حجت الاسلام صدیقی: به حرم ائمه(ع) که می روید، اعتقادات خود را به آنها عرضه کنید+گزارش تصویری

کد خبر: 64608
آشیخ محمد بهاری کتابی به نام "تذکره المتقین" دارد که در باب زیارات توصیه می کند: هر کسی زائر امام علیه السلام شد، به کربلا، نجف، سامرا یا مشهد و .. رفت یکی از چیزهایی که نباید فراموش کند این است که اعتقاداتش را به امام عرضه کند.

وارث: مراسم پرفیض دعای ندبه با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج احمد زین العابدین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام صدیقی را می خوانید:

حجت الاسلام صدیقی: به حرم ائمه(ع) که می روید، اعتقادات خود را به آنها عرضه کنید

هجرت حضرت عبدالعظیم حسنی نقطه عطف تاریخ تشیع

حضرت عبدالعظیم حسنی با هجرت خودش در نشر احکام، اسلام، معنویت و اخلاق نقطه عطفی در تاریخ شیعه است. نکته دیگر مرجعیت حضرت عبدالعظیم حسنی است. کسی که مرجع تقلید باشد به سان چشمه است که علما از او نور می گیرند و در روایات به معنای نمایندگی از جانب پیامبر صلی الله علیه و آله هستند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدایا به خلفای بعد از من رحم کن. از ایشان سوال کردند خلفای شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: کسانی هستند که بعد از من می آیند و روایات و سنت مرا میان مردم نقل می کنند و تعلیم می دهند. بنابراین حضرت عبدالعظیم حسنی از این جهت نماینده پیامبر صلی الله علیه و آله است.

وجود نازنین امام صادق علیه السلام در حدیث عمربن حنظله که یکی از روایات ولایت فقیه است فرمودند:

ینظر إنّ من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف أحکامنا فلیرضوا به حکماً فإنّی قد جعلته علیکم حاکماً 1؛ (مردم باید دقت کنند و از میان فقهایی که راوی حدیث ما هستند و در احکام حلال و حرام ما صاحب نظرند و به احکام اهل بیت علیهم السلام آشنایی دارند، فقیهی را انتخاب کنند و او را در میان خود حاکم قرا دهند. چرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم)

فقها نسبت به حلال و حرام الهی هم معرفت دارد و هم نگهبان و مرزبان است. حضرت عبدالعظیم حسنی در این بُعد پرچم دار مرجعیت و زعامت شیعه هستند به این جهت امام هادی علیه السلام فرمود: اگر به من دسترسی ندارید به حضرت عبدالعظیم حسنی رجوع کنید که هر چه بگوید حرف ماست. این سخن مهر تاییدی از جانب امام زمانش است یعنی او امین اهل بیت علیهم السلام است و مطالب آنها را بیان می کند.

حضرت عبدالعظیم حسنی نزد امام هادی علیه السلام آمد و حضرت فرمود: خوش آمدی تو ولیّ ما هستی. او محرم امام بود، ولیّ یعنی کسی که بین او و مولی فاصله ای وجود ندارد.

لزوم عرضه اعتقادات به امام معصوم علیه السلام

عارف بزرگوار ملاحسین قلی همدانی2 300 مرجع صاحب کرامت تربیت کرد که شاگردانش هم فقیه بودند و هم اهل سیروسلوک بودند. شاگردان ایشان آمیرزا جواد آقا ملکی، آشیخ علی گنبدی و ... بودند که اختران آسمان سیر و سلوک بودند اما آشیخ محمد بهاری3 گوی سبقت را از همه ربوده بود.

آشیخ محمد بهاری کتابی به نام "تذکره المتقین" دارد که در باب زیارات توصیه می کند: هر کسی زائر امام علیه السلام شد، به کربلا، نجف، سامرا یا مشهد و .. رفت یکی از چیزهایی که نباید فراموش کند این است که اعتقاداتش را به امام عرضه کند. شاید الان مومن باشد اما معلوم نیست تا آخر بتواند ایمانش را حفظ کند به خصوص در آخرالزمان که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: در آخرالزمان ممکن است شخص هنگام شب باایمان باشد اما صبح بی ایمان از خانه خارج شود یا برعکس.

البته خود زیارت نامه های ائمه علیهم السلام عرضه اعتقاد هست، به حرم امامان علیه السلام که می روید اعتقادات خود را به آنها عرضه کنید. حضرت عبدالعظیم حسنی هم خدمت امام هادی علیه السلام رسید و عرض کرد: اجازه می دهید اعتقاداتم را خدمت شما عرضه کنم؟ و اعتقادتش را گفت و امام هادی علیه السلام هم اعتقاداتش و ایمانش را امضا نمود و فرمود: والله این دین که عرضه کردی همان دینی است که خدا به آن راضی هست. حضرت برای او تضمین کرد و فرمود: ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَة4؛ که آیت الله بهجت هم درباره ما این دعا را مکرر فرمودند.

حضرت عبدالعظیم حسنی شأن شفاعت دارد

دین خیلی مهم است انسان اگر عالم، محدث، مجاهد هم باشد تا امام هوایش را نداشته باشد اعتمادی نیست که این بار را سالم به مقصد برساند بلکه باید مثل حضرت عبدالعظیم حسنی خودمان، بچه هایمان، انقلابمان، ناموسمان و خون شهیدان را به شما سپرده ایم و موقع مرگ هم منتظر هستیم دست ما را بگیرید.

حضرت عبدالعظیم حسنی در این شهر مخفیانه زندگی می کردند اما فردی در عالم خواب وجود مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله را دید و در آنجا باغی که حضرت عبدالعظیم حسنی در آنجا دفن هست را نشان داد و صبح خدمت صاحب باغ رفت و خوابش را گفت، صاحب باغ هم گفت من هم چنین خوابی دیده ام و بعد از آن باغ را وقف کرد.

حضرت عبدالعظیم حسنی شأن شفاعت دارد هم از جهت عالم بودن و هم از جهت امامزاده بودنش وهم از نظر مجتهد و محدث بودنش و هم اینکه تایید از امام معصوم علیه السلام دارد.

حجت الاسلام صدیقی: به حرم ائمه(ع) که می روید، اعتقادات خود را به آنها عرضه کنید

پی نوشت:


1- اصول کافی ج ۱ ص ۶۷.


2- ملا حسینقلی شوندی مشهور به آخوند ملا حسینقلی همدانی به سال ۱۲۳۹ قمری در روستای شوند درجزین از توابع رزن متولد شد. نسب وی به صحابی مشهور پیامبر اسلام، جابربن عبدالله انصاری باز می‌گردد.


3- شیخ محمد بهاری همدانی فرزند میرزامحمد در سال ۱۲۶۵قمری (۱۲۲۸ خورشیدی) در شهر بهار چشم به جهان گشود. عارف سالك، عالم ربّانى، حكيم فرزانه، مجتهد عادل، فقيه نامدار، حضرت آيةاللَّه شيخ محمّد بهارى در خانواده‏اى اصيل و مذهبى چشم به جهان گشود.


4- بحار، ج 3، ص 268.