمدیگر) می بینید که هرچه مطلب جدید مفسرین دارند بسیار بایکدیگر فرق دارد. آن فهمی که علامه طباطبایی درمورد تفسیر داشته اند باآن فهمی که بزرگ اهل سنت در بغداد داشته است، بسیار فرق دارد. بعضی از فهم ها نورافکن طهارت بر پیشانی هستند. و می توانند اعماق آیات را ببینند. و بعضی هم فقط علوم عربی دارند که درحد خیلی کمی به آیات قرآن راه دارند.

مرحوم مطهری می فرمودند: من هرکتابی راکه می نویسم یک روستایی دریکی از مناطق ایران همه کتاب من را می خواند و بعد درمورد آن کتاب قضاوت می کند، تذکراتی می دهد که تذکراتش برای چاپ دوم کتاب کاربردی است. راهِ راه یافتن به قرآن این است. إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ 4: ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ، ﻗﺮﺁﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ * [ﻛﻪ]ﺩﺭﻛﺘﺎﺑﻰ ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻰ [ﺑﻪﻧﺎم ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺟﺎﻯ ﺩﺍﺭﺩ.] باید انسان یک طهارت درونی داشته باشد که بتواند باطن این لوح محفوظ را ببیند. و آیات را ازآنجا بفهمد نه از قرآن چاپی.

کار فهم قرآن کاراتصال به حوزه یا اتصال به دانشگاه نیست. متاسفانه این اشتباه را که وصل به حوزه یا دانشگاه هستند دارند و از حقیقت مطلب غافلند.

مرحوم آخوند سلطان آبادی5 می فرماید: هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را بفهمد ازتمام شرک ها پاک و در امان خواهد بود. از تمام ناامیدی ها و دلسردی ها بیرون می آید و یک انسان مثبت و آرام به تمام معنا خواهد شد.

ما بصورت واجب ده مرتبه در شبانه روز درنمازهایمان بسم الله الرحمن الرحیم را می گوییم. مرحوم آیت الله العظمی سید نجف آبادی که هفتادسال پیش در اصفهان ازدنیا رفتند، علمای آن زمان می گفتند که اعلم تر از ایشان وجود ندارد. می فرماید: علما برشما لازم است که معنای نماز را به مردم یاد دهید. بفهمند که چه می خوانند. نه اینکه زبان بازیگر الفاظ عربی باشد بدون اینکه بفهمند چه می خوانند.

کلمه الله در فارسی معادل ترجمه ندارد. یعنی درهمه قرآن که نوشته شده به نام خدا، کلمه خدا اصلا معنای ترجمه شده الله نیست. ترجمه درست الله را نه می توان در قرآن نوشت نه در کتابهای دیگر. الله یعنی ذات مستجمع جمیع صفات کمال بدون حدود و بدون مرز. ترجمه الله دعای جوشن کبیر است که یک سوم ترجمه الله را بیان کرده است. و یک سوم دیگرش را به انبیا یاد داده است و یک سوم دیگر فقط درنزد خودش می باشد که مجموع، سه هزار معنای الله می شود.

اگر هر انسانی معنای الله را بفهمد به این دست می یابد که هر معبود زمینی و ساختگی پوک و پوچ می باشد. زیان بخش و خسارت بار است و قابلیت پرستش را ندارد. هوی و هوس را معبود خود نمی کند.

وقتی می گوییم لااله الاالله یعنی همان خدایی را می گوییم که مستجمع جمیع صفات کمال است.

 

بخشندگی، لازمه رحمانیت خداوند

 

معادل کلمه رحمن در فارسی یعنی مهربانی فراگیر. محبت فراگیر لازمه اش این است که محب تمام نیازهای طرف مقابلش را برطرف کند. لازمه رحمن بودن خداوند بخشندگی می باشد. پروردگار عالم میان آنچه که انسان نیازداشته است از آب، دریا، کوه، ستاره، اقیانوس، زمین، آسمان و... یک جاده ای به نام کوشش و تلاش گذاشته است. که شمال این جاده ها وصل به رزق الهی می شود. وقتی طرف من بخشنده است و بخشنگی اش فراگیر، و در قرآن کریم می فرماید: " وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً 6 : ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺭﺯﺍﻧﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ است"؛ چه نیازی است که انسان به دنبال حرام برود؟

 

رحیمیت خداوند، ضامن بهشت مؤمنان

رحیم یعنی به بندگان مؤمن خود مهرورز است و نمی گذارد مؤمنانی که وارد محشر می شوند اذیت شوند. با دیدن جهنم بترسند، اضطراب داشته باشند. رحیمیت خداوند اقتضا می کند دربرابر اعمال خوبی که انسانها انجام داده اند، بهشت را که مبدأ همه لذتهاست بر آنها واجب کند. پس چه نیازی است که انسان به دنبال زنا برود؟ به دنبال لذت چنددقیقه ای که آتش جهنم را در بردارد. اگر انسان عمق رحیمیت را بفهمد ازتمام گناهانی که باطنش آتش دوزخ است چشم پوشی خواهد کرد.

این یک دورنمایی از بسم الله الرحمن الرحیم است.

 

نکات سوره کوثر

خیلی جالب است که در ابتدای سوره کوثر خداوند فرموده است که می خواهم چیزی را به تو اعطاء کنم. نگفته است انفاق یا صدقه. اعطاکردن از ویژگی خداوند است. و همچنین خداوند متعال نگفته است که من چیزی را به تو عطا می کنم بلکه فرموده است ما. منظور از ما یعنی تمام صفات جمال و جلال خداوند. خداوند به رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: "شکر وجود حضرت زهرا سلام الله این است که تو با عقل و شعور خود نماز بخوانی". در آیه دوم می فرماید که برای زهرا سلام‌الله‌علیها  شتر جوان گران قیمت و سرخ مو قربانی کن. یعنی ارزش ها در برابر او هزینه می شود و درآیه آخر می فرماید: کسی که به تو مقطوع النسل و ابتر گفته است، خودش ابتر است. زیرا من این دختری را که به تو داده ام تا قیامت چشمه نسل تو را روشن خواهد کرد و از نسل این دختر است که عدل درتمام جهان به ناچار برپا می شود. 


استاد انصاریان: بخشندگی، لازمه رحمانیت خداوند

 

پی نوشت:

1.      

 ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و اِبنِ بابُوَیْه (زادهٔ ۳۰۶ ـ قم و درگذشتهٔ ۳۸۱ ـ شهر ری) از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است.

2.      

سوره آل عمران، آیه 42

3.      

 سوره واقعه، آیه 79

4.      

 همان، آیه 77-78

5.      

 ملا فتحعلی سلطان‌آبادی یکی از علمای دینی بود که در شهر اراک در کشور ایران و در سال ۱۲۴۰ هجری قمری منولد شد. وی با نام آخوند ملا فتحعلی سلطان‌آبادی نیز مشهور است. ملا فتحعلی دروس مقدماتی را در ایران فراگرفت و برای تکمیل دانش به نجف مهاجرت کرد. وی تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد ادامه داد. ملا فتحعلی تا قبل از وفات میرزای شیرازی در سامرااقامت داشت و پس از فوت میرزا به کربلا رفت. وی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری در کربلا فوت کرد و در نجف دفن شد.

6.      

 سوره لقمان، آیه 20