زیارت عاشورا زمینه رحمت و مغفرت را برای انسان فراهم میکند
شهادت اباعبدالله بر عالم هستی گران آمده و مصیبت او بر جمیع آسمانها و زمین طاقتفرسا بود، زیرا که مقصدِ خلقت هستی، انسان است و اصل انسانیت هم امام معصوم است و عالَم به امام نظر دارد و هر مصیبتی که بر امام وارد شود بر جنبه برتر عالَم یعنی بر قلب عالم وارد شده است. و لذا در راستای عزاداری و احساس مصیبت برای حسین باید یک نوع یگانگی قلبی در این جریان نه تنها با انسانیت، بلکه با عالم هستی در خود ایجاد کنیم و با این حال و هوا میتوان با زیارت عاشورا زندگی کرد و از دنیای تنگ روزمرّگیها به درآمد، وگرنه مصیبتهای ما در حدّ مریض شدن فرزندمان و گم شدن کفش و کلاهمان تقلیل مییابد و غم ما غم کهنهشدن فرشهایمان میشود.
با زیارت عاشورا میتوان پرواز کرد و بلندتر از این زندگی عادی، به افقهای بسیار برتر نزدیک شد، خود را در صحنهای وارد نمود که صحنه مقابله جبهه حق به فرماندهی امام حسین در مقابل جبهه باطل است و از این طریق با حسین زندگی کنیم تا با روزمرّگیها همجوار نگردیم و با پایین و بالا رفتن قیمت کالاهای دنیا، شخصیت ما هم بالا و پایین نرود که به تعبیر قرآن این همان خسران مبین و ضرر کامل است.
وقتی توانستیم به آن درجه از بصیرت برسیم که مصیبتهای وارده بر اولیاء الهی را مصیبت خودمان محسوب کنیم، دیگر بالا و پایین رفتن عوامل زودگذر دنیا، غمها و شادیهای ما را تعیین نمیکنند.
بنای ما براین است که از این دنیا درآییم و به دنیای محمّد و آل محمّد وارد شویم و نور حسین راهنما و عامل جهتدهی خوبی است. در همان راستا که شرایط را جهت طرح عالیترین تقاضاها مناسب دیدید اظهار میدارید:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی مَقَامِی هَذَا مِمَّنْ تَنَالُهُ مِنْكَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ»
خدایا! در این مقام، که مصیبت شهادت امام بر جانم نشسته، مرا جزء کسانی قرار ده که از طرف تو صلوات و رحمت و مغفرت دریافت کردهاند.
اظهار میدارید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی مَقَامِی هَذَا»؛ خدایا در مقامی اینچنین، یعنی مقامی که از طریق زیارت عاشورا به زیارت حضرت سیدالشهداء نایل شدهام و خود را در پرتو یگانگی با آن حضرت قرار دادهام، در مقام برائت از دشمنان امام حسین و عشق و محبّت به سلطان عشق و یارانش، در مقامی که مقام زندگی واقعی است، مرا شامل صلوات و رحمت و مغفرت خود قرار ده. اگر این زیارت و عزاداری شرایط قابلیت چنین صلوات و رحمت و مغفرتی را فراهم نمیکرد، چنین تقاضایی، تقاضای بیهودهای بود. پس معلوم است در شرایطی قرار گرفتهاید که امکان صلوات و رحمت و مغفرت الهی بر جانتان فراهم است و بر این اساس اظهار چنین تقاضای مهمی را به ما آموختهاند، از طریق این تقاضا از خدا میخواهی تا همه نیکیها را به طور یک جا به شما عطا کند.
از خدا تقاضا میکنی! هم صلواتی که بر پیامبر خودت میفرستی، بر جان من بِوَزان، تا جان من بهار شود و هم رحمتت را که بر هستی سرازیر میداری، بر جان من بریز، تا جانم شکوفا گردد و با اتّصال به نور ربوبیت تو سرمست گردد، هم مغفرتت را بر من بیفشان تا موانع اتّصال به مقام قربت رفع گردد.
بعد از این فراز از دعا که جانتان آمادگی کامل پیدا میکند، در فراز بعدی به خود اجازه میدهید که عظیمترین تقاضا را بر زبان آورید، بالاترین تقاضایی که ممکن است یک بشر از خدای خود داشته باشد. خدایا، پروردگارا، تمام وجود ما را ذوب گردان و این دعا را در حقّمان مستجاب بفرما. و آن تقاضا این است که:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
خدایا! حیات و مرگ مرا همچون حیات و مرگ محمّد و آل او قرار بده.