حجت الاسلام منتظری: هر روز سوره یاسین را بخوانید و به حضرت زهرا (س) هدیه کنید
وارث: جلسه هفتگی هیئت ریحانة النبی (س) با سخنرانی حجت الاسلام علی منتظری و مداحی کربلایی حمید علیمی و کربلایی محمد حسین پویانفر برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام منتظری را می خوانید:
توسل
توسل از مسلمات اعتقادی تشیع است. با آیات و روایات از طریق منابع شیعیان قابل اثبات است. از طریق منابع عامه هم از تفاسیر و روایاتشان قابل اثبات است.
در زیارت جامعه کبیره که از زیارات بسیار معتبر ماست و سندش صحیحه اعلایی است. به قول مرحوم امام رحمة الله متنی که زیارت جامعه دارد معلوم است از زبان امام معصوم علیهم السلام است. در این زیارت می گوییم: « وَشُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ وَشُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ وَ الرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآیَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاسُ مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا وَمَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَکَ »1 گواهان خانه فنا و شفیعان خانه بقا و رحمت پیوسته و نشانه انباشته و امانت نگاه داشته و درگاه حقى که مردم به آن آزموده مى شوند، آنکه به سوى شما آمد نجات یافت و هر که نیامد هلاک شد.
شما دری هستید که مردم چاره ای ندارند تا به این در متوسل شوند. در بخش آخر زیارت می گوییم:
« اللَّهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیْکَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَخْیَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی »2
خدایا اگر من شفیعانى را به درگاه تو نزدیکتر از محمد صلی الله علیه و آله و اهل بیتش علیهم السلام، آن خوبان و پیشوایان و نیکان مى یافتم، آنها را شفیعان خود قرار مى دادم.
اثبات توسل طریق روایات اهل سنت
1.
از آیاتی که دلالت به بحث توسل دارد این آیه است: « أُولئِکَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلي رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ »3 آنهایی که ( این کفار به خدایی ) می خوانند خود به سوی پروردگارشان وسیله می جویند که کدام یک ( به خدا ) نزدیک ترند.
در تفسیر این آیه حاکم حسکانی 4در کتاب "شواهد التنزیل" 5 می گوید: " الْوَسيلَةَ " در این آیه 5 نفر هستند. پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیهالسلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها و حسنین علیهم السلام . حسکانی علامه طباطبایی نیست. شیعه نیست. از اهل سنت است و این تفسیر را بیان می کند.
2.
جوینی6 در "فرائد السمطین"7 از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند:« فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: نَحْنُ سَفِينَةُ النَّجَاةِ مَنْ تَعَلَّقَ بِهَا نَجَا وَ مَنْ حَادَّ عَنْهَا هَلَكَ »8
فرمود: ما کشتی نجاتیم که اگر کسی بر آن سوار شود نجات یابد و هرکس منحرف شود هلاک گردد. کشتی نجات یعنی توسل به اهل کشتی برای نجات .
شواهد قرآنی بر اثبات توسل
1.خداوند می فرماید:« وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ»9
هر گاه آنان بر خویش ستم کنند و نزد تو بیایند و از خدا طلب آمرزش کنند و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز برای آنان از درگاه الهی طلب آمرزش کند، خدا را توبه پذیر و رحیم خواهند یافت.
وهابیت می گوید:«شما در توسل به غیر خدا متوسل می شوید و توسل به غیر خدا شرک است. پس شما مشرکید» اگر توسل به غیر خدا شرک است خدا در این آیات فرمود اگر به نزد تو آمد؟ می فرمود:«به در خانه من بیایید مستقیماً»
2.زمانی که برادران یوسف علیهالسلام آن ستم را در حق حضرت کردند قرآن می فرماید:« قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ »10 گفتند: ای پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بی تردید ما خطاکار بوده ایم. اگر خواستن از یعقوب علیهالسلام شرک بود چرا آنها را از این کار نهی نکرد؟ و فرمود:« قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي ۖ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ » 11گفت: برای شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم کرد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
فرض بفرمایید که حضرت یعقوب علیهالسلام نعوذ بالله اشتباه کرده بود و باید آنها را نهی می کرد. خداوند باید در قرآن اعلام می کرد. زمانی که برآن کار نهی وارد نشده توسط خداوند لذا این توسل توسط خدا نهی نشده است. ما که نعوذ بالله آن ها را خدا نمی دانیم. می گوییم آنها وسیله توسل هستند.
