استاد پناهیان: چگونه قدرت تشخیص خودمان را افزایش دهیم؟

کد خبر: 91534
وقتی تشخیص ساده است، درست عمل کن؛ تشخیص‌های سخت را هم خواهی فهمید
وارث

 یکی از راه‌های افزایش قدرت تشخیص این است: اگر در جایی که قدرت تشخیص داری، درست عمل کنی، آن‌جایی که تشخیص سخت است، خدا تشخیص را برایت آسان می‌کند.

 یکی از پاسخ‌های آقای بهجت(ره) به خیلی از افراد، این بود: در همان چیزهایی که می‌فهمی درست عمل کن، بقیه‌اش را خدا یاد می‌دهد. (به‌سوی محبوب/۴۶)
 آن‌جاهایی که تشخیص‌ ساده است و می‌فهمی، درست عمل کن، در این‌صورت، تشخیص‌های پیچیده را هم خواهی فهمید. اگر به آنچه می‌دانی، عمل کنی، آنچه را نمی‌دانی، خدا به تو یاد می‌دهد و قدرت تشخیصت بالا می‌رود.

به دانستۀ خودت بی‌توجهی نکن، کفر یعنی پوشاندن و انکار حقیقت؛ کفر فقط این نیست که هیچ دینی نداشته باشی! آدم بعضی جاها می‌فهمد که حقیقت چیست، اما بی‌دلیل، حق را زیر پا می‌گذارد و توجیه می‌کند. وقتی این کار را بکند خدا یک‌مقدار از #عقلش را می‌گیرد. اگر انسان همین‌طور ادامه بدهد، دیگر عقلی برایش نمی‌ماند که بخواهد تشخیص بدهد!

قرآن می‌فرماید: «أفرأیتَ من اتّخذَ الههُ هواه و أضلَّه الله علی علمٍ و خَتَمَ علی سَمعِه...» کسی که از هوای نفسش تبعیت کند، با اینکه می‌داند و #علم دارد، اما باز خطا می‌کند. خدا بر گوش و قلب او مهر می‌زند و او دیگر حقایق عالم را نمی‌شنود و نمی‌فهمد. 

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.