حجت الاسلام مومنی، ذکر لسانی انسان را منتقل به ذکر درونی و قلبی می کند+گزارش تصویری
وارث: مراسم شب چهارم ماه مبارک رمضان با مدیریت استاد غلامرضا سازگار و با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و با مداحی حاج اصغر ضرابی و حاج امیر عباسی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت ذبیح العطشان، مسجد جامع حضرت قاسم ابن الحسن(ع) برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام سیدحسین مومنی را می خوانید:
شرح حال عنوان بصری؛ شاگرد امام صادق(ع)
عنوان بصری ۹۴ سال از سنش گذشته است. عنوان بصری گفت: سالیان متعدد با مالک ابن انس در مراوده بودم و از او کسب علم می کردم. در مدینه محضر امام صادق علیهالسلام رسیدم، دوست داشتم با او در مراوده و رفت و آمد باشم و از محضرشان بهره می بردم.
عنوان ۹۴ سالش است اما حالت استغنا به او دست نمی دهد. هیچ زمانی نباید حالت استغنا از ما خارج شود. بدین معنا که باید پیوسته دنبال معنویت باشیم که خداوند در شبانه روز سر راهمان قرار گیرد. عطشش را داشته باشیم و حرفی روی دیوار و سخنی از دهان گوینده بیرون آمده، ولو این گوینده انسان معمولی باشد، اصلاً مجنون و دیوانه اما کسی که عطش درونی داشته باشد، پیوسته دنبال مطلب است و همان کلمه برایش درس اخلاق می شود.
علامه طباطبایی در نجف مشغول مطالعه بود اما یک ابتلا مالی واقتصادی دغدغه اش شد و دست از مطالعه کشید چون فکرش مشغول شده بود، بعد به او رساندند سیدمحمد حسین! از وقتی در این وادی وارد شده ای ما کی تو را لنگ گذاشته ایم که دست از مطالعه برداشتی؟ علامه در شب تاسوعا مشغول رفتن به هیئت بود که به او خبر آوردند بچه ات تصادف کرده و به کما رفته است، همانجا گفت: یا ابوالفضل! من کار خودم را می کنم شما هم کار خودت را انجام بده؛ وسط هیئت به او گفتند بچه ات از کما بیرون آمده و به هوش است.
همه چیز درب خانه معصومین علیهم السلام است، این پیاله گدایی باید محضر معصوم باشد، ما برای آنها هستیم. نقطه قوت عنوان بصری این است که برای دانستن حرص دارد اما یک نقطه ضعف هم دارد و آن است که علم امام صادق علیه السلام را با علم مالک مقایسه می کرد. این یک ضعف دانستن است، می گویند ما رفتیم وامام صادق علیه السلام ما را نپذیرفت! عنوان بصری تو به آن بلوغ و جایگاه نرسیدی! تو علمی که از مالک گرفتی و علمی که از امام صادق علیه السلام گرفتی در یک کاسه گذاشتی؟
علت عدم پذیرش عنوان بصری
نکته بعد این است که در این وادی باید استاد ببینی و زانوی ادب بزنی، اگر استاد ندیدی بحران سراغت می آید، در روضه خواندن، سینه زدن و آداب نوکری باید زانوی ادب زد. شاید علت عدم پذیرش عنوان بصری توسط امام صادق علیه السلام را در این موارد بتوان گفت:
1- بالابردن بصیرت عنوان بصری؛ عنوان باید بفهمد هیچ کس را نباید با امام معصوم مقایسه کرد. در خلوت هم برای خودمان روضه بخوانیم، یک زمانی روضه گیرمان نمی آید خانواده ی مان را دور هم جمع کنیم و روضه بخوانیم. من جوان تر که بودم به امامزاده های قم می رفتم و روضه می خواندم، خیلی هم برکت پیدا می کرد ورزق معنوی گیرم می آمد.
2- ایجاد عطش در عنوان بصری؛ امام صادق علیه السلام او را رد می کند تا ببیند چقدر عطش دارد و به او می فرماید: فَقَالَ لِی یَوْماً إِنِّی رَجُلٌ مَطْلُوبٌ وَ مَعَ ذَلِکَ لِی أَوْرَادٌ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فَلَا تَشْغَلْنِی عَنْ وِرْدِی وَ خُذْ عَنْ مَالِکٍ1؛
برای هر ساعت از شبانه روزم ذکر و اوراد دارم که بدانها مشغولم و تو مرا از ذکرم باز مدار و علومت را از مالک بگیر؛ سه نکته در اینجا مطرح است:
1- نظم در زندگی که خیلی اهمیت دارد، آقا قول می دهی سر قولت بایست. عمده مشکلات ما ناشی از بی نظمی است.
2- پرداختن به ذکر؛ دائما مشغول ذکر باش.
3- در همه حال اشتغال به ذکر داشته باش، هم پرداختن به ذکر و هم ذکر کثیر، ذکر لسانی آدم را منتقل به ذکر قلبی و درونی می کند. مرتب و مدام ذکر بگویید.
پی نوشت:
1- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج1، ص 224، موسسه الوفا، بیروت، 1404هـ ق.