حجت الاسلام معرفت: باید نسبت به ائمه علیهم السلام متوجه دائمی باشیم

کد خبر: 64599
ذوات نورانی اهل بیت علیهم السلام را اگر به عنوان وجه الله بشناسیم وظیفه ی ما معلوم می شود: ما باید خودمان را نسبت به این ذوات نورانی علیهم السلام متوجه دائمی قرار دهیم.

وارث: مراسم پرفیض دعای ندبه صبح جمعه با سخنرانی حجت الاسلام محمود معرفت و مداحی حاج مهدی سلحشور در مهدیه تهران برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام محمود معرفت را می خوانید:

حجت الاسلام معرفت

عزت بخشی و ذلت دهی

أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ؟1 در این جمله نورانی وجود مقدس امام زمان علیه السلام با دو عنوان عزت بخشی و ذلت دهی مطرح شده است. این دو عنوان مقابل به هم با توجه به اینکه امام علیه السلام به اولیاء عزت می دهد و به اعداء ذلت، از منطق اسلامی باید مورد مطالعه قرار دهیم.

در عبارت دیگری کلمه "اولیاء" آمده است: أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ؟2 یعنی در دو حیطه مطلب مطرح است، یک حیطه مربوط به اولیاء و حیطه دیگر مربوط به حجت خدا علیه السلام است و آن عنوان عزت بخشی است. اولیای حجت خدا علیه السلام نسبت به وجود مبارک حضرت باید توجه داشته باشند. حضرت هم عنوان عزت بخشی را به اذن خدا در اختیار دارد.

توجه به مفاهیم دعای ندبه

در دعا وجود مبارک حجت خدا را "وجه الله" معرفی کرده و اولیا را در توجه به ذات حجت خدا علیه السلام اینگونه معرفی کرده است که آنها توجه شان توجه دائمی است نه موقت. هر یک از کلماتی که در دعای نورانی مشاهده می شود مبنای اندیشیدن با توجه به تفاوت هایی که افراد از نظر دریافت حقایق در اختیار دارند می باشد.

اگر من اولیاء را بشناسم و اولیایی که در دعا مطرح است از نظر دینی با آنها آشنا بشوم اولین مطلب این است که آیا من جزو اولیاء هستم یا نه؟ اگر هستم درجه و وضعیت اولیایی خودم را باید بدست بیاورم. همان که حدم معین شد می فهمم که به آخرین درجات نرسیده ام پس باید تلاش کنم تا به درجات پایانی و والا برسم.

اگر خدای نکرده احساس کردم ولیّ ولیّ الله نیستم، اگر این مطلب را قبول دارم باید نسبت به بدست آوردن این موقعیت تلاش کنم. اگر متوجه شدم ولیّ ولیّ الله هستم سوال بعدی این است که آیا متوجه دائمی به آن بزرگوار هستم یا متوجه موقت؟ آیا دائم التوجه نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستم یا نه؟ اگر اینها را کنار هم قرار دهیم به این نقطه بر می گردیم که در این دعای مبارک وجود مقدس حجت خدا علیه السلام را با عنوان "وجه الله" معرفی کرده. اگر قرار است از دعا معارف را به دست بیاوریم و جانمان آشنا با حقایق شود.

با عنوان "وجه الله" دو مطلب در ذهنمان خودنمایی می کند و آن دو آیه مبارکه سوره الرحمن است: کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ3؛ آیه اول بیان می کند که تمام افرادی که در عالم مادی هستند از بین می برد. اما آیه دوم با آوردن "واو" و فعل مضارع "یبقی" به پیامبر صلی الله علیه و آله می رساند که فقط وجه رب تو که با دو عنوان " ذوالجلالِ والاکرامِ" آورده شده، باقی می ماند.

باید توجه دائمی به اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم

حال بپردازیم چرا در دعای ندبه وجود مبارک حجت خدا علیه السلام را "وجه الله" معرفی کرده، وجود مبارک حضرت حجت علیه السلام آخرین حجت و آخرین نفر از سلسله نورانی اهل بیت علیهم السلام است. ائمه علیهم السلام هم "وجه الله" هستند و بر یک واقعیت دلالت می کنند که کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ؛ ذوات نورانی اهل بیت علیهم السلام را اگر به عنوان وجه الله بشناسیم وظیفه ی ما معلوم می شود: ما باید خودمان را نسبت به این ذوات نورانی علیهم السلام متوجه دائمی قرار دهیم.

بخشی از معارف دینمان در جملات دعای ندبه موجود است لذا یکی از آن سه عنوان را که شرح دادیم برای خود تعیین کنیم. آیا نسبت به مطالب دعا آگاهی کامل دارم یا نه؟ اگر تا آن مرحله نمی توانم آیا می توانم خودم را در حد برابر با محتوا جانم را عُلو ببخشم و بالا ببرم؟ اگر این مقدار هم نتوانستم آیا می خواهم خودم را به محتوای دعای ندبه نزدیک کنم؟ لذا در هر در مقام دعا آنگونه به وجود مبارک حضرت متوجه شوم که او را جستجوگری کنم و به سراغ او بروم به طوری که احساس کنم زندگی بدون او برایم معنا ندارد.

حجت الاسلام معرفت

پی نوشت:


1و2- دعای ندبه


3- سوره الرحمن، آیه 26و 27.