حجت الاسلام ظهیری: "نفخ روح" به معنای بخشیدن قدرت به انسان است
وارث: مراسم شب اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام ظهیری و مداحی حاج حسین سیب سرخی و کربلایی یاسین شیخ زاده در خادم الرضای قم برگزار شد.
در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام زهیرزاده را می خوانید:
امتیازاتی که خداوند در قرآن به انسان داده است
یکی از برجسته ترین مبلغین شیعه و کسی که سالها در بحث منبر فعالیت داشتند و تبلیغات شایانی برای اهل بیت علیهم السلام انجام دادند از دنیا رفتند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد صادقی واعظ. یاد و خاطره این بزرگوار را گرامی می داریم.
پروردگار متعال در قرآن کریم چهار امتیاز به انسان داده است که این امتیازات به عنوان انتخابهای خدای متعال است. خداوند چهار مدال به انسان داده است که عجیب است و به هیچ موجودی در این عالم نداده است. اولین امتیاز انسان این است که در هشت جای قرآن خداوند متعال مساله نفخ روح خودش را در انسان مطرح کرده است که می فرماید: خداوند متعال از روح خودش در انسان دمید.
پاسخ به شبهه دمیدن روح خدا در انسان و ارتباط آن با عذاب اخروی
امروزه در شبکه های مجازی و اینترنت، دشمنان تا دندان مسلح شده اند تا با اعتقادات شیعه و مسلمانان مبارزه کنند. یکی از شبهاتی که خیلی روی آن مانور می دهند این است که از جوانی می پرسند: وقتی شما از دنیا رفتید و گنه کار باشید و خدا بخواهد شما را عذاب کند روحی است یا جسمی؟ البته قرآن می فرماید: خود پوست در هنگام عذاب جا به جا می شود. اما اصل عذاب برای روح است و آن جوان پاسخ می دهد که برای روح است، شبهه گر هم با شیطنت خاصی پاسخ می دهد: خداوند در قرآن گفته من از روح خودم در وجود شما دمیدم یعنی خدا خودش را غذاب می کند؟ خیر! این "روح" که خداوند فرموده به انسان دمیده با "جان" فرق می کند.
خداوند در قرآن فرموده: ای رسول! مردم از تو درباره روح سوال می کنند. بگو مساله روح از امر من است. "امر خدا" چیست که در وجود انسان دمیده شده، قرآن می فرماید: "امر خدا" آن قدرت خداست. یعنی خدای متعال به ما قدرت خدایی عنایت کرده است، نازل شده ی قدرت خداوند در انسان نهاده شده است فلذا انسان در این عالم هم قادر است زنده کند و هم قادر است بمیراند و هم کراماتی از انسان بروز می کند که انسان مات و مبهوت می ماند البته همه ی اینها به اذن خداست.
انسان با کارکردن روی نفس می تواند در عالم دخل و تصرف کند
شیخ حسن علی اصفهانی از یک مکانی رد می شدند دیدند گروهی از مردم کنار پلی جمع شده اند و آب زیادی هم جمع شده بود و آب از زیر پل رد نمی شد بیل را که به آب زدند یک جنازه از آب بیرون آمد. ایشان کنار جنازه آمد و ذکری خواند و آن مرده زنده شد. آنهایی که اشکال می کنند بدانند یک مرتاض هندی طبق برنامه ای که برای نفس خودش می چیند کار را به جایی می رساند که می تواند در عالم دخل و تصرف کند. آیا مرتاض هندی مسلمان و شیعه است؟ آیا اعتقادی به معاد و آخرت دارد؟ خیر بلکه به علت اینکه روی نفسش کار کرده می تواند در این عالم تصرف کند.
وقتی روح خدایی در انسان تصرف شد می تواند کار خدایی انجام دهد یعنی در عالم دخل و تصرف کند، طی الارض را شنیده اید اما ما طی الزمان هم داریم. یکی از همسران رسول اکرم صلی الله علیه و آله در ماجرای معراج بیان می کند که وقتی حضرت از منزل خارج شد پرده ی منزل مقداری حرکت کرد و وقتی حضرت برگشت هنوز پرده از حرکت باز نایستاده بود یعنی این قدر سریع رخ داده است که به آن اصطلاحا "طی الزمان" گفته می شود یعنی در زمان و مکان دخل و تصرف می کنند.
انسان خلیفه خدا، مسجود و مربی ملائک
دومین امتیازی که خدا به انسان داده است این است که انسان را خلیفه و جانشین خودش قرار داده است، خداوند متعال جبرئیل، میکائیل و دیگر ملائکه را جانشین خودش قرار نداد بلکه این امتیاز را به انسان عطا کرد. وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً 2 ؛ اراده ی خدای متعال بر این شد که انسان را جانشین خودش قرار دهد.
سومین امتیاز انسان این است که انسان را مسجود ملائک قرار داد تمام فرشتگان و ملائک مامور بودند به انسان سجده کنند که قرآن می فرماید: همه ی ملائک به انسان سجده کردند الا ابلیس. آخرین امتیاز انسان این است که وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا 3؛ خدای متعال انسان را مربی ملائک قرار داد. اینها از افتخارات انسان است، خدای متعال به انسان شرافت داد که این یکی از انتخاب های خداست.
