قانون گذار هیچ توجهی به هیئت های مذهبی در برنامه پنجم توسعه نکرده است / نهضت مطالبه گری از سران فتنه را هیئات مذهبی بانی شوند

کد خبر: 24891

وارث : با توجه به اتمام ایام 2 ماه عزاداری سید و سالار شهیدان به سراغ مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی رفتیم تا از مجموعه فعالیت های این سازمان در حوزه هیئات دینی گزارشی تهیه کنیم.خوش رویی رضا معممی مقدم باعث شد تا گفتگوی ما به درازا کشیده شود و دامنه ی این گفتگو از موضوع " مجموعه فعالیت های این مدیریت در 2 ماه " محرم و صفر " خارج شده و به دیگر مسائل نیز بپردازیم.در ادامه بخش اول این گفتگو را می خوانید وارث: در خدمت آقای رضا معممی مقدم هستیم، مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل مرکزتوسعه فعالیتهای فرهنگی و مذهبی. یک خسته نباشید خدمت شما عرض می کنیم که یک ترافیک عظیمی مثل محرم را پشت سر گذاشتید. اگر موافق باشید شروع کار با این باشد که ببینیم اصلاً وظیفۀ مرکز چیست و اینکه تا الآن قبل از محرم چه فعالیت هایی را انجام داده است؟ آقای رضا معممی مقدم: با تشکر از شما در ابتدای کلام به شما توصیه می کنم که نسبت به 9دی از حالا حساس باشند. امروز دشمن یک نگاه آفندی به ما پیدا کرده است به نحوی که او می خواهد حمله کند و ما دفاع کنیم، قطعاً وظیفۀ رسانه های فاخر و ارزشمندی مثل سایت وارث و سایر فعالان حوزۀ مجازی، این است که این موقعیت و این مختصات را تغییر دهند و نهضت مطالبه گری از سران فتنه را هیئات مذهبی بانی شوند. این با گفتمان سازی و راه اندازی مطالب محتوایی و هم چنین مباحث آزاد اندیشی در فضای مجازی محقق می شود. در خصوص اقدامات سازمان در آستانه ماه محرم ، ما هر سال سیاست ها و اولویت ها و توصیه هایی را که مد نظر قرار می دهیم را به مدیران کل استان ها ابلاغ می کنیم و اینجا هم این محور های ما به اصطلاح حول محورهای نظارتی و توجه به اجتماعات با شکوه، راه اندازی گردهمایی ها و هم چنین ارائۀ گزارش عملکرد می شود که خودش یک دستاوردهایی را دارد. ظرفیت سازمان تبلیغات از وقتی که آقای خاموشی آمدند، در حوزۀ فعالیت های فرهنگی توسعه پیدا کرده است، یعنی مجامع سازمان، و موسسات وابسته به آن هم زیاد شده است، لذا برای اینکه ما بتوانیم از همه ظرفیت های سازمان تبلیغات اسلامی برای غنا بخشی به حوزۀ مناسکی و مراسمی محرم استفاده کنیم، یک ابلاغیه هم به آنها زدیم. وقتی ما می گوییم مجامع سازمانی یعنی حوزۀ هنری، دارالقرآن، یعنی تبیانی که روزی تقریباً یک میلیون بیننده دارد، یعنی حوزۀ هنری که برنامه های فاخر نغماتی و تأتری و هم شعری دارد یا فرض کنیم که خبرگزاری مهر، یا دارالقرآن که امسال آمد و نسبت به فعالیت ها و بسط گفتمان قرآنی در هیئات مذهبی فعالیت های مؤثری انجام داد، که خود آن هم یک گزارش مفصلی می طلبد. در همین خصوص در اقدامات پیش از محرم یک ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی است که مصوبۀ603 سال 86شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شصت و پنجمین جلسه اش را تشکیل دادیم که دستگاه های فرهنگی و امنیتی که در زمینۀ محرم نقش آفرینی می کنند اینها هم آنجا حضور پیدا کردند و تصمیماتی گرفته شده است. این جلسه در حضور ریاست سازمان برگزار شد. هرسال در آستانۀ محرم یک بیانیۀ ستاد ساماندهی تهیه می شود، این بیانیه توسط سایت ها کار شد و توسط صدا و سیما خوانده شد آنجا باز یک سری توصیه هایی به متولیان مساجد، هیئات، مردم عزادار، و تکیه ها بیان می شود و گفته می شود که آن هم یکی از محورهای هدایتی ما برای تنظیم وضعیت موجود است. یک بستۀ فرهنگی محرم که قید خیلی محرمانه داشت از حاشیه های عزاداری از اشکال ناصواب عزاداری تهیه شده بود که در همایش مدیران کل استانها به آنها داده شد که در جلسات محرمانه و ستادی که دارند بتوانند در برنامه ریزی هایشان استفاده بکنند. بعضی از مداحان شاخص قبل از محرم با ریاست سازمان دیدار کردند و ایشان توصیه هایی را به این عزیزان که ضریب نفوذ و جمعیت خوبی دارند بیان داشتند، بعد، هماهنگی با سازمان دارالقرآن پیرامون کار ویژۀ قرآنی در محرم امسال در دستور کار ما قرار گرفت. تولید سی دی تعزیه خوانی در خصوص حضرت مسلم توسط دفتر ادبیات هلال، که نسخۀ تعزیۀ حضرت مسلم اصلاح شده است، و به نمایش درآمد. همچنین همکاری با اجلاس تجلیل از پیرغلامان که در اهواز برگزار شد از اقدامات قبل از محرم بود. بستر سازی برای برگزاری هرچه باشکوه تر اقامۀ نماز ظهر عاشورا و نشست خبری معاون امور فرهنگی تبلیغ پیرامون محرم، پیگیری برگزاری اجتماعات باشکوه خیابانی در استان ها که امسال بالغ بر دویست شهرستان و مرکز استان این اجتماعات باشکوه را برگزار کردند، مکاتبه با صدا سیما در خصوص برگزاری اجتماعات باشکوه و انعکاس آن در صدا و سیما در دستور کار قرار گرفت. با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و وزارت آموزش و پرورش و لزوم توجه دادن  به تبیین اهداف قیام عاشورا هماهنگی هایی به عمل آمد. مکاتباتی با حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد برای برگزاری جلسه پیرامون ضرورت و گسترش فعالیت های مذهبی و اینکه مساجد ما خودشان مستقبل خوبی از هیئات مذهبی باشند! آنها استقبال کنند، و دعوت کنند مسئولین هیئات را ! سرکشی و بازدید از تشکل های شاخص و هیئات مذهبی در محرم توسط ریاست سازمان انجام شد، هماهنگی اولیه برای اعزام بیست هزار و دویست و چهل مبلغ و مبلغه انجام شد که اعزام محرمی ما بالغ بر 42.000 نفر است منتهی ما در قسمت خودمان تولید کننده هستیم، خودمان مولد هستیم و خودمان هم پشتیبان کننده هستیم. ولی یک قسمت فقط پشتیبانی می کنیم یعنی اگر اوقاف می خواهد اعزام کند از طرف ما اعزام می کند. مثلاً نهادهای دیگر بخواهند اعزام بکنند از طریق ما اعزام می کنند. برگزاری حدود هزار همایش در آستانۀ محرم ویژۀ مبلغین، مبلغات، مداحان و مسئولین هیئات مذهبی که اگر در نظر بگیریم سیصد شهرستان داریم، هر شهرستان برای مبلغین یکی، برای مسئولین هیئات مذهبی یکی، برای مداحان هم یکی، بعد می بینیم که این تعداد خیلی مثلاً طبیعی و عادی است. سعی کردیم فعالیت های فرهنگی تبلیغی را در فضای مجازی و ویژه نامۀ محرم در پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مناره که حوزۀ اعزام و استقرار ما است و هم سایت تشکل های دینی مد نظر قرار بدهیم و حمایت از فعالیت های فرهنگی ائمۀ جماعات مساجد به تعداد هزار و چهارصد و هفتاد نفر در سراسر کشور. تغذیۀ فکری و نرم افزاری شبکۀ تبلیغی به تعداد ده هزار نفر مبلغین، مبلغات، مستقرین، ائمۀ جماعات شامل کتاب ره توشه. وقتی می