وهابیت می گویند: شما مرده پرستید. البته این اعتقاد را از قدمای خود دارند. خداوند عذاب محمد بن عبدالوهاب را زیاد کند. ایستاد در مقابل قبر پیامبر صلی الله علیه و آله عصایی در دستش بود و گفت:«هذه عصای اشرف من هذا» لا سمح الله این عصای من از این شخصی که اینجا خوابیده شرافتش بیشتر است. پرسیدند : چرا؟ گفت: زیرا او مرده است و کسی که بمیرد نیست و نابود می شود. این است عقیده آنان و ما عقیده داریم آنها زنده هستند:« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ »12درست است حیات نباتی دارند اما واسطه فیض بین خالق و مخلوق اند.
سمهودی 13 در کتاب " وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفی "14 نقل می کند:«زمانی که فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین علیهالسلام از دنیا رفت. پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار مکدر شدند زیرا نگاهی مادرانه به او داشتند. خود حضرت حاضر شدند و حضرت امیر علیهالسلام مادرشان را در قبر نهادند. پیامبر صلی الله علیه و آله پیراهن خود را به حضرت دادند تا با او در قبر بگذارند و فرمودند:« اللّهُمَّ اغفِر لِامُّى فَاطِمَةَ بِنتِ اسَد وَ لَقِّنهَا حُجَّتَهَا وَ وَسِّع عَلَيهَا مُدخَلَهَا بِحَقِّ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الَانبياءِ الَّذِينَ مِن قَبلى فَانَّكَ ارحَمُ الرَّاحِمِينَ » حضرت به انبیائی که در دنیا نبودند متوسل شدند. اگر این توسل مَنهی بود قطعا حضرت انجام نمی دادند.
راه توسل به حضرت صدیقه طاهره (س)
زكریا بن آدم مى گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام بودم که حضرت جواد علیه السلام که کودکی خردسال بود را دیدم . امام رضا علیه السلام فرمود: «ِنَفْسِی فَلِمَ طَالَ فِكْرُكَ» جانم بفدایت به چه فکر می کنی؟ امام جوادعلیه السلام فرمود: «فَقَالَ فِیمَا صُنِعَ بِأُمِّی فَاطِمَةَ»به آن چه درباره مادرم زهرا علیها السلام انجام شد، مىاندیشم. 15
همه ائمه مادری اند. مرحوم کشمیری شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح الجنان را بعد از مرگ دیده بود. پرسیده بود چه خبر است؟ شیخ عباس قمی گفت: همین قدر بگویم همه ما درخواستی داریم به اهل بیت علیهم السلام متوسل می شویم. اهل بیت علیهم السلام به مادشان حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها .
امام صادق علیهالسلام فرمود: «قدر و منزلت مادر ما تا قیامت ناشناخته خواهد بود»
آیت الله وحید خراسانی فرمود:«از روایت گوشه ای از قدرت حضرت صدیقه سلام الله علیها در قیامت مشخص می شود.»