یکی دیگر از انتخاب های خدا در قرآن انتخاب زمان ها و مکان هاست، مکان ها و زمان ها به خودی خود نه قابل ستایش هستند و نه قابل این هستند که انسان بخواهد نسبت به آن اعتراض داشته باشد یعنی به خودی خود قابل ستایش و تمجید نیست البته در قرآن ایام نحس داریم اما در روایات فرموده اند نحس بودن روز به خاطر خودش نیست. شنبه با چهارشنبه چه فرقی می کند؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: شرافت یا نحس بودن زمان و مکان به خاطر واقعه ای است که در آن لحظه یا در آن مکان رخ داده است.
همه ی زمانها و مکانها به خاطر اتفاقات که در آن افتاده است یکسان و مثل هم نیستند یک جا در این عالم مثل کربلا می شود و یک جایی هم می شود مثل جایی که دشمنان اهل بیت علیهم السلام مدفون هستند.
ارزش زمان و مکانها به اعتبار اتفاقاتی است که در آنها رخ داده است
هنگامي كه رسول خدا صلی الله علیه و آله از عرفات كوچ نمود در «ابطح» يكي از اعراب بياباني به حضور آن حضرت شرفياب شده، عرضه داشت: من مردي ثروتمندم، قصد حج داشتم هنگام حركت مانعي پيش آمد و نتوانستم به حج مشرف شوم حال شما امر فرماييد من با اين مال كار نيكي انجام دهم كه ثواب حج را درك كنم!
حضرت بسوي كوه ابوقبيس رو كرد و فرمود: اگر به مقدار اين كوه طلاي سرخ داشته باشي و همه را در راه خدا انفاق كني به ثواب و بهره اي كه حاجيان رسيده اند نخواهي رسيد.
وهابیت جلوی حج را بستند و نمی توانند در قیامت پاسخ دهند که چرا از انجام واجب الهی جلوگیری کردند. مثلا حج را باید در دهه ی اول انجام دهید و اگر در ماه دیگری یا آخر ماه ذی الحجه یا پانزدهم ماه بروی فایده ندارد قرآن می فرماید: ما این وقت را انتخاب کرده ایم.
شبهای اول ماه محرم مجلس مثل جلسات خصوصی است که می گویند برای این جلسات خصوصی باید دعوت مخصوص هم داشته باشید و هر کسی دعوت نمی شود. خدای متعال در قرآن و اهل بیت علیهم السلام در روایات دهه ی عاشورا را انتخاب کرده اند. امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره فجر را هم خودتان یاد بگیرید و هم به فرزندانتان بیاموزید تا در نمازهای واجب قرائت کنند چون نام دیگر سوره فجر "سورة الحسین" است به خاطر آیات ابتدایی و انتهایی آن. بزرگان می فرمایند: "لیالی العشر" مربوط به دهه ی عاشوراست و درباره آخرین آیه سوره فجر، ارْجِعی إِلى رَبِّكِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً 4 شیعه و سنی نقل کرده اند که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند این آیات درباره حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.
قدر این دهه را بدانیم دهه ی عاشورا انتخاب شده ی خداست هر کس در این عالم به جایی رسید به خاطر پیوندش به دهه ی عاشورا بود که در این زمان به ابی عبدالله الحسین علیه السلام وصل شد و هر کس زمین خورد به سبب آن بود که ارتباطش را با حضرت قطع کرد. امام صادق علیه السلام فرمود: 5 هزار سال قبل از خلقت خداوند متعال اول نور خاک کربلا را آفرید. خاک نور دارد! شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: مگر در قیامت خورشید خاموش نمی شود پس چار گفته اند "یوم القیامة" روز قیامت؟ امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس در قیامت باید نور خودش را همراه خودش بیاورد و به دنبال خودش بیاورد. اصل جنس انسان از خاک است خاک نور ندارد بلکه این نور را باید جذب کند و جذب این نور جز با پیوند با دهه عاشورا و ارنباط و اتصال با کربلا امکان ندارد.
ما از کربلا چه می دانیم؟ زیان کار کسی است که قدرت بر رفتن به کربلا دارد اما نمی رود! چقدر خاسر هستند کسانی که قدرت کربلا رفتن را دارند اما نمی روند. امام صادق علیه السلام فرمود: «ثروتمندان سالی دوبار، کسانی که کمتر پول دارند سالی یک بار و فقرا هم یک سال در میان نباید کربلایشان ترک شود. کسانی که می توانند بروند اما نمی روند اگر مردند و از اهل بهشت هم باشند مهمان بهشتی ها خواهند بود و جایی در بهشت نخواهند داشت».
قدیم ترها صدام در عراق بود و نمی گذاشت مردم به کربلا بیایند اما الان راه باز است و کربلا رفتن ساده تر شده است. از دهه ی عاشورا غافل نشوید.
پی نوشت:
1- متولد ۱۲۴۱ اصفهان - درگذشت ۷ شهریور ۱۳۲۱هجری شمسی، مشهد- فقیه، فیلسوف و از عرفاً و اخلاقیون بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است.
2- سوره بقره آیه 30.
3- سوره بقره آیه 31.
4- سوره فجر آیه 28.