حجت الاسلام انصاریان: پاک کردن نیت، اولین مرحله مراقبه است+گزارش تصویری

کد خبر: 69943
اولین مرحله مراقبه و اولین قدم در مسیر کمال این است که انسان نیتش را پاک کند. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: در روز قیامت مردم را بر اساس نیاتشان مبعوث می کنند. سنجش شخصیت انسان به میزان نیتش است.

وارث: مراسم شب هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حاج شیخ امیر انصاریان و مناجات خوانی حاج ذبیح الله ترابی و مداحی حاج مولا در حسینیه بنی زهرا(س)، برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام امیر انصاریان را می خوانید:

حجت الاسلام انصاریان: پاک کردن نیت، اولین مرحله مراقبه است+گزارش تصویری

یأس از رحمت خدا؛ گناه کبیره محسوب می شود


یکی از مسائل مهمی که در روایات آمده این است که انسان نباید در طول زندگی یاس و ناامیدی از پروردگار عالم داشته باشد. بعضی ها یأس از پروردگار را جز معاصی کبیره محسوب کرده اند.


امیرالمومنین علیه السلام فرمود: ولم یمنعک ان اسأت من التّوبة، و لم یعاجلک بالنّعمة، ولم یعیّرک بالانابة، و لم یفضحک حیث الفضیحة بک اولی، و لم یشدّد علیک فی قبول الانابة، و لم یناقشک بالجریمة و لم یؤیسک من الرّحمة بل جعل نزوعک عن الذّنب حسنةً، وحسب سیّئتک واحدةً، و حسب حسنتک عشراً 1؛

امیرالمومنین علیه السلام به امام مجتبی علیه السلام می نویسد که دعا کردن یکی از اخلاق الهی است و اجازه می دهد از خدا درخواست کنی و به تو عطا می کند، پروردگار عزیز عالم کسی است که اگر مرتکب گناه شدیم ما را از بازگشت به جانب خودش منع نمی کند. در عقوبتت هم عجله نمی کند.


چرا حضرت فرمود که خدا ما را از توبه منع نکرده؟ مگر قرار است وقتی گناه می کنیم از توبه ممنوع باشیم؟ معصیت الهی آن قدر نزد ائمه علیهم السلام بزرگ بود و نافرمانی از خدا برایشان عادی نبود، این اجازه ای که خدا برای توبه به انسان داده را توبه ای خاص می بینند. همه ی امور ما برای خداست و نافرمانی از او معنا ندارد.

به دنیا ناسزا نگو!


امیرالمومنین علیه السلام شخصی را دید که به دنیا ناسزا می گفت که باعث شده او شهوت کند، ربا بگیرد و معصیت کند. حضرت به او فرمود: دنیا هم یکی از مخلوقات الهی است چرا به دنیا فحش می دهی؟ خودت را ملامت کن، در این دنیا انبیا و اولیای خدا تجارت معنوی کرده، و سالم زندگی کردند، عیب از ماست. نقطه اشکال از ما شروع می شود نه از دنیا. همین دنیا ظرف تربیت سلمان فارسی و ابوذر، آیت الله بروجردی، آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی و پروفسور حسابی و شخصیت های این چنینی است. آقای دکتر حسابی چندین اختراع دارد و هر روز یک جزء قرآن تلاوت می کرد نه فقط ماه رمضان.


امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: با اینکه انسان استحقاق این را دارد که آبرویش را ببرد اما خداوند آبروی انسان را نمی برد. بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان کسب علم است و توسلی که به اهل بیت علیهم السلام داریم باید همراه با کسب معرفت باشد آن وقت ارزش دارد. خدا را بشناسیم و به درب خانه اش برویم.

موانع نزول رحمت الهی


بنی اسرائیل دچار گرفتاری سنگینی شدند و خدمت حضرت موسی علیه السلام آمدند، حضرت به آنها فرمود: دسته جمعی به بیابان و زیرآسمان بروید ودعا کنید. آنها رفتند و مشغول دعا شدند. خطاب رسید: ای موسی یک مانعی وجود دارد. اعمال انسان در این دنیا اثرگذار است. خدا به احترام اولیاءاللهی که در بین مردم زندگی می کنند برکت به سمت آنها نازل می کند، این نکته در دانش روز هم اثبات شده است، اعمال ما روی همه چیز تاثیر می گذارد.


حضرت موسی عرض کرد: مانع چیست؟ خداوند فرمود: یک نفر در جمع شما نشسته از گنه کاران حرفه ای است که مانع نزول رحمت الهی است. حضرت به قوم بنی اسرائیل فرمود: یک نفر در میان شما هست که به صورت حرفه ای گنه کار است، از این جمع بیرون برود تا خدا رحمتش را نازل کند. آن گنه کار با خودش گفت: خدایا آبروی مرا نبر، من آلوده هستم ولی آبروی مرا حفظ کن تو اهل مغفرت هستی. خطاب رسید: ای موسی به بنی اسرائیل بگو به شهر برگردند، مشکلشان را حل کردم، آن گنه کار توبه کرد. حضرت موسی گفت: آن شخص را به من نشان بده؟ خدا فرمود: آن موقع که گنه کار به تو نشانش ندادم، آبرویشم را نبردم الان هم نشان نمی دهم.

اهمیت چشم پوشی از گناه



در ادامه امیرالمومنین علیه السلام فرمود: همین که گنه کار هستی و وقتی با گناه روبه رو می شوی با خودت می گویی به خاطر خدا گناه نمی کنم، در حالی که هنوز توبه نکرده ای، خدا آن را توبه حساب می کند(روی برگردانی از گناه را توبه حساب می کند). برای گناه یکی پایت می نویسد اما وقتی حسنه ای انجام می دهی آنها را ده تا حساب می کند. انسان باید درمسیر بندگی بعد از معرفت نسبت به مقام ربوبی مشغول مراقبه با نفس شود و کسی غیر از خدا را در دلش راه ندهد.


اولین مرحله مراقبه

اولین مرحله مراقبه و اولین قدم در مسیر کمال این است که انسان نیتش را پاک کند. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: در روز قیامت مردم را بر اساس نیاتشان مبعوث می کنند. سنجش شخصیت انسان به میزان نیتش است.


نیت؛ ریشه ی اعمال است

در جنگ خندق امیرالمومنین علیه السلام و عمروبن عبدوی روبه روی هم قرار گرفتند، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفت، ضربه علی در روز خندق از همه جن و انس بالاتر است.» چرا؟ به خاطر نیت امیرالمومنین علیه السلام بود، وگرنه هزاران نفر در سپاه برای اسلام ضربه زدند اما میزان اخلاص متفاوت است. اینکه انسان کاملا باطن را صد در صد برای خدا خالص کرده باشد. ضربه حضرت به خاطر این نبود که عالمی نگاهش می کنند یا پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان را نگاه می کند بلکه به خاطر خدا بود.


ریشه عمل در انسان نیت است، اگر انسان در اعمالش فقط بهشت و جهنم را درنظر نگیرد و عبادات را به خاطر خدا انجام دهد به درجه بالایی می رسد و جز خدا نمی بیند، سیری برایش حاصل می شود که از مشاهده ی آن سیر لذتی برایش حاصل می شود که لذت های دنیایی را درک نمیکند.


رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند 

بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت

طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند 

شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت


حجت الاسلام انصاریان: پاک کردن نیت، اولین مرحله مراقبه است+گزارش تصویری

پی نوشت:


1- نهج البلاغه، محمد دشتی نامه 31.