گوییم حمایت محتوایی و نرم افزاری کتاب ره توشه را با همکاری دفتر حوزۀ علمی قم چاپ کردیم و قبل از محرم با عنوان ره توشۀ راهیان نور در اختیارشان قرار دادیم. ما یک سری نشست های فصلی هم با رؤسای شورای مذهبی و کانون مداحان قبل از محرم داشتیم که آن هم خودش از مواردی است که مد نظر حوزۀ عملیات ما قرار گرفته است. وارث: گستردگی حوزۀ فعالیت مرکز خیلی زیاد است اما اگر اجازه بدهید ما خیلی ریز دربارۀ بحث هیئات مذهبی و تشکل های دینی بحث کنیم. یکی از چیزهایی که برای ما خیلی دغدغه است بحث تعریف هیئت تراز انقلاب است، خب در یکی دو مورد بحثی که مطرح شد در این چند وقت گذشته، به طور مثال بحث سینه زنی، ما دیدیم در هیئت هایی که خیلی احساس می کنند هیئت های انقلابی هستند، یک مسئله ای به این سادگی مدیریت نشد، و این خودش تبدیل به یک چالش خیلی عظیمی در فضای هیئت شد. ما میخواهیم بدانیم که اصلاً تعریف سازمان و تعریف مرکز شما از هیئت تراز انقلاب چیست و ما باید چه انتظاری از هیئت تراز انقلاب داشته باشیم؟ آقای معممی مقدم: همانطور که از اسمش پیداست هیئت در تراز اسلامی یعنی هیئتی که چهارچوبش بر مبنای احکام اولیۀ و ثانویه اسلام باشد شاخصش اسلام ناب باشد! احکام اولیۀ اسلام می گوید ما وقتی می خواهیم یک مناسک دینی برگزار کنیم باید مبتنی بر قول امام یا فعل امام یا تقریر امام باشد. یعنی امام آن کار را انجام داده باشد و یا آن کار را توصبه کرده باشد. این برای ما حجت است. از این رو هرعملی که انسان مومن و دینی انجام میدهد لاجرم باید مطابق سنت شارع و نیز بزرگان دینی آن دین باشد. مسلمین و شیعیان اهل بیت پیامبر(ص)نیز ازاین قائده مستثنی نیستند چرا که اگر مبنا و روش تایید شده ای پیروی نگردد طولی نخواهد کشید که مناسک و رویه  های دینی دچار تغییرات و نیز تحولات و بی ثباتی هایی میشود که برخلاف نظر شارع مقدس می باشد و نتیجتاً رفتار و رویه های اصیل دینی به ورطه فراموشی سپرده خواهند شد از طرف دیگر طبق دلایل محکم دیگری پیروان دینی ملزم به رعایت اصول و قوانین آن دین خواهند بوده و اعمال و رفتارهای انجام شده با پشتوانه ایدئولوژیکی بوده تا هم عامل به آن با قوت قلب همراه باشد و بتواند عمل انجام گرفته را با اصل آن مقایسه نماید تا صحت و یا عدم صحتش را متوجه گردد این مبنا هم برای مکلف صادق است و هم برای دیگران لذا طبق شریعت اسلامی عملی مقبول است که علاوه برنیت صحیح و صادقانه با قرآن و سیره معصومین (ع)منطبق باشد ازاین رو اعمالی که درحوزه واجبات، محرمات، مستحبات و نیز مکروهات برخلاف قرآن و سنت باشد، بدعت است.   احکام ثانویه مثل همین عزاداری هایی است که برگزار می کنند، یا مثل تعزیه و زنجیرزنی است که در صدر اسلام نبوده است و امامان هم این کار ها را انجام نمی دادند. حالا از همین جا از دو منظر قابل بررسی است، یکی از منظر انسان شناختی و یکی از منظر دینی است. خب این انسان شناختی در یک کشوری که مرجعیت دینی دارد و ولی فقیه دارد آن را مدیریت می کند حتما باید مبتنی بر محکمات اسلامی باشد. تشکل شاخص در تراز اسلامی یکی از ویژگی هایش این است که نمی تواند مناسبتی را برگزار کند که مبتنی بر محکمات اسلامی نیست، مثلاً ما می بینیم که آقایان از میدان امام حسین علیه السلام بلند می شوند می روند حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام بعد هم می گویند که ما می خواهیم پیاده روی اربعین راه بیاندازیم. ، من میخواهم مثال بزنم برای اینکه به ذهن نزدیک بشود. فرض می کنیم که فصل حج است، در فصل حج ما بیاییم در تهران، در میدان امام حسین علیه السلام یک کعبه بگذاریم و بگوییم مردم دور این بگردید، آیا به نظر شما این درست است؟ دقیقاً برای کربلا و اربعین هم همین اتفاق دارد می افتد، ما به جای اینکه ذوق رفتن به کربلا ایجاد کنیم داریم کربلا سازی می کنیم. امام صادق علیه السلام برای حضرت امیر علیه السلام هم پیاده نرفتند، برای حضرت امیر هم وارد نشده است که ما اربعین داشته باشیم، اربعین حسینی جورچین حماسۀ کربلا را کامل می کند، این هنرمندانه انتخاب شده است، می خواهد بگوید که اگر فرض کنیم قیام امام حسین علیه السلام علت مبقیه رسالت نبوی هست الاسلامٍ نبوی الحدوث وحسْنی البقا’ ،رسالت حضرت زینب سلام الله هم علت مبقه نهضت حسینی است. به همین خاطر ما حق نداریم مناسبت سازی بکنیم، یک هیئت در تراز اسلامی همیشه گوشش باید به دهان مرجع دینی و ولی فقیه باشد. بنده به عنوان کسی که کارشناس حوزۀ فرهنگ هستند و رصد کرده ام  می خواهم بگویم که یکی از دستاوردهای محرم امسال نهادینه سازی و آغازه با لباس سینه زدن است! کار شروع شده است و این ادامه پیدا می کند. یک هیئت در تراز اسلامی ابتدا باید برای خودش مزیت نسبی تعریف بکند، یعنی که مثلاً من کار فرهنگی را محدود نکنم به فقط کار مناسبتی و مراسمی، کار فرهنگی فقط کار مناسبتی نیست، شناسایی وضع موجود و نقاط قوت و نقاط ضعف یکی از ویژگی هایشان است. دوم احصاء وضع موجود تا مطلوب و تعیین راه های میانبر برای رسیدن به هدف است. ما می گوییم تشکل در تراز اسلامی یک اتاق فکر دارد، این اتاق فکر می گوید که من کجای کار هستم، نقاط ضعف ها و نقاط قوت هایم چیست؟ وقتی که این ها را نشان داد می گوید که من از نقطۀ A ، می خواهم به نقطۀ B ، برسم این ممکن است یک راه میانبُر داشته باشد، این راه میانبُر کدام است؟ من از همان طریق عمل بکنم، مثلاً الگو برداری از کسانی که آن راه را رفته اند نه که سعی و خطا بکند و دوباره هزینه بکند برای این قضیه. لزوم تجهیز منابع انسانی و مدیریتی تشکل ها. این هم از ویژگی های تشکل شاخص در تراز اسلامی است. توجه به اسناد بالا دستی فرهنگی کشور، داشتن واحد طرح و برنامۀ فعال، ایجاد زمینۀ استفاده از علما و اینها همه از ویژگیهای تشکل در طراز اسلامی است یک تشکل در تراز اسلامی باید تلاش کند که ارتباط با تشکل های جهان اسلام داشته باشد، ما معتقدیم که یک تشکل در تراز اسلامی شاخص ها و کارکردهای اینگونه دارد، مثلاً فرض کنیم که ولایی است. یک تشکل نمی تواند ادعا کند من شاخص هستم ولی ولایی نیستم. وارث: دربارۀ این طرح و برنامه که مطرح کردید یک مقدار توضیح بیشتری بدهید و هم چنین کاربرد آن برای هیئت چیست؟ آقای معممی مقدم: ببینید همیشه افرادی که بیشتر فکر می کنند کمتر اشتباه می کنند و کسانی که کمتر فکر می کنند، بیشتر اشتباه می کنند. طرح و برنامۀ یک تشکل وظیفه اش مهندسی فرهنگی منطقۀ پیرامونی عملیات فرهنگی اش است. یکی از کارهایی که می تواند انجام بدهد، این است که مثلاً به آمار آسیبهای اجتماعی مثل آمار طلاق، آمار بزهکاری، آمار ربا، آمار بداخلاقی ، قتل و دزدی ، بد حجابی و سبک زندگی اسلامی  و غیره توجه کند  وقتی می خواهد روحانی بیاید در جلسه صحبت کند، بگوید حاج آقا دربارۀ چه مساله ای می خواهید صحبت کنید؟ مثلاً بگوید دربارۀ فلان موضوع، بگوییم که ببخشید حاج آقا این موضوع خیلی خوبی است ولی ما به آن مبتلا نیستیم. ما اینجا به این مبتلا هستیم که بچه های این منطقه  استعمال مواد مخدر یا مشروبات الکلی بینشان رواج دارد. بگوییم این جلسه ای که شما می خواهید بیایید هشتصد نفرشان مرد هستند، دویست تای آنها زن  هستند، این خانم ها حوزۀ تاثیر و تاثرشان بالاست، اگر شما بیایید کاری بکنید که اینها یک مقداری بتوانند به مردهایشان احترام بگذارند، یک مقدار رفتار و سیره شان نزدیک به حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله بشود، یک مقداری از خود گذشتگی داشته باشند، یک مقدار در خیابان ها کمتر آرایش کنند، این افراد در روضه ها شرکت میکنند ما باید این خوراک را بهشان بدهیم. پس یک طرح و برنامه می تواند، فعالیت های آن هیات را براساس مسئله محوری بگوید و سپس ایده پردازی می کند، وقتی که ایده پردازی کرد به سمت عملیاتی شدن می رود. وارث: تعریف این به روز بودن هیئت چیست؟ آقای معممی مقدم: تاثیرگذاری و اثربخشی هایش را داشته باشد، ضریب نفوذ بالا داشته باشد، مسئله محور باشد، ایده پرداز باشد، متناسب و همسو با شرایط زمان باشد، توجه به حضور نخبگانی منسجم داشته باشد، اخلاق محور باشد، ارزش مدار باشد، بهره مند از فناوری های نو باشد، اهل جنبش نرم افزاری باشد و بصیر و آگاه و این گونه موارد. حتما یک تشکل در تراز اسلامی باید دارای کار تشکیلاتی باشد، و سه عنصر شناخت محیط، تدارک عِده و عُده و انجام عمل و عکس العمل توأمان با هم داشته باشد. ما می گوییم که شناخت محیط، مثل همان مثالی که زدم، در این محیط چیست؟ مشکل کجاست؟ خود حضرت آقا وقتی می گویند مهندسی فرهنگی، مهندسی فرهنگی در گفتمان آقا یعنی اینکه ما ببینیم ریشۀ مشکلات کجاست؟ برای آن چاره اندیشی و برنامه ریزی کنیم. اتفاقی که اینجا می افتد بین هیئات، ما هم زیاد با آن مواجه هستیم و خیلی مطلب مهمی است، این است که طرف احساس تکلیف می کند یک کتابی را می نویسد، بعد می خواهد آن را در بازار بفروشد نمی تواند، مدام به ما مراجعه می کند و توقع دارد که ما از او بخریم، وقتی که در سال چند هزار کتاب منتشر می شود ما باید کدامش را بخریم؟ از کدام باید حمایت بکنیم؟ بعد طرف می گوید که کار من کار دینی است، اما کار تو را صدبار افراد دیگر آورده اند، چاپ کردند، انتشار داده اند حتی کارهایشان، کارهای قوی تر از شما بوده. طرف قبل از اینکه بیاید با ما صحبت بکند و بداند که اولویت چیست، چه چیزی خلاء است و با آن مشورت بگیرید، کارش را انجام می دهد، بعد از اینکه کارش را انجام داد کتابش را می آورد و می گوید این را از من بخر. در صورتی که در بازار هیچ جذابیتی ندارد. مَثَل داریم که اول چاه را بکن و بعد منار را بدزد، طرف می رود حسینیه می گیرد، مداح و مبلغ دعوت می کند بعد در تامین هزینه هایش می ماند، یا اینکه طرف در جذب مخاطب توانایی ندارد بعد در آخر آن مناسبت خیلی از مردم که حالشان خوب شده است، ولی خود طرف حالش بد است، چرا؟ چون بدهکار است. تدارک عِده و عُده، باید اینها را فراهم بکند، بعد هم انجام عمل و عکس العمل، که حالا امسال که این کار را کردم آیا سال بعد هم همین کار را بکنم؟ وارث: مجموعه شما تاکید دارد که به جای هیئت از تشکل استفاده بکنید، می خواهم ببینم که آیا علت خاصی دارد؟ و اینکه اصلاَ چه فرقی بین هیئت و تشکل هست؟ آقای معممی مقدم:  ما یک تعریفی داریم، جزو وظایف ما است و در اساسنامۀ سازمان تبلیغات اسلامی که به تائید حضرت آقا رسیده است آمده که ما موظف به هدایت و نظارت بر تشکل های دینی هستیم، تشکل دینی شامل انجمن اسلامی و کانون فرهنگی و مردمی و مداحان و ذاکران است وقتی ما می گوییم  هیئت، مسئول هیئت دارد مداح که مسئول هیئت نیست ولی خب مداحان در سبد حمایتی ما و کارهایی که انجام می دهیم و وظایف حاکمیتی که بر عهده ما گذاشتند مشمول می شوند. هیئت قسمتی از تشکل است. در صورتی که تشکلها در نظام های تعریفی ما چهار نوع است انجمن اسلامی و کانون و مداح. و هیات مذهبی  وارث: یعنی تمام این ها جمع شوند هیئت می شوند؟ آقای معممی مقدم:  تشکل دینی می شوند. وارث:  هیئت کجای این تشکل قرار گرفته است؟ آقای معممی مقدم:  هیئت ارتباطش با تشکل عموم و خصوص مطلق است یعنی هیئت یک هویت مستقل دارد همانند انجمن اسلامی ما چهار نوع انجمن اسلامی داریم انجمن اسلامی کارخانجات، اصناف و بازار و محلات که آن هم باز نوع خاص خود را دارد. مداح ذاکر و ستایشگر و پیر غلام داریم.ببینید این جورچین و پازل یک باکسش هیئت مذهبی خود را دارد باز هیئت مذهبی به شبه هیئت، هیئت معیار و هیئت شاخص تعریف می شود که حالا چون شما جنستان پوشش دادن هیئت هاست بیشتر با نگاه هیئتی و مذهبی دارید مسئله را نگاه می کنید. وارث:  بالاخره تشکل شدن و تبدیل موسسه شدن هیئت برکات زیادی دارد هم برای خود هیئت هم افرادی می تواند اشتغال زا باشد و هم می تواند کمک به جز فضای معنوی که برای منطقه و محل ایجاد می کند، یک فضای عامل المنفعه هم ایجاد می کند من ذهنیتم این بود که مثلاً تاکید به تشکل شدن است گفتم شاید یکی از دلایلش این است. آقای معممی مقدم:  درست است، البته یک قرائت شما درست است ببینید امروزه هیئت های مذهبی باید کارکردهای اجتماعی پیدا کنند وقتی کارکرد اجتماعی پیدا کند ضریب نفوذشان و محل رجوعشان در جامعه بیشتر می شود و از قالب زمان هم خارج می شود وقتی ما می گوییم هیئت انگار باید یک مناسبت محرمی ماه رمضانی و یا فاطمیه باشد تا هیئت هم باشد. اگر در کنار هر هیئت مذهبی یک کانون فرهنگی داشته باشیم چقدر خوب می شد! یک زمانی می گفتند در مساجد درخت توت می کاشتند در صورتی که توت کثیف کاری خودش را دارد و زمین را چسبناک می کند و زمین باید شسته شود اما بچه برای آن درخت توت می آمد و آهسته آهسته با مسجد و هیئت مانوس می شد وقتی با مسجد مانوس می شد پاهایش به نماز جماعت باز می شد ولی امروزه با توجه به این فضا و با توجه به نوع دعوت نمی توانیم صد درخت توت بکاریم و مردم هم درخت توت نمی خواهند امروز درخت توت مصداقش عوض شده است اگر ما یک کامپیوتر در مسجد بگذاریم و اگر حوزه IT را در مساجد تقویت کنیم و اگر ما نرم افزارهایی که از فیلتر رد شده است و خوب است را بگذاریم. این نوجوان از همان جا که می آید چه کار می کند؟ علاقه اش بیشتر می شود هم ارتباطش هم پیوند عاطفی اش با روحانی خوب می شود هم با مذهبیون حشر و نشر پیدا می کند قله اش افراد مذهبی می شوند لذا اینجاست که آن معنی ای که شما می فرمایید مصداق پیدا می کند لذا ما با انجام کار فرهنگی مثلا هیئات مذهبی و حسینیه و مساجدمان اوقات فراغت خوبی داشته باشند اگر در ایام اوقات فراغت بچه ها را جذب کردند و بردند استخر و مسابقه کتاب خوانی برایشان گذاشتند و مسابقات و تفریحات دیگری برایشان گذاشتند در مناسبت های مختلف برایشان جایزه تعریف کردند بچه ها جذب مسجد و هیئت می شوند. وارث:  اگر هیئت این کارها را انجام دهد تداخلی با مسجد ایجاد نمی شود؟ آقای معممی مقدم:  نه نمی شود. ما خودمان اولش توصیه میکنیم جلسات هیئات در مساجد باشد و بر اساس رصد انجام شده در سال 92 مثلا 76 درصد مجالس محرم  در مساجد و حسینیه ها است 5 درصد در بقاع متبرکه و 8 درصد در منازل بوده است مابقی که یازده یا دوازده درصد باشد تا آن جایی که من حضور ذهن دارم در تکایا و ورزشگاه ها بوده است جدا هم داریم که 25 درصد حسینیه بوده و 51 درصد هم در مساجد بوده چون اغلب اینها در مسجد هستند و کمتر دیده می شوند ما فکر میکنیم  تکایای خیابانی زیاد زده شده از این 81000 هیئت مذهبی 9000 تا 10هزار  در کف خیابان هاست که مقداری دیده می شود و کمیتش کمیت زیادی است اما اصل بر او نیست باز من توصیه می کنم تا می توانند از ظرفیت مساجد استفاده کنند.   وارث: آقای معممی مقدم اگر بخواهد به عنوان یک هیئتی مجموعه خود را عرضه کند و نمره بدهد چگونه ارزیابی می کند؟ آقای معممی مقدم:  این سوال سوالی کلی است باید ببینیم که حاکمیت در اختیار من معممی مقدم به عنوان مدیر کل  تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی چه امکاناتی را در اختیار گذاشته؟ و چه چیزی از من توقع دارد مثلا سرانه حمایت از هیئات مذهبی بودجه سازمان تبلیعات اسلامی ناچیز است شما با این سرانه چه کار می خواهید بکنید؟ یکی از ظلم هایی که به تشکل های دینی شده است این که قانون گذار هیچ توجهی به هیئت های مذهبی در برنامه پنجم توسعه نکرده است وقتی قانون گذار توجه نکرده است پول هم در این سمت نمی آورند و برنامه ریزی نمی شود. بحث هیئت مذهبی یک نگاه بخشی نیست که یک دستگاه از پسش بر آید! یک نگاه فرا بخشی است یک نگاه فرا ملی است باید همه دستگاه ها در این زمینه وظیفه خود را درست انجام دهند و انجام دهند یکی از چالش های جدی این است که اوقاف آن بحث وقفیات حسینی را از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئت های مذهبی که منتخبین مدنی و مردمی و مذهبی هستند هزینه کند. ما امروز نیازمند طراحی و مهندسی وقفیات و نذورات حسینی هستیم. توجه حضرت آقا به مداحان و هیئت ها را دیدید؟ فقط به نظر من ایشان این توجهات را دارند! بقیه این توجهات را ندارند. از سال 63 تا حالا هر سال حضرت آقا با مداحان و ذاکران دیدار کردند مگر 20 جمادی الثانی که در آن سال در سفری بوده باشند خب چرا حضرت آقا آنقدر به مداحان توجه دارند؟ این ها حوزه مهمی دارند حضرت آقا دنبال حفظ تریبون آنها است و می خواهد تریبون مداحان وصل ولایت باشد. وظیفه سازمان تبلیغات هم این است که نگذارد مداحان تفوق دین داری احساسی و دین داری ایدئولوژیک را در جامعه نهادینه کنند. مردم دینشان را از مداحان یاد نمی گیرند مردم دینشان را از علما یاد می گیرند منتها با لطافت تبلیغ کردن دین هنر مداحان است بهترین مداح آنهایی که بودند و هستند اینها عرض ارادتی که مردم بهشان دارند اصطلاحا ما می گوییم عرضی است و ذاتی نیست این مداح در منقبت و نعت یزید شعر بخواند ببینید کسی پای صحبت هایش مینشیند؟ همبن مردم با او برخورد می کنند! مداحان این نکته را باید مد نظر قرار دهند، ارادت مردم به خاطر توجه به آن ذوات مقدس ائمه علیه‌السلام است. مولوی مثال قشنگی می زند می گوید: آهن را در کوره آتش بگذار می بینی که آهن آتش گرفته، البته حضرت امام این را در چهل حدیثش آورده بعد آنجا آهن می تواند بگوید من آتشم ولی بعد از بیرون آمدنش چی میشه ؟ سرد میشه، چرا وقتی ما می خواهیم به هیئت برویم حالمان خوش می شودگرم و رحمانی میشویم و وقتی که بیرون می رویم سرد وشیطانی می شویم چون زمانی که در هیئت هستیم آن آتش اثر کرده ولی وقتی بیرون می آییم آتشمان سرد می شود و استمرار حضور ما در مجالس مذهبی می تواند به این قضیه کمک کند. وارث:  در گفت و گو هایی که ما با آقایان مخصوصا آنهایی که یا خیلی قدیمی و سنتی هستند و یا آنهایی که خیلی قشر جدید هستند نکته ای مطرح شد و آن عدم وحدت بین هیئت ها بود! چیزی که تا حالا خیلی دیده نشده است. به طور مثال 9 دی که شما مطرح کردید یک وحدت بود و آن بحث اصلی کلیت نظام بود و دفاع از ولایت فقیه که همه پای رکاب آمدند البته بدون اینکه کسی به آنها بگوید یعنی وحدتی شد و شد 9 دی! مجموعه شما این وظیفه را دارد که برای ایجاد وحدت بین هیئت ها فعالیتی انجام دهد؟ اصلا چنین فکری شده و به این سمت رفته اید؟ آقای معممی مقدم:  حضرت آقا در سال 77 گفتند که من تشکیل کانونی به نام کانون مداحان و شاعران مذهبی ایران را لازم بلکه ضروری می دانم که محل انتقال تجربه ها و تبادل تجربه هاست. کانون مداحان بعد از فرمایشات ایشان در سال 83 آیین نامه تشکیل شد و اولین دوره اش چهار سال تشکیل شد و دومین دوره اش هم امسال به اتمام می رسد که در تاریخ 12 دی 93 ما سومین دوره کانون مداحان برگزار می کنیم. آقای مجاهدی در قم، آقای اکبر زاده در مشهد، آقای احدی بزرگی در فارس و افرادی از این دست. خب اینجا یکی از اهداف راه اندازی کانون خانه مداحان در شهرستان ها مراکز استان ها ایجاد انس و الفت و وحدت بین مادحان و ستایش گران است بعضی از موارد این است که اگر بخواهیم فقط یک پرچم داشته باشیم این می تواند خوب نباشد یعنی کسانی که شما نام بردی بگذار هر کدام پرچم خود را داشته باشند. وارث:  شاید سئوال را بنده خوب بیان نکردم! مد نظرم این نیست که همه مداحان یکی شوند. منظور این است که آنجایی که لازم است همه باید دست به دست هم دهند با هم باشند! آقای معممی مقدم:  تجربه تاریخی نشان داده که این ها همه گوش به فرمان آقا هستند با طریق ها و مختصات مختلف آن شاکله شان ممکن است در جزئیات متفاوت باشد ولی در کلیات هر جا که لازم باشد و احساس کنند که باید به صحنه بیایند حتما این اتفاق می افتد مثلا می بینیم که در برخی از مناسبت ها همان چهار پنج مداح با گفتمان های مختلف در مجلس شرکت می کنند و مردم آنها را می بینند و فیض می برند، لذا این نگرانی ما نیست. ما معتقدیم که کانون مداحان و شاعران آیینی یک تشکل پدرانه در عرصه مداحی است اگر بزرگان مداحی همان پدری خود را نسبت به مداحان جوان و نسبت به کسانی که با سبک های خاصی مداحی می کنند حفظ بکنند مشکلی پیش نمی آید. این گفتگو ادامه دارد ...