دعا قساوت قلب را برطرف میکند
از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.
ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز هفتم از رمضان المبارک:
حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به فرازهای دعای هفتمین روز از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: «بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین؛ خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت وبرکنارم دار در آن از بیهودگى وگناهان وروزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.»
این استاد اخلاق ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در این دو دعا آراستگی به دو فضیلت و دوری از یک رذیله را تقاضا می کنند؛ دو خواسته ایشان در ابتدا و انتهای دعا است و در میانه آن طلب دوری را مطرح کرده و بحث خوف و رجاء را در کنار هم آورده اند.
وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) از خدا دوری از لغزش و گناه را درخواست می کنند، ابراز کرد: اینکه از خدا بخواهیم روزه و شب زنده داری های ماه مبارک رمضان را برای یک عمر به ما عنایت کند، بسیار زیبا است و نشان می دهد بدون کمک خدا نمی توان قدمی برداشت حتی اگر خیر باشد یعنی قدم های خیر هم با کمک خدا برداشته می شود.
حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: مهم آنکه پیامبری چنین تقاضایی دارد که امّسلمه می گوید دیدم روی بام حضرت(ص) سر بر سجده گذاشته و می گوید: «خدایا! یک چشم بر هم زدن من را به حال خود رها نکن»؛ چنین رسولی برای نماز، روزه، دعا و مناجات هایش نیز از خدا استمداد می کند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: دعا و مناجات مثل سوهانی است که روی شیء زبری روح و قلب انسان کشیده شده و این زبری را بتدریج از بین برده و به نرمی تبدیل می کند؛ برای مثال پس از رنگ خودرو نوعی زبری احساس می شود اما با زدن پولیش و سمباده، احساس می شود این رنگ، نرم ترین شیء عالم است.
وی اضافه کرد: قلب هم می تواند بسیار زبر و به تعبیر قرآن، قسی باشد اما همان قلب با محبت و دعا و مناجات به جایی می رسد که نرم و مصداق آیه شریفه «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ» می شود.
حجت الاسلام بهاری با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه توبه، ابراز کرد: خداوند در این آیه در برشماری صفات مومنان می فرماید: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ». در جلد پنجم از اصول کافی، صفحه 15 شرح و معنای این صفات برای مومنان آمده است.
این استاد حوزه ادامه داد: تائب کسی است که از ترس گناه به خدا پناه می برد؛ عابد لحظه ای به خدا شرک نمی ورزد، حامدون کسانی اند در هر حال اعم از سختی و آسایش خدا را شکر می کنند لذا باید در سختی های امروز هم بدانیم خدا هست و مثل همیشه عنایت دارد؛ صائمون و سائحون آنهایی هستند که دائم روزه می گیرند، این یعنی فقط روزه زبان مطرح نیست. راکعون و ساجدون به نمازهای یومیه اهتمام داشته و با دقت و زیبایی نماز می گذارند و مهم آنکه این مومنان اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند و ابتدا خود را امر و نهی می کنند.
وی تاکید کرد: هر کس کشته شود و این صفات در او باشد، مرگ عادی اش هم شهادت و جایگاهش بهشت برین است؛ چنان که پیامبر(ص) از خدا ذکر دائم را طلب می کند: «وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ». خوشا آنان که دائم در نماز اند.
حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه روزه هم ذکر است، گفت: کاسبی پر از خیر و برکت ذکر است، خدمت به بندگان خدا ذکر است، ذکر فقط زبان چرخاندن به تکبیر و سبحان الله نیست، عمل صالح هم ذکر است.
وی با اشاره به عبارت «بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین» در انتهای دعای هفتمین روز از ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: این یعنی بدون هدایت و حمایت خدا هدایتی رخ نمی دهد؛ از این قسم اسماء و اوصاف برای خدا در دعای جوشن کبیر بسیار است که با توسل به آنها می توان به تعبیر قرآن از ظلمات به سوی نور حرکت کرد.
افزودن دیدگاه جدید