حجت الاسلام علوی تهرانی: دین "خداخواه" می خواهیم یا "دین خودخواه" ؟ +گزارش تصویری

کد خبر: 29993
مراسم شب سوم عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج ابراهیم رحیمی و کربلایی جواد مقدم در هیئت ریحانه الحسین علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب سوم عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج ابراهیم رحیمی و کربلایی جواد مقدم در هیئت ریحانه الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید:

بحث ما در شب های گذشته پیرامون یک سوال بود: آیا از نظر شرع مقدس عزاداری کردن جایز است؟ مشروع است یا خیر؟ اشکال به واسطۀ گروه وهابیت مطرح شد و پاسخ بر مبنای آنها داده می شود. آنها می گویند اگر ما سوالی می کنیم، از قرآن یا گفته ها و روایات و روش زندگی حضرت محمد صلوات الله علیه و یا صحابی و تابعین بیان کنید، قانع می شویم.

پاسخی که می دهیم برای وهابیت نیست و برای القای دانش به خودمان است که به یک ظرفیت و پتانسیلی برسیم که بتوانیم از این لباس مشکی و پرچم های بر دیوار چه در محرم و چه در فاطمیه دفاع کنیم! پاسخمان از آیه قرآن بود. سوره شورا آیه 23 " ذلِکَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ " در ارتباط با آیه سه نکته را عرض کردیم و نکتۀ آخر این بود که مودت از نظر عرب به علقۀ قلبی ای می گویند که همراه با تبعیت باشد.

آیه فرموده است که این مودت مزد رسالت حضرت محمد صلوات الله علیه است. فهم عرفی و شرعی از این آیه این است که مزد را باید داد، نه اینکه اگر بدهید خوب است! باید مزد اجیر را داد. حضرت محمد صلوات الله علیه اجیر امت بود و از طرف خدا باید مزدش داده شود. مزدش مودت است.

مودت امری قلبی است و اگر بخواهد ظهور و تجلی پیدا کند در یکی از اشکال زیر تجلی پیدا می کند. تا شما بخواهید به کسی ثابت کنید که ما شما را بیش از حد زبان دوست داریم، اینکه راست می گوییم یا خیر، قیامت مشخص می شود! اما می خواهیم بگوییم: یا حضرت محمد صلوات الله علیه مودتی داریم در کفۀ اخلاص به عنوان مزد رسالت شما.

این مودت چیست؟ باید به شکلی باشد که مشخص شود این از مودت است. شما وقتی کسی را دوست دارید و نسبت به او مودت دارید، لازمه اش این است که از او اطاعت و پیروی داشته باشید. یکی از عرفا می فرمایند: رابطۀ بین عاشق و معشوق، عاشقی همه اسیری است و معشوقی همه امیری است. معشوق همان امیر آدم است و اوست که می گوید چه کار کن و چه کار نکن. اگر بخواهی ثابت کنی که عاشق هستی باید اسیر معشوقت باشی.

حالا مزد حضرت محمد صلوات الله علیه مودت است و یکی از راه های مودت، اطاعت محض است. امام صادق علیه‌السلام نشسته بودند و داوود خدمت ایشان رسید و حضