شرایط بهره‌مند شدن از محبت هدایت‌گرانه امام حسین(ع)

کد خبر: 62766
در زیارت عاشورا هر کدام از اشخاصی که مورد لعن قرار می‌گیرند، نماینده یک نوع تفکر و منش انحرافی هستند، باید این طرز فکرها را بشناسید و از عمق جان بر آن‌ها لعنت بفرستید تا قلب‌تان مصفّی شود و از عشق و محبّت هدایت‌گرانه‌ امام حسین(ع) کامل‌ترین بهره را نصیب خود کنید.
وارث
در  کتاب «زیارت عاشورا؛ اتحادی روحانی با امام حسین(ع)» ذیل عبارت «السَّلامُ عَلَى الْحُسَینِ وَ عَلَى عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَینِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَینِ» می‌خوانیم:

سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و بر اولاد حسین و بر اصحاب حسین.

در این فراز نه تنها بر اهل البیت حضرت سلام می‌کنید، به اصحاب امام نیز سلام می‌کنید و از طریق این سلام از اُنس روحانی لازم بهره‌مند می‌شوید، اصحابی مثل حبیب بن مظاهر و با توجه به اینکه این زیارت را امام معصوم خوانده‌اند، نشان می‌دهد آن‌قدر مقام اصحاب امام حسین بالا است که ائمه نیز به آن‌ها سلام می‌فرستند. چون همه‌ اصحاب ذوب در حسین شدند و از خود فانی و به آن حضرت باقی گشتند.

عجیب است که بعد از سلام بر اصحاب کربلا دوباره لعنت بر قاتلان آن‌ها به میان می‌آید، گویا هنوز دل در جهت تنفّر از قاتلان حسین کامل نشده و سراسر وجود ما دوری از سیره و صفت آن ستمگران را دریافت نکرده تا نزدیکی کامل به امام و اصحاب آن حضرت نصیبش شود. اظهار می‌دارید:

«اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلا ثُمَّ الثَّانِی وَ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ یزِیدَ خَامِسا وَ الْعَنْ عُبَیدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْرا وَ آلَ أَبِی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ»

بارالها! اول ظالم را مخصوص فرما به لعنت از طرف من و ابتدا بفرما لعنت را به او در ابتدای امر، سپس دومی را و سومی و آنگاه چهارمی را، و لعن کن یزید را به عنوان پنجمینِ آن‌ها و لعن کن عُبیدالله فرزند زیاد و پدرش فرزند مرجانه را و لعن فرما عمر سعد و شمر را و خاندان ابی‌سفیان و خاندان زیاد و مروان را تا روز قیامت.

شیخ طوسی شیخ الطائفه، چهار نفر اولی را که مورد لعن قرار می‌گیرند، به این صورت معرّفی کرده: نفر اول، «قابیل» یعنی اوّلین عامل برادرکُشی تاریخ که بنیاد قتل در دنیا را نهاد و نفر دوم، عاقرِ شتر حضرت صالح یعنی اولین کسی که آیت بزرگ الهی را نادیده گرفت و او را کُشت، و نفر سوم، قاتل حضرت یحیی یعنی کسی که جسارت یافت پیامبر خدا را به قتل برساند، و نفر چهارم، ابن ملجم قاتل امیرالمؤمنین، اولین کسی که در اسلام دست به ترور وَلِی‌الله زد.

ملاحظه کنید که هر کدام از اشخاصی که در این لعنت آخری مطرح شده‌اند نماینده یک نوع تفکّر و منش انحرافی هستند و یزید پنجمین آن‌ها است. باید این طرز فکرها را که هرکدام نماینده‌ یک نوع خباثت هستند، بشناسید و از عمق جان بر آن‌ها لعنت بفرستید تا قلب‌تان مصفّیٰ شود و همواره مواظب خزیدن این طرز فکرها در روح خود و جامعه‌ مؤمنین باشید تا از عشق و محبّت هدایت‌گرانه‌ امام حسین کامل‌ترین بهره را نصیب خود کنید.