استاد علوی تهرانی: دوربودن از گناه علامت توحید است+گزارش تصویری
وارث: مراسم شب سی ام ماه مبارک رمضان با سخنرانی استاد علوی تهرانی و مناجات خوانی حاج مهدی سماواتی در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد.
در ادامه متن سخنان استاد علوی تهرانی را می خوانید:
![استاد علوی تهرانی استاد علوی تهرانی](/files/fa/news/1396/4/4/359983_160.jpg)
قدر مشترک دعوت انبیاء دعوت به توحید بود
توحید مهم ترین دعوت همه ی ادیان است، 124 هزار پیغمبر آمده، 330 نفرشان رسول هستند و 5 نفرشان الوالعزم هستند و بقیه انبیا هستند. رسولان دارای شریعت هستند و انبیاء شرایع آن رسولان را ترویج می کنند، بعضی از فرستادگان الهی هم نبی و هم رسول هستند یعنی هم شریعت دارد دین آورده و هم مامور به ترویج دین هستند.
قدر مسلم شریعت ها چیست؟ نماز، روزه و زکات اختصاص به امت پیغمبر صلی الله علیه وآله دارد و امت های گذشته این احکام را نداشتند واگر هم پیامبر آن امت ها انجام میداده بر امت های آن ها واجب نبوده. بنابراین قدر مشترک این 330 دین احکام نبوده بلکه توحید و کلمه لااله الا الله بوده.
خداوند به پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: ما هیچ پیغمبر جزتو نفرستادیم الا اینکه به او وحی کردیم که هیچ معبودی جز من نیست و مرا بپرستید. نفی آلهه توحید و پرستش فقط حضرت حق، در همه ادیان بوده است و ماموریت 124هزار پیغمبر این بوده.
در سوره اعراف آیه 73 بیان می کند: وَ إِلي ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ؛ و به سوی امت ثمود برادرش صالح را فرستادیم شعارش این بود که فقط الله را بپرستید و هیچ اله دیگری غیر از الله وجود ندارد. دعوت به توحید و پرستش الله بوده.
در سوره مبارکه هود آیه 50 می فرماید: وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ؛ ما به طرف امت عاد برادرش هود را فرستادیم که به امتش گفت: الله را بپرستید وهیچ معبود دیگری جز او نیست و هرکسی را به جای الله بگذارید دروغ بسته اید و دروغگو هستید.
اولین شعار پیامبر صلی الله علیه وآله بعد از آشکار شدن دعوت در کوه صفا این بود قولوا لااله الا الله تفلحوا؛ موحد باشید تا رستگار شوید.
علامت انسان موحد
ما فکر میکنیم که موحد هستیم امام صادق علیه السلام علامت این را بیان می کند. خدا کجای زندگی ما قرار دارد؟ اگر خدا در زندگی ما نقش دارد همین جمله باید برای ما کافی باشد: آیا نمیدانید خدا شما را می بیند؟ شخصی نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد و پرسید: آیا خدا همه ی گناهان ما را دیده؟ حضرت فرمود: بله. شخص گفت: با شرمندگی گناه چه کنم؟ این یعنی انسان موحد که همه جا خدا را شاهد و ناظر بر خود می بیند.
ما همه ی دورها را می زنیم وقتی تیرمان به سنگ خورد سراغ خدا می رویم در حالی که بندگان موحد از اول سراغ خدا می روند. پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: بهترین عبادت گفتن لااله الا الله است. خود حضرت حق در حدیث قدسی فرمود: کلمه لااله الا الله حصن است و هرکسی داخل این کلمه بشود از عذاب در امان است.
سه عمل سنگین بر امت
مراد از توحید این است که تسبیح به دست بگیرم و روزی هزارمرتبه بگویم لااله الا الله؟ پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: امت من طاقت سه چیز را ندارند: یک انصاف، دوم مواسات، سوم ذکر خدا.
آیا واقعا انصاف داریم؟ انصاف چیز خیلی مهمی است که در جامعه ی ما نیست علامتش این است که هر چیزی را برای خودت نمی پسندی برای دیگران هم نپسند و انچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمود: از مساوات بر امت خودم می ترسم، مسلمان بر مسلمان سی حق دارد که یا باید انجامش بدی یا اگر انجام نمی دهی از برادر مسلمانت حلالیت بطلبی که اگر انجام ندهی آخرت محاکمه ات می کنند و یا به عمال خیرت باید در قیامت بپردازی و یا با اعمال بد آنها.
یکی از این حقوق، حقوق مالی است، 4 شکل حقوق مالی داریم. یک تعاون؛ یعنی کمکش کنیم و یارانه بدهیم. دوم تکفل یعنی صفرتاصد زندگی اش را بپردازیم، سوم مواسات یعنی هرچه داریم نصف می کنیم، چهارم ایثار یعنی آنچه خودم هم دارم می دهم به تو. ایثار کار امیرالمومنین علیه السلام است وماکاری با آن نداریم، اما مواسات یعنی دارایی ات را با برادر مسلمان نصف کنی، معمولا در جامعه پیدا نمی شود و ازکارهای سخت است.
