شما مقدسات ما را زیر پا له کردید / آیا حقیقت عاشورا اینگونه است؟ / رستاخیز شکست هنری درویش بود + گزارش تصویری و صوت

کد خبر: 7853
تجمع اعتراضی جمعی از امت حزب الله، یک شنبه شب با سخنرانی دکتر حسین الله کرم، فرج الله سلحشور و حاج حسین سازور و مداحی حاج مهدی سلحشور و حاج سید مجید بنی فاطمه در اعتراض به فیلم رستاخیز برگزار شد.

وارث: تجمع جمعی از امت حزب الله در اعتراض به فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش در ساعت 19 در مسجد ارک برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس سید مجید بنی فاطمه به مرثیه خوانی پرداخت و سپس دکتر حسین اله کرم در نقد فیلم رستاخیز به سخنرانی پرداخت.


در ادامه نیز نوبت به حاج حسین سازور رسید و ایشان در مورد فیلم رستاخیز مطالبی را مطرح کردند که در ادامه بخشی از این سخنان را می خوانید:

ما برای اینکه بر اساس دیده‌های خود فیلم «رستاخیز» را نقد کنیم این فیلم را دیدیم و شما حق دارید به خاطر دیدن این فیلم به ما گله کنید ولی ما چاره‌ای جز این نداشتیم. فیلم را در 2 بخش عینیت‌های فیلم و برداشت‌هایی که از این فیلم می‌‌شود می‌توان نقد کرد.

اولین و مهمترین مشکل «رستاخیز» نشان دادن 5 تن از اهل بیت امام حسین (ع) است. در این فیلم چهره حضرت عباس، حضرت علی‌اکبر، حضرت قاسم، حضرت مسلم و حضرت علی‌اصغر (علیهم السلام اجمعین) نشان داده شده است. این فیلم چهره سخیفی از حضرت مسلم نشان می‌دهد. این در حالی است که امام خمینی (ره) وقتی در مورد آیت‌الله خوانساری می‌خواستند صحبت کنند به عصمت ایشان اشاره کردند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند وقتی نام من کنار حضرت عباس آورده می‌شود تنم می‌لرزد و هزار نفر مثل من خاک پای قنبر غلام حضرت علی (ع) نمی‌شویم. حضرت ابوالفضل (ع) هنر خلقت خداست و نشان دادن او در فیلم درست نیست.

خدا می‌خواست حضرت ابوالفضل (ع) در عاشورا مخفی بماند. نشان دادن شجاعت حضرت ابوالفضل شوخی نیست. امام حسین (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل (ع) می‌گوید جان من فدای تو ولی در فیلم اینگونه حضرت ابوالفضل (ع) ترسیم می‌کند.

در همه جای تاریخ نوشته‌اند که حضرت قاسم 13 ساله بود و به قدری زیبا بود که امام حسین (ع) قسمتی از چهره او را پوشاند اما حضرت قاسم در این فیلم جوانی بیست و چند ساله نشان داده شده است.

شما (گروه کارگردانی فیلم رستاخیز) مقدسات ما را زیر پا له کردید. شما صدای ناموس خلقت، حضرت زینب (س) را در این فیلم پخش کردید؛ این در حالی است که روایتی موجود است که وقتی حضرت زینب (س) در مدینه سخنرانی می‌کرد خداوند صدای زنانه او را از بین برد و صدای امیرالمومنین را جای او گذاشت.


کل فیلم «رستاخیز» روی عاشقی پسر حر به یکی از دختران کاروان امام حسین (ع) پایه‌ریزی شده است. آیا حقیقت عاشورا اینگونه است؟ مقام عاشورا آنقدر بالاست که «جون» غلام را به مقامی رساند که امام زمان (عج) 1400 سال است به او سلام می‌دهد.

نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) سند مظلومیت امام حسین (ع) است اما درویش نتوانست این صحنه را به خوبی نشان دهد. «رستاخیز» شکست هنری درویش بود.

یکی از برداشت‌هایی غلطی که از این فیلم می‌شود غلبه عشق مجازی بر عشق‌های حقیقی کربلا است. ما هیچ پیامی از این فیلم برداشت نکردیم در حالی که عاشورا 300 پیام مختلف در خود دارد. ابعاد عرفانی و حماسی عاشورا که مقام معظم رهبری که بر روی آن تاکید دارند در این فیلم نشان داده نشده است.

درویش با بکارگیری عوامل سینمای خارجی در این فیلم به عوامل سینمایی ایرانی توهین کرده است. همچنین اسامی ارگان‌ها و افرادی را در پایان این فیلم آورده و آنها در ساخت رستاخیز دخیل دانسته است که این جفا به آنها است..

