بلند همتی برای آخرت ارزش انسان را بیشتر می‌کند

کد خبر: 91146
آیت‌الله ری‌شهری گفت: ارزش انسان به میزان همت اوست، هرچه همت بلندتر باشد ارزش او بیشتر است؛ انسان باید نسبت به آخرت خود بلند همت باشد و این اهمیت دارد.
وارث

  آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری»در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: امام سجاد در صحیفه سجادیه از خداوند درخواست می‌کنند که «الهی وفقنی للتی هی ازکی»؛ در این جمله از خداوند متعال توفیق وصول به بالاترین مراتب تزکیه نفس شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه کلمه ازکی از ریشه زکات است که زکات دو معنا دارد، عنوان کرد: زکات مال در یک معنا یعنی پاک کردن مال در معنای دیگر زکات زرع یعنی زیاد شدن و نمو کردن است؛ این دو معنا پاک سازی و رشد با هم ارتباط دارند، اگر پاک نشویم رشد معنا ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: در اینجا نیایشگر از خداوند متعال تقاضا می‌کند که خدایا بالاترین مراتب طهارت معنوی رشد و تکامل روحی را به من عنایت بفرما.

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه امام در این دعا نمی‌فرمایند خدایا به من توفیق تزکیه نفس را بده بلکه می‌فرمایند من به بالاترین مراتب تزکیه نفس دست پیدا کنم، اظهار کرد: این دعا اشاره به این دارد که انسان وقتی از خدا چیزی را می‌خواهد کوچک نخواهد.

وی ادامه داد: در روایات زیادی است که انسان باید در زندگی بلند همت باشد؛ ارزش انسان به میزان همت او است، هرچه همت بلندتر باشد ارزش او بیشتر است؛ همت برخی دنیا و برخی آخرت است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه انسان باید نسبت به آخرت خود بلند همت باشد و این اهمیت دارد، ابراز کرد: در نهج البلاغه است که امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند آن فریب خورده‌ای که به بالاترین مراتب همت خود در دنیا رسیده قابل قیاس با کسی نیست که در آخرت به کمترین بهره رسیده است، وقتی انسان نزد خداوند می‌رود شایسته است که بالاترین مراتب آخرت را بخواهد.

آیت‌الله ری شهری با اشاره به دعای دیگری از امام زین العابدین(ع) خاطرنشان کرد: حضرت از خداوند درخواست می‌کنند که  از گواهی عادلانه ترین آنها، از عبادت بانشاط ترین عبادت‌ها، بالاترین مراتب کرامت و سلامت، موافق‌ترین آرزوها، شریف‌ترین جایگاه‌ها، کامل‌ترین نعمت‌ها وبالاترین مراتب همت را به ایشان عطا بفرمایند. ما نیز به پیروی از امام خود چنین دعا کنیم.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.