چگونه صدقه را در نامه عملمان ثبت کنیم؟
صدقه یک ستونی دارد در نامه اعمال ما که در آن ثبت می شود مثلا شما در دنیا صدقه داده ای اما در نامه ی اعمالت چیزی ننوشته اند. چرا؟ می گویند: برای اینکه انفاقت را از مال خودت نکرده ای و از مال امام زمانت کرده ای. چکار کنم نامه اعمالم در صدقه پر شود؟ امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس فرمود: «معلی هرچقدر در می آورید، نصفش برای تو نیست و برای سائل و محروم است! از آن باقی مانده اگر انفاق کردی در نامه عملت می نویسند». تا الان نصف درآمدت را خارج کرده بودی؟ معلی گفت: خیلی کار سختی است. فرمود: مردم هنوز به آن بلوغ و کمال نرسیده اند که چنین صدقه دهند ولی صدقه اصلی این است.
سومین چیزی که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود برای امت سنگین است ذکر الله و ذکر خداست. معلوم می شود ذکر فقط تسبیح به دست گرفتن نیست و برای امت سنگین است.
دوربودن از گناه علامت توحید است
علامت آدم موحد چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسی از روی اخلاص لااله الا الله بگوید بهشت بر او واجب می شود و اخلاص در توحید یعنی شما از حرام دور باشی. بنابراین هرچقدر از حرام دور بودی موحد هستی، هر چقدر مبتلا به گناه بودی مشرک هستی! علامت توحید یعنی دوربودن از گناه.
اگر یک روز درست زندگی کنید تمام گذشته را درست می کند. مگر آن فرد مسیحی که آمد در رکاب سیدالشهدا علیه السلام به شهادت رسید چند روز مسلمان بود؟ یک روز! یک صبح تا ظهر اما امروز امام زمان علیه السلام در مقابل مزار او می ایستد و می فرماید: بابی انت و امی؛ چون درست زندگی کرد. اگر یک روز درست زندگی کنید می خرند و آن یک روز را بزرگ می کنند.
دلیل به استجابت نرسیدن دعا
چرا دعای ما استجابت نمی رسد؟ مگر خودش نگفته بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را؟ مگر نفرموده خدا خلف وعده نمی کند دلیلش چیست؟ دلیلش یک آیه است در سوره مبارکه بقره آیه 40 آمده: بندگان من برای اینکه خلف وعده نکنم فرمولی به شما داده ام: شما به عهدی که با من بسته اید پابرجا باشید تا من هم به عهدم پابرجا باشم. ما دو عهد با خدا بسته ایم. اول اینکه در عالم الست با خدا عهد بسته ایم غیرازخدا را نپرستیم.
چگونه مستجاب الدعوة شویم؟
ببین افسار زندگی ات دست کیست؟ همان را می پرستی! قانون اساسی زندگی ات را چه کسی تعیین می کند؟ همان را می پرستی! قانون اساسی زندگی بسیاری از خانواده ها، فرزندان، همسر، شغل و ... آنهاست و همان ها را می پرستند و اگر قانون اساسی زندگی ات خدا باشد در واقع او را می پرستی! خدا کجای زندگی ماست؟!
علامت توحید رضایت وتسلیم است، تا حالا در زندگی ات اعلام رضایت از خدا کرده ای؟ اگر نکرده ای یعنی موحد نیستی. دومین عهد ما این بود که گفتیم خدا ربّ ماست. ربّ حقیقتی است که اولا مالک باشد لازمه مالکیت این است که هرطور خواستی می توانی تصرف کنی. ما گفتیم خدا ربّ ماست آیا واقعا خدا مالک ماست و حق هرگونه تصرف را دارد؟ اگر حق هرگونه تصرفی دارد به یکی فرزند می دهد و به دیگری نمی دهد به یکی مال می دهد به دیگری نمیدهد! چرا زبان ما دراز است؟ چون خدا را به عنوان ربوبیت قبول نکرده ایم، اگر کسی خدا را به عنوان ربوبیت قبول کند هیچ وقت به خدا اعتراض نمی کند. اگر خدا ربّ توست نباید اعتراض کنی! اما خدا رب ما نیست و اعتراض می کنیم و به عهدهای الوهی مان عمل نمی کنیم.
باید بگوییم من چه بنده ای هستم که تو را به عنوان ربوبیت قبول ندارم تو را به عنوان الوهیت قبول نکرده ام! اگر دعا کردی و دعایت مستحاب نشد نگو عجب خدایی است، خدا در مهربانی بی نظیر است به خودت بگو چه کرده ای که حسابت نمی کنند، یعنی از توحید فاصله گرفته ای، اگر از توحید فاصله نگیریم یعنی مستجاب الدعوه می شویم.