حجت الاسلام رئیسی: اساس لیلةالقدر هدایت انسان است+گزارش تصویری

کد خبر: 70591
شب قدر یعنی شب هدایت انسان، اساس لیلةالقدر هدایت انسان است. در ذیل سوره مبارکه قدر دارد که حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه فاطمیه است. فاطمه اطهر سلام الله علیها حلقه ی وصل بین رسالت رسول و ولایت ولیّ است.
وارث: مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آستان مقدس امام زاده صالح علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام رئیسی را می خوانید:

حجت الاسلام رئیسی

شب قدر, وقت خاص دعای فرج

ادعیه یک وقت خاص و یک وقت عام دارد، وقت خاص دعا برای فرج حضرت ولیعصرعجل الله تعالی فرجه الشریف امشب است چون صاحب شب قدر ایشان است و پرونده های ما محضر ایشان تقدیم می شود و ممکن است هر سه شب را شب قدر بدانیم که دارای مرتبه هایی است، شب نوزدهم شب مقدر شدن، شب بیست و یکم شب قطعی شدن و شب بیشت و سوم شب امضا و به مرحله ی اجرا در آمدن است.


آنچه مسلم است این است که لیلةالقدر بهترین شب سال است و انسان می تواند ره صدساله را در این شب یک شبه طی کند. قران کریم می فرماید: سلیمان نبی راه یک ماهه و دوماهه را با قدرت الهی و بر راهوار باد طی می کرد.


خداوند متعال به امت پیامبر صلی الله علیه و آله لیلةالقدری مرحمت کرد که بتوانند راه هشتاد و صدساله را یک شبه طی کنند، اما شرط طی کردن این مسیر درک حقیقت شب قدر را لازم دارد.

حقیقت شب قدر چیست؟


در ذیل سوره مبارکه قدر دارد که حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه فاطمیه است. توجه به بهترین زمان، لیلةالقدر، به بهترین خلق خدا پیامبر صلی الله علیه و آله، به بهترین کتابی که برای هدایت انسان نازل شد وبه ولایت الهیه که رمز آن فاطمه اطهر سلام الله علیهاست که حلقه ی وصل بین رسالت رسول و ولایت ولیّ است.


و توجه به فاطمه اطهر سلام الله علیها آن هم نه توجه معمولی بلکه حق معرفتها، شناخت نسبت به مقام ولایت پیامبر صلی الله علیه وآله و فاطمه اطهر سلام الله علیهاست. اگر انسان شناخت پیدا کرد یک شب با ولایت پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام زندگی کردن را بهتر از هزار ماه با زندگی با حکومت امویان و عباسیان می داند.


یک روز با ولایت پیامبر صلی الله علیه وآله و ولایت الهی زندگی کردن بهتر از زندگی با حکومت کفر و امویان است. چون این ولایت الهیه است و دیگری فاعلیت شیطانی است. معنایش این است که انسان سالک باید همواره آنچه بر خودش و کشور وجودش حاکم می بیند خدا، قانون خدا و ولیّ خدا باشد.

شب هدایت انسان


شب قدر یعنی شب هدایت انسان، اساس لیلةالقدر هدایت انسان است. خداوند برای هیچ چیزی بر انسان منت نگذاشته است اما برای نعمت ولایت و هدایت انسان منت گذاشته است: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ1؛ خدا به مومنین منت گذاشت برای رسالت بویژه رسالت ختمیه.


دوم وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ2؛ وراثت و امامت برای مستضعفین را منت گذاشتیم. نَمُنَّ فعل مضارع است و افاده استمرار می کند یعنی جریان امامت مستمر و همیشگی است. منت در لغت به چه معناست؟ اگر نعمت خیلی بزرگ باشد می شود با منت و خداوند برای این نعمت بزرگ به ما منت گذاشته است. جامع این دو آیه شریفه و بین رسالت و امامت، ولایت می شود.

نعمت ولایت؛ بالاترین نعمت است


هیچ نعمتی برتر و والاتر از نعمت ولایت نیست و لیلةالقدر شب ولایت است. یعنی ممتازترین نعمت خداوند بر بندگان ولایت است. هر انسان سالکی که امشب شب زنده داری کند زیر سایه قرآن می رود و با دست دیگر دامن انسانهای کریم و وارسته و هادیان بشر یعنی 14 معصوم پاک را می گیرد.


خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است و غفلت ما مانع و حجاب است. خداوند در حدیث قدسی فرمود: من در دلهای شکسته هستم. این قلب اگر بشکند خدا را خواهد یافت پس باید به خودمان برگردیم ودر خودمان مطالعه کنیم فقط باید غفلت را کنار بگذاریم. خداوند درون انسان ها فطرت خداخواه و عدالت خواه قرار داده است، کافی است انسان ها به سرمایه ی وجودشان توجه کنند. بزرگ ترین سرمایه ی انسان نفس الهام بخش خوبی و پاکی درون انسان است. لذا همه ی انسان ها درونشان این نفس الهام بخش به خوبی و پاکی دارند که باید مراقب باشد تا گناه، فسق و کقر و ظلم مانع و حجاب نشود که اگر حجاب شود گوش و چشم ودل دارند اما درک ندارند.

هیچ کس حق ندارد خود را ذلیل کند


انسان تکویناً اختیار دارد و آزاد است اما تشریعاً حلال و حرامی وجود دارد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: من راههای بیشتر از معاویه بلد هستم اما نمی توانم هر کاری انجام دهم مگر مجاز هستم هر عملی را انجام دهم؟ عبد خدا هستم و بنده ی خدا یک چهارچوبی دارد که عین آزادی است. وقتی انسان عبد شد از قید و بندهای غیر خدا آزاد است اینکه انسان بتواند در مقابل دشمن بخروشد و نترسد.


هیچ کس حق ندارد خودش را ذلیل و ضعیف کند تواضع و فروتنی خوب است اما کسی نباید خودش را ذلیل کند، همه ی انسان ها کرامت دارند. خداوند متعال کرامت را به انسان ها عطا کرده است. آبروی انسان این قدر مهم است که امام صادق علیه السلام فرمودند: کعبه چقدر مهم است؟ آبروی مومن از حرمت کعبه بالاتر است. لذا انسان فقط در خانه خدا باید بنشیند.


اگر انسان بخواهد عزت واقعی پیدا کند باید نزد خدا عبد و بنده شود و امشب عرض بندگی به محضر خدای متعال است.




حجت الاسلام رئیسی

پی نوشت:


1- سوره آل عمران آیه 164.


2- سوره قصص آیه 5.