عربی آمد محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله . گفت: مسافرم، غربیم، مرکبی ندارم، پول ندارم. برگردم هم چیزی ندارم برای زن و بچه ام. حضرت فرمود: چیزی ندارم البته از لحاظ ظاهری فرمودند چیزی ندارم. به حضور فاطمه ام برو. عرب رفت. گفت: بی بی! مسافرم، غربیم، مرکب ندارم، پول ندارم. پدرت مرا فرستاده است. حضرت، حریر سبز رنگ و قیمتی و گردنبندی که در گردن داشتند دادند. عرب رفت محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت: آقا اینها برای من پول نمی شود من الان گرسنه ام. در این هنگام سلمان بلند شد گفت: این ها را به من می فروشی؟ با قیمت بالایی فروخت. سلمان گفت: تا در مدینه ای مهمان منی. سلمان غلامی داشت. اینها را داد به او گفت: اینها را باتو بخشیدم به حضرت زهرا سلام الله علیها . غلام رفت نزد حضرت زهرا سلام الله علیها و گفت : خانم! اربابم اینها را خرید و مرا با اینها به شما بخشید. حضرت فرمود: گردنبند را می گیرم و پارچه را داد به غلام و گفت: تو را در راه خدا آزاد کردم. غلام به مسجد رفت و در راه گریه می کرد و خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید. حضرت: چه شد؟ گفت: گردنبندی بابرکت مسافری را رساند و عریانی را پوشاند و گرسنه ای را سیر کردو غلامی را آزاد کرد.
توسل به ائمه علیهم السلام خصوصا توسل به حضرت صدیقه سلام الله علیها را در طول سال از خود دور نکنید. یک راه توسل به بی بی به نقل از آیت الله وحید خراسانی این است:« هر صبح بعد از نماز صبح یک سوره ی یس بخوانید و هدیه کنید به حضرت زهرا سلام الله علیها. »
پی نوشت:
1.
فراز هایی از زیارت جامعه کبیره
2.
همان
3.
آیه 57 سوره اسراء
4.
قاضی ابو القاسم، عبیدالله بن عبدالله بن احمد بن محمد بن احمد بن محمد بن حسکان قرشی عامری نیشابوری، معروف به ابنحذاء (ابنحداد)، از علمای بزرگ قرن پنجم هجری است.از مفسران اهل سنت.
5.
شواهد التنزیل لقواعد التفضیل
6.
عبدالملک بن عبدالله بن یوسف جوینی مشهور به امام الحرمین جوینی متکلم، دانشمند و فقیه مسلمان شافعی مذهب، از مدرسین معروف نظامیه نیشابور بود. او شاگردانی بسیاری را درس داد.
7.
فَرائدُ السِّمْطَیْن فی فَضائل المُرْتَضی و البَتول و السِّبْطَیْن و الأئمّة مِن ذُرّیتهم علیهم السلام، کتابی درباره فضائل امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع)، اثر ابراهیم بن محمد جوینی (۶۴۴-۷۳۰) عالم اهل سنت است. «سِمْطْ» به معنای رشته مروارید و فَرائدُ السّمْطَین به معنای دو رشته مروارید بیمانند است. در سمط اول کتاب، به فضائل امام علی(ع) و در سمط دوم به فضائل عترت پیامبر(ص) پرداخته شده که علاوه بر امیر المومنین(ع) شامل فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و ائمه دیگر تا حضرت مهدی(ع) است. کتاب از امام سوم به بعد، تنها درباره امام رضا و امام زمان مطالبی دارد و نویسنده درباره دیگر ائمه به ذکر احادیثی کلی، بسنده کرده است.
8.
فرائد السمطین، جوینی، ج۱، ص۳۶
9.
آیه 64 سوره نساء
10.
آیه 97 سوره یوسف
11.
آیه 98 سوره یوسف
12.
آیه 169 سوره آل عمران
13.
علی بن احمد سمهودی از عالمان شافعی مذهب است که نسب به امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام میبرد.
14.
وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم کتابی است که درباره تاریخ شهر مدینه منوره نگاشته شده است. این کتاب گزیدهای است از کتابی دیگر با نام « اقتفاء الوفاء باخبار دار المصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم » که توسط علی بن احمد سمهودی نگاشته شده است. مؤلف در خطبه کتاب به نحو اختصار به محتوای کتاب اشاره میکند.
15.
إثبات الوصیة: 184/ بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج50، 59