در صحنه‌ای از فیلم می‌بینیم که اسبی که حاوی نامه‌ها است در دشت می‌دود و نامه‌ها را می‌برد. با ترویج خشونت‌باری که از عاشورا در این فیلم نشان داده شد این برداشت می‌شود که پیام خشونت در حال گسترش در جهان است.

شما اگر می‌خواهید فیلم دینی بسازید بهتر است از افراد خبره در دین مشورت بگیرید. شما به موضع‌گیری‌های مراجع عظام بی‌اعتنایی کردید. جشنواره فجر نیز با این وجود به این فیلم سخیف چندین جایزه داد.

شما نمی‌توانید عشق یک بسیجی را در جنگ 8 ساله دفاع مقدس نشان دهید آیا چگونه می‌خواهید از پله اول به پله صدم پا بگذارید و عشق عاشورا را نشان دهید.

در ادامه فرج‌الله سلحشور کارگردان و فیلنامه‌نویس سینما با انتقاد به ماهیت فعلی سینما گفت: هالیوود سینما را تعریف کرده است و ارکانی مانند انسان‌محوری، دروغ‌محوری و مادی‌گرایی را در آن پایه‌گذاری کرده است. هالیوود می‌خواهد با سینما به دنیا مسلط شود.

وی افزود: سینما و تلویزیون فرهنگ و سنت‌های گذشته ما را تغییر داده است. سینما وسیله‌ای است تا آمریکایی‌ها فرهنگ ملتها را بگیرند و فرهنگ صهیونیسم را القا کنند.

کارگردان سریال یوسف در ادامه اضافه کرد: قرار نیست درویش و هیچ کارگردان دیگر سینما در خدمت خدا، پیغمبر و امام حسین (ع) باشند. قرار است کارگردانها برای اینکه در راس باشند فیلم بسازند. متاسفانه ما این سینمای منحرف را پذیرفته‌ایم. دولت، مجلس، بزرگان، مداحان و حتی حزب‌اللهی‌ها این سینما را پذیرفته‌اند و برای همین نمی‌توان از درویش توقع داشت که برای ما فیلم بسازد.

سلحشور در ادامه گفت: اگر درویش می‌خواست حقیقت داستان عاشورا را نشان دهد به او می‌گفتم خلاقیت ندارد و طوطی‌وار فیلم می‌سازد. غربی‌ها خلاقیت را در تغییر واقعیت‌ می‌دانند. این فیلم تازه اول خط است. آنها با سینما خانواده‌های ما را از هم می‌پاشند و ناموس ما را به اینگونه که اکنون می‌بینید در خیابانها می‌کشند و حتی امام حسین (ع) را از ما می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ما برای اصلاح این سینما هیچ کاری نکردیم. در این 30 سال هیچ مسئولی برای بهبود سینما کاری نکرد. احمدی‌نژاد برای تغییر اقتصاد کارشناسان زیادی را جمع کرد و تصمیم‌گیری‌هایی انجام داد اما در سینما هیچ کسی کاری نکرده است. برخی فکر می‌کنند سینما همین است ولی در قرآن جواب همه مشکلات آمده است.

این کارگردان افزود: ما از قرآن تعریف‌هایی برای قصه‌نویسی و سناریونویسی درآوردیم و بر پایه آن سریال‌های یوسف، اصحاب کهف و مریم را ساختیم. به مسئولین نیز گفتیم بودجه در اختیار ما قرار دهید تا جریان فیلم‌سازی اسلامی را به راه بیندازیم اما مسئولان می‌گویند این کار ما نیست.

سلحشور در ادامه گفت: تهیه‌کننده سریال آمریکایی 24 می‌گوید اگر ما رسانه ملی داشتیم تا امروز آمریکا و اسرائیل را نابود کرده بودیم. این حرف نشان می‌دهد که رسانه ملی هنوز در خدمت ما نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من 36 سال روی سینما فکر کرده‌ام و به این نتیجه رسیدم اگر سینما درست شود همه آرزوی انبیا و شهدای ما محقق می‌شود. سریال یوسف 6 سال است که پربیننده‌ترین اثر روی زمین است. 4 میلیارد انسان یوسف را دیده‌اند و این نشان از تاثیرگذاری آثار هنری دارد.

کارگردان سریال یوسف در پایان گفت: دشمن خوب می‌داند کجا را تسخیر کند. مسئولین فرهنگی کشور از جایی خط می‌گیرند که خودشان هم نمی‌دانند. آنها حاضرند چندین میلیارد پول بدهند تا رستاخیر ساخته شود اما یک‌دهم آن را برای جریان‌سازی اسلامی نمی‌دهند. اگر درویش عاشورا را سطحی می‌بیند برای این است که سینما چنین چیزی را ترویج کند

در این مراسم حاج مهدی سلحشور نیز به مداحی و روضه خوانی پرداخت.



بخش اول        -          بخش دوم