عرفه؛ فرصتی برای تشبّه هرچه بیشتر به سیره عملی امام حسین (ع)
حجتالاسلام ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چرا در احادیث به زیارت کربلا در روز عرفه بسیار تأکید شده است، گفت: هفتاد و دو نفر در کربلا نفر پیدا شدند که صفات امام زمانشان را در خود جای دادند و به او تشبه پیدا کردند، امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «الاصدقاء نفس واحده فی جسود متفرقه»، بر اساس این حدیث، هفتاد و دو نفر با امام حسین (ع) در کربلا یکی شدند، گرچه جسمشان متفاوت بود، در واقع هفتاد و دو حسین پیدا شد. بنابراین دلیل اینکه در چنین روزی توجهات به سمت کربلا جلب میشود، به دلیل صحبت از معارف است، معارفی که آن هفتاد و دو نفر به آن دست یافتند.
این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با بیان این مطلب که دعای عرفه برای یک حاجی امری واجب نیست، خاطرنشان کرد: دعای عرفه یک عمل مستحب است که در صحرای عرفات از باب عشق و حب به امام حسین (ع) میخوانیم، دعای عرفه کلامی در شأن و جایگاه امام حسین (ع) است، ممکن است کسی از باب تشبه به امام (ع) این دعا را نخواند و آنچنان اثری هم برای او نداشته باشد، وظیفه ما در این روز پرداختن به معرفت و افزایش آن است.
حجتالاسلام ابوالقاسمی یادآور شد: اگر در روز عرفه در سرزمین عرفات یا هر جای دیگری به خدا بگوییم میخواهم به امام (ع) شبیه شوم، حالا چه کار کنم بهتر است، میفرماید: غیبت نکنید، دروغ نگویید، فکر نادرست نکنید و ...، حال بیاییم در دلمان بگوییم خدایا! من میخواهم برای امام زمان (ع) مفید واقع شوم، من میخواهم سرباز امام (ع) باشم، چه بسا اگر کسی تشبه خودش را از ظهر تا غروب به امام بیشتر کند، اثرش از خواندن دعای عرفه هم بیشتر باشد.
وی افزود: ممکن است کسی دعای عرفه را بخواند و چیزی هم از آن متوجه نشود، بنابراین در مرحلۀ نخست بیاییم تا جایی که امکان دارد در روز عرفه شباهتمان را به امام (ع) بیشتر و بیشتر کنیم، در مرحلۀ بعد نیز اگر دعای عرفه میخوانیم، به نیت تشبه به امام حسین (ع) بخوانیم.
/1102001307