کیفیت انتقام از قاتلان امام حسین(ع)
ظهور آخرین منجی الهی را نیز در راستای قیام حسینی و مهدی موعود(عج) را منتقم خون حسین علیه السّلام می دانند و هر صبح جمعه با ندای «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» ظهورش را میطلبند.
وارث: تاریخ در طول چهار ده قرن گذشته، روزهای زیادی را در پیوند با قیام امام حسین علیه السّلام به خود دیده است. از روزهایی که عده ای با تمام هستی به یاری امام حسین علیه السّلام آمدند و جانفشانی کردند تا زمانی که دستهای از اهالی کوفه به خونخواهی امام حسین علیه السّلام قیام کردند و «توابین» لقب گرفتند.
تا روزی که مختار قاتلین امام حسین علیه السّلام و یارانش را از دم تیغ گذراند، روزهایی که ائمه علیهم السّلام خود مجلس عزا تشکیل میدادند و آن را فرصتی برای بیان آرمان ها و اهداف والای مکتب تشیع میدانستند.
شیعیان ظهور آخرین منجی الهی را نیز در راستای قیام حسینی میدانند و مهدی موعود عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف را منتقم خون حسین علیه السّلام بر میشمردند و هر صبح جمعه با ندای «این الطالب بدم المقتول بکربلا» ظهورش را میطلبند.
بازنمایی روزگار امام حسین علیه السّلام
این مسأله که آیا مختار کشنده قاتلان امام حسین علیه السّلام بود و یا منتقم خون حسین علیه السّلام ضروری و مهم است ولی نباید انتظار داشت که همه حقایق و ابعاد این حادثه عظیم با بررسی این پرسش شناسایی گردد.
عاشورا، منبع عظیمی است که میتوان صدها اندیشه و نظریه در زمینه مسایل اجتماعی، سیاسی، تاریخی و... را به دست آورد و این مهم، جز با چند وجهی دیدن این حادثه و پرداختن به آن از منظرهای متعدد، میسر نیست.
تئوری کلی که پایه و اساس این گفت و گو بر آن شکل گرفته، این است که مختار صرفاً کشنده قاتلان امام حسین علیه السّلام بوده و منتقم واقعی خون امام حسین علیه السّلام حضرت ولی عصر عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف میباشد.
بازخوانی زمانی که امام حسین علیه السّلام در آن به شهادت رسید، کمک شایانی در تبیین مفهوم انتقام خون حسین علیه السّلام به ما میکند.
در توضیح این مطلب باید گفت که قدرت جدید بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم اگر چه به نام خدا و جانشینی پیامبر او شکل گرفت، ولی، خود، دیوار بلندی بود بین مسلمانان جهان و اسلام ناب محمدی، دیواری به بلندای تاریخ استحاله ارزش ها، نقض میثاق غدیر، تحریم و تحریف بخشی از سنّت رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم. کسانی که در زمان پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم به جنگ او آمده بودند، بتدریج، وارد دایره های کانون قدرت سیاسی گشتند و برعکس اهل بیت علیهم السّلام پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم و یارانشان کنار زده شدند.
برگرفته از سلسله بحث «عزادار حقیقی» استاد محمد شجاعی