حجت الاسلام ماندگاری: اگر ما به خانواده های شهدا نرسیم؛ دشمن رسیدگی خواهد کرد+گزارش تصویری

کد خبر: 65125
فرزندان و خانواده شهدا چشم و چراغ ما هستند ولی اگر ما به خانواده شهدا نرسیم دشمن به آنها رسیدگی می کند. رسیدگی به خانواده ی شهدا تکلیف ماست، فرزند شهید بابا می خواهد! زندگی می خواهد! تکلیف هم احساساتی نباید باشد فقط برای رضای خدا باید باشد، تنوع طلبی و شهوت رانی نیست، فقط تکلیف الهی باشد.

وارث: مراسم اولین سالگرد شهید مدافع حرم سعید انصاری با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج سعید حدادیان در مسجد نظام مافی برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری را می خوانید:

حجت الاسلام ماندگاری

فقط خدا قیمت جان انسان را می داند

شهدا به من و شما می گویند اگر با غیرخدا معامله کردی باخته ای، اگر با احساس معامله کردی باخته ای، اگر با زن و بچه ات معامله کردی باختی، اگر با پدر و مادرت معامله کردی باختی، اما اگر با خدا معامله کردی خدا می داند با زن و بچه ات چگونه رفتار کند، شهدا به من و شما می گویند اگر با دنیا معامله کردی باخته ای هر چه به تو بدهند قیمت جانت نیست، قیمت جانت دست خداست و هیچ کس به غیر از خدا قیمت آن را نمی داند: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ1؛

شهدا به ما می گویند اگر با خدا و قیامت معامله کردی بُرده ای، والا امکان دارد زن و بچه ات تو را از خدا جدا کنند. مگر خداوند در قرآن نفرموده بعضی اوقات اولاد شما دشمنانتان می شود.

تکلیف یعنی این؛ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: فاطمه جان آنها آمده اند پشت در، هر کس به پشت درب می رود یا باید بیعت کند و یا شهید شود و من امروز نه مامور به بیعت و نه مامور به شهادت هستم، فاطمه جان تو برو چون تو بیعت نمی کنی پس در مقابل چشمان علی شهید شو؛ تکلیف بعنی این؛ به خدا نشان دهی اگر فاطمه سلام الله علیها را دوست داری خدای فاطمه فاطمه سلام الله علیها را بیشتر دوست داری.

تکلیف یعنی معامله با خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله

همسران شهدای مدافع حرم، شوهرانشان را خیلی دوست داشتند اما نشان دادند خدای آنها را بیشتر دوست دارند این یعنی تکلیف و همسر مانع تکلیف من نشود. هیچ کس مانع انجام تکلیف من نشود چون تکلیف است؛ تکلیف یعنی معامله با خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله؛ اگر می خواهید خدا نصرتتان کند، اگر می خواهید خدا عاقبت به خیرتان کند، اگر می خواهید خدا هدایتتان کند، اگر می خواهید خدا محفوظتان کند، اگر می خواهید خدا چشم بصیرت به شما بدهد، اگر می خواهید خدا به همه وعده هایش وفا کند باید به تکلیف عمل کنید! همسر نباید مانع شود.

پدر و مادران شهدا بچه هایشان را پاک تربیت کردند، مسجدی و اهل روضه و هیئت تربیت کردند و وقتی هم اسلام به آنها نیاز داشت بچه هایشان را تقدیم کردند، شهدا هم به تکلیفشان عمل کردند، مردم من و شما هم به تکلیفمان عمل می کنیم؟ یک وقت روز قیامت جلوی ما را نگیرند، به چند تکلیف می خواهم اشاره کنم.

تکلیف مسئولان نظام

یک تکلیف مسئولین نظام است؛ این عزت، شوکت، و موقعیت نظام مرهون خون شهداست لذا اگر قدرشناس نباشند شهدا کمر آنها را می شکنند و خون شهدا گریبان گیرشان می شود خون مظلوم بدجور پای ظالم را می گیرد آنها مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند. این نظام مفت به دست ما نیامده، 230 هزار شهید رفته اند تا شما حزب بازی و رئیس بازی کنید؟ باید مطالبه خدمت، ایثار و مجاهدت باشد تا مردم ببینند چقدر مجاهدت می کنند.

تکلیف مردم و مسئولین پاسداری از ثمره خون شهدا یعنی پاسداری از نظام ولایت فقیه جمهوری اسلامی است. یعنی مردم یک قدم کسی برای حفظ نظام بردارد مسئول است. مشکلات، گرانی و سوء مدیریت ها هست اما همه باید کمک کنیم اصل نظام بماند و این پرچم به دست صاحب اصلی اش بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد.

کاری نکنید که مردم بگویند حکومت قبل بهتربود!

خدای نکرده کاری نکنند که مردم بگویند ای وای حکومت قبلی بهتر بود، این تکلیف نظام است، یک ثمره جمهوری اسلامی را می گویم که به تمام مشکلاتش می ارزد. مردم یک ثمره نظام جمهوری اسلامی و خون شهدا پرورش روحانی است که یکی از آنها شیخ زکزاکی است که 15 میلیون شیعه در نیجریه پرورش داده است به همه مشکلات نمی ارزد؟ میلیون ها نفر در اروپا و آمریکا شیعه درست شده است، میلیون ها نفر عاشق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به برکت خون شهدا و جمهوری اسلامی درست شده است.

