آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی برگزار شد + گزارش تصویری

کد خبر: 28406
آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی 5 شنبه هفتم اسفند با حضور غلامعلی حدادعادل ، علی‌اکبر مداحی ، تعدادی از شعرا و مداحان آیینی در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

وارث : آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی دیشب 5 شنبه هفتم اسفندماه 1393 با حضور غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر مداحی دبیر هیأت رزمندگان اسلام، تعدادی از شعرا و مداحان آیینی و همچنین گروه هایی از مردم در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

انشالله سال آینده مسابقات را در سطح بالاتری برگزار میکنیم

به گزارش خبرنگار وارث، در ابتدای این مراسم علی ‌اکبر مداحی دبیر هیأت رزمندگان اسلام گفت: در نهمین دوره سوگواره نواها و اشعار آیینی 2500 اثر در رشته شعر و 600 اثر در مداحی به دبیرخانه واصل شد که در طی سه مرحله داوری، برگزیدگان خود را شناخت.


وی با بیان اینکه داوری بخش مداحی را آقایان ماشاء‌الله عابدی، محسن طاهری، عباس دلجو، عباس حیدرزاده و ... بر عهده داشتند، خاطرنشان کرد: در بخش شعر هم داوری بر عهده آقایان سعید حدادیان، سیدمحمد حسینی و مرتضی امیری اسفندقه بود.

مداحی افزود: سال آینده سوگواره نواها و اشعار آیینی را در سطح استانی برگزار کنیم و برگزیدگان استانی در مرحله نهایی و مرکزی به رقابت بپردازند تا سطح مسابقات در سطح بالاتری برگزار شود.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی ویژه هشت دوره این همایش در مشهد مقدس ابراز داشت: در نظر داریم هرسه یا شش ماه یک بار این جلسات آموزشی را در شهرهایی مانند تهران و قم برگزار کنیم تا مداحان در سنگر مداحی بیش از گذشته بدرخشند.

در ادامه آیین اختتامیه نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی، غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: برای بنده مشاهده تحولی که با انقلاب اسلامی در عرصه نوحه‌خوانی و مداحی پدید آمده است بسیار پرمعنا است؛ از وقتی که به دنیا آمده‌ام تاکنون در مجالس روضه که در محله و منزل ما برگزار شده، شرکت کردم، و اینکه که تاریخ شصت هفتاد ساله را مرور می‌کنم، خدا را شکر می‌کنم که تحولات مثبتی در این عرصه رخ داد.


خنثی شدن تبلیغات مارکسیست ها علیه روضه با پیروزی انقلاب

وی با اشاره به اینکه در سال 42 و 43 که به دانشگاه میرفتم هنوز تبلیغات مارکسیست‌ها علیه دین در دانشگاه انعکاس داشت و می‌گفتند دین افیون توده‌ها و ملت‌ها است، دین وسیله‌ای برای خام کردن مردم و برای مخالفت جنبش‌ها و نهضت‌های آزادیبخش است، اظهار داشت: مارکسیست‌ها درباره مجالس روضه و عزاداری تبلیغات منفی می‌کردند و می‌گفتند از این گریه‌ها، نوحه‌ها و سینه‌ زدن‌ها چه نتیجه‌ای عاید می‌شود و سال‌ها پیش در جامعه ما چنین تبلیغاتی بود، اما شاهد بودیم که همین مجالس روضه، هیأت‌ها و حوزه‌های علمیه انقلابی به وجود آورد که در جهان بی‌نظیر بود و آثارش جهان را متحول کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثار روضه‌ها هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس مشهود است؛ در واقع همانطور که شهید مطهری یک کتاب خود را خدمات متقابل اسلام و ایران نامید، میگویم عزاداری‌ها به انقلاب کمک کرد و هم انقلاب به روضه‌ها؛ این مجالس زمینه‌ای برای پیروزی انقلاب شد و انقلاب هم فضایی را برای رشد و تسریع آن فراهم آورد.

حدادعادل تصریح کرد: بنده در عزاداری که در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، در یک گوشه جلسه می‌نشینم و این تاریخ شصت هفتاد ساله را مرور می‌کنم و پیش خودم مقایسه می‌کنم که چقدر مداحی و روضه‌خوانی رشد کرده و این را یک اتفاق مبارکی می‌دانم که در عرصه مداحی رخ داده؛ حقیقتی که نشان از حقیقت عاشورا، کربلا، ظلم‌ستیزی، آزادی خواهی و عدالتخواهی است.

