بدترین توشه‌ای که انسان با خود به آخرت می برد

کد خبر: 71530
کارشناس مذهبی رادیو معرف به معرفی بدترین توشه انسان در آخرت پرداخت.
وارث:  حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس رادیو معارف، در برنامه «آیینه حقیقت» رادیو معارف درباره « رذیله نکوهیده ظلم» گفت: یکی از رذایل بسیار خطرناک ظلم است چراکه در این رذیله طرف حساب انسان ظالم خود خداوند است و به ویژه اگر مظلوم شخصی باشد که به جز خداوند شخص دیگری را نداشته باشد. 

وی در این باره به ذکر روایتی از  از امام سجاد (ع) پرداخت:‌امام حسین (ع)  در آخرین لحظات عمر مبارک خویش و در حالی که از سینه و زره حضرت خون می‌آمد امام سجاد را در آغوش گرفتند و فرمودند «یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ؛ ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو ، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش.» ( الکافی،ج 2 ، ص 331)

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه ظلم از  گناهانی است که باعث نابودی فرد و جامعه می‌شود گفت: در حدیث دیگری از پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) آمده است که: «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم؛سطلنت با کفر باقی می‌ماند اما با ظلم دوامی نخواهد داشت.» (الامالی، شیخ مفید، ص 310،) 

وی با اظهار تآسف از اینکه در جامعه برای دوری  از  این رذیله دقت نمی‌شود گفت:‌ ظلم جز رذایلی است که در دارای اثرات مخرب دنیایی و آخرتی است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به فرازی از خطبه 192 نهج‌البلاغه ؛ «الله الله فی عاجل البغی و آجل وخامة الظلم وسوء عاقبة الکبر، فإنها مصیدة إبلیس العظمی، ومکیدته الکبری، از خدا بترسید از (کیفر) سرکشی در این جهان و از زیان ستمگری در آن جهان و از فرجام بد کبر، زیرا اینها (سرکشی و ستمگری و کبر) عظیم ترین دام و بزرگ ترین فریب ابلیس است.» گفت:‌ در دنیا و آخرت ظالم  کیفر می‌بیند. آجل به کیفر آخرتی ظالم اشاره می‌کند و عاجل به کیفر دنیایی طالم اشاره می‌کند. در آخرت بدترین عاقبت و عذاب شامل حال ظالم خواهدشد.

وی با بیان اینکه بدترین ظلمها ظلم به ضعیف است گفت: امام حسین (ع) نیز زشترین ظلم را ظلم به افراد ضعیف جامعه می‌داند.

حجت‌الاسلام‌ محمدی افزود:‌همانگونه که بهترین زاد و توشه ای که انسان با خود می‌توان با خود به عالم آخرت ببرد تقوا است یدترین زاد و توشه ای که انسان  با خود می‌تواند به عالم آخرت ببرد ظلم است.