این تکلیف همه ی ماست. جوانان برای دفاع از حریم این نظام می روند، این نظام برای خودمان است و مشکلاتش هم برای خودمان است. مثل خانه ای که در و پنجره اش شکسته است و خودمان باید درست کنیم چون مال خودمان است به جوانان و بچه هایمان انگیزه بدهیم. این تکلیف عمومی همه ماست: حفظ نظام، حفظ ولایت و حفظ دستاوردهای خون شهدا.

زندگی مسجدمحور و دین محور

تکلیف دوم؛ شهدا چکار کردند تا با تکلیفشان آشنا شدند؟ شهدا بچه های مسجد بودند، اگر می خواهیم راه شهدا ادامه پیدا کند باید مسجدها را پر کنیم. خیلی ها مراجعه می کنند که و می گویند بچه های ما نماز و روزه می خواندند اما الان ترک کرده اند. اگر بچه هایمان با بچه های مسجدی و اهل مسجد رفاقت و ازدواج کنند از نماز و روزه و قران دست برنمیدارند اما اگر بچه هایمان در اینترنت و فضای مجازی و پارک و ... رفیق پیدا کرد کم کم نماز و ورزه اش را از او می گیرند.

مسجدها را تقویت کنیم

یک آماری به شما بدهم 97 درصد از شهدا بچه ی مسجد بودند و 85 درصد از زندانی ها رابطه ای با مسجد نداشتند. اگر میخواهید بچه هایتان سر از زندان درنیاورند آنها را مسجدی کنند. حاج آقا چکار کنم بچه هایمان مسجد نمی آیند؟ تکلیف داریم، باید امکانات مسجد خوب و جذاب باشد اگر نماز بچه ها در مسجد تامین شود و تفریحشان هم بوسیله مسجد تامین شود، مثلا هفته ای یکبار به اردو بروند، ورزش آنها هم بوسیله مسجد تامین شود، کتابخانه، مشاوره، کمک به سواد و تحصیلشان هم در مسجد باشد مسجد پر نمی شود؟ یا علی مدد مسجدها را تقویت کنید.

مراقب باشیم مسجدها آباد شوند و اگر موبایل دست بچه های ما هست با مربی و رفیق مسجدی اش چت کند و با او در ارتباط باشد آسیبش کمتر است، باید تفریح برود و اگر با رفیق مسجدی اش تفریح برود بهتر است، بچه ها باید ازدواج کنند و می گویند دختر و پسر خوب نمی شناسیم اما وقتی مسجدی شدیم ارتباط هایمان هم مسجدی می شود.

رسیدگی به خانواده های شهدا

تکلیف سوم این است که خانواده های شهدا دریابیم! فرزند شهید پدر از دست داده است و پدر می خواهد. 232 هزار شهید مدفاع مقدس در انقلاب داشته ایم که یک سوم آنها متاهل بوده اند و دوسوم مجرد. از آنها فرزند شهید به جا مانده است. هر مردی به هر دلیلی همسرش را از دست می دهد مردم برایش آستین بالا می زنند تا ازدواج کند و می گویید مرد همسر و همنفس می خواهد، اینها از مردانگی مان است اما 50 درصد هم نامرد هستیم چرا وقتی زنی همسرش را از دست می دهد کمکش نمی کنیم تا همسر داشته باشد؟ مگر او آدم نیست؟

فرزندان و خانواده شهدا چشم و چراغ ما هستند ولی اگر ما به خانواده شهدا نرسیم دشمن به آنها رسیدگی می کند. همه ی ما شنیده ایم زنی که در کوچه و خیابان های کوفه داد و فریاد می زد و به امیرالمومنین علیه السلام بدوبیراه می گفت همسر شهید بود و شوهرش را از دست داده است اما باید زندگی کند، فرزند شهید پدر می خواهد این تکلیف را چه کسی باید انجام دهد؟

پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از جنگی که مردان از دنیا رفتند فرمود: مردانی پیدا می شوند تا همسران شهدا را تامین کنند. اگر آنها امتیاز کردند به خاطر این است که پای تکلیفشان ایستادند و به دهان همه ی مخالفان زدند، مگر نگفتند شما سوریه می روید پول می گیرید؟ اما آنها گفتند امروز تکلیف ما دفاع از حرم است، تکلیف ما دفاع از حرم عمه جان امام زمان علیه السلام است ولو در خاک سوریه و عراق و یمن.

رسیدگی به خانواده ی شهدا تکلیف ماست، فرزند شهید بابا می خواهد! زندگی می خواهد! تکلیف هم احساساتی نباید باشد فقط برای رضای خدا باید باشد، تنوع طلبی و شهوت رانی نیست، فقط تکلیف الهی باشد و ببنیید خدا چه نصرت، نورانیت، برکت و رزقی به ما عطا خواهد کرد. فردا جلوی ما را خواهند گرفت که ما به تکلیفمان عمل کردیم شما چطور؟ به تکلیفتان عمل کردید؟

هر کس تکلیفش را مجاهدانه انجام دهد، شهادت پاداش زندگی مجاهدانه است.

حجت الاسلام ماندگاری

پی نوشت:


1- سوره توبه آیه 111.