تحول در نگاه به روضه ها از انقلاب شروع شد

وی ادامه داد: در گذشته نسبت به نهضت حسینی جفا شده زیرا بیشتر به جنبه‌هایی که بوی ذلت و خواری می‌داد در روضه‌ها می‌پرداختند و در اثر تصور غلطی که از کربلا و چهره قهرمانان کربلا در جامعه ترسیم شد و تصویری که از حضرت زینب(س) ایجاد شده بود که جز ستم‌گریزی و ستمدیدگی مطلب دیگری نداشت، حتی خوانواد‌ه هایی که در منزلشان روضه برگزار می‌شد، اسم دخترانشان را زینب نمی‌گذاشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر هم‌ اکنون به سازمان ثبت‌ و احوال مراجعه کنید و بررسی کنید، مشاهده میکنید، درصد کمی از بانوان بالای 50 سال اسم زینب دارند، گفت: اما در کلاس سوم مدرسه دبیرستان پسرانه که 40 نفر بودند، پرسیدم چند نفر شما در خانه زینب دارید،؟، 17 نفر دست‌شان را بلند کردند که این خیلی معنا دارد. این تحول از کجا ایجاد شد؟ پس از انقلاب از حضرت زینب(س) به عنوان یک بانوی قهرمان و همزمان تصویر حماسی از ایشان ترسیم شد.

وی با بیان اینکه همین روضه ها استکبار جهانی را مقهور کرده است اظهار داشت: مداحان باید با الهام از انقلاب و اندیشه امام و رهنمودهای رهبری این راه را به پیش ببرند و این تحول در عرصه مداحی را روزافزون کنند.

مداحان سطح تفکر دینی خود را ارتقا دهند

حدادعادل ادامه داد: مداحان در اشعار و برنامه‌های خودشان تلاش کنند تا عاشورا، محرم و عزاداری که از سال 41 با قیام امام راحل آغاز و شکوفا شد، این حرکت‌آفرینی را با قوت ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه مداحان به راحتی می‌توانند در دل و اذهان مردم ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: شما مداحان باید سعی کنید سطح تفکر دینی خود را ارتقا دهید.

سخنران این مجلس افزود: از آنجایی که من ریاست فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را دارم و علاقه‌ای به شعر فارسی از جمله شعر آیینی دارم، با استفاده از حاصل تجربه خود به مداحان توصیه می‌کنم که علاوه بر شعرهای آیینی، شعرهای آیینی شاعران معاصر از شعرهای اخلاقی، عرفانی و معنوی شاعران بزرگ زبان فارسی هم استفاده کنند.

مداحان، شعرهای بر شعرای سنت 1400 ساله زبان فارسی تسلط یابند

وی ادامه داد: گاهی مداح با خواندن یک غزل اخلاقی از شاعری مانند صائب در ابتدای مداحی خودشان می‌تواند یک پیامی را بهتر از یک منبر به صورت فشرده به مستمعان خودشان منتقل کند لذا بنده مداحان را توصیه به خواندن شعرهای حافظ، مولانا و صائب کرد میکنم و اینکه هرچه می‌توانید به راز و رمز سیر تاریخی شعر تسلط بیشتری پیدا کنید، صنایع ادبی را بیاموزید و شعر و ادبیات فارسی را در حد کامل یاد بگیرید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان با ابیان اینکه امروزه برخی از مداحان اشعاری به زبان محاوره و شکسته می‌خوانند، ابراز داشت: در گذشته در میان مداحان مرسوم نبود که به زبان محاوره‌ای مداحی کنند، به طور مثال از قول حضرت زینب (س) امام حسین را داداش نمی‌خواندند، بلکه برادر صدا می‌کردند؛ البته نمی‌خواهم بگویم این نوع سبک نوحه‌خوانی عیب دارد بلکه جایی برای تغییر ذائقه میتواند مفید باشد ولی مداحان مراقب باشند که این نوع سبک غلبه پیدا نکند و استحکام و استقامت زبان فارسی تحت زبان محاوره‌ای قرار نگیرد؛ هرچند که کمی تا قسمتی سبک محاوره‌ای ذائقه مخاطب را عوض می‌کند، اما شما مداحان وارثان سنت 1000 ساله و بلکه 1400 ساله مرثیه‌سرایی هستید.

در این مراسم تعدای از شعرای داور و همچنین تنی چند از شعرا و مداحان برگزیده به شعرخوانی و مدیحه سرایی برای اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

در پایان این آیین، برگزیدگان نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی با اهدای جوایزی مورد تقدیر قرار گرفتند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش دعاخوانی

رده سنی بالای 20 سال

یوسف زاهدی (تهران)

حجت احسان ‌بخش(دزفول)

امین جمادی(سوسنگرد)

رده سنی 20 سال

معین علی‌مددی(کاشان)

گروه الف (12 تا15 سال)

سید سعید حسینی بافقی(بافق)

ابوالفضل مناجاتی (کرمانشاه)

مهدی حسنی (کرمان)

گروه ب (16 تا 20 سال)

علی عراقی آرانی (آران و بیدگل)

نریمان محمدحسینی(تهران)

سعید شعبانی(قم)

گروه ج(21 تا 25 سال)

ابوالفضل علی بلندی (کاشان)

علیرضا آبیار کاشی (کاشان)

مجید پاینده (لاهیجان)

گروه د(16 تا 20 سال)

حسن محمدیان(تهران)

عباد صالحی(آران و بیدگل)

سید محمدعلی خورشیدی(مشهد)

شعر

بخش ویژه(حضرت قاسم بن الحسن(ع))

میثم داودی(قم)

برگزیدگان

فائزه زرافشان

محمدحسین ملکیان

علی‌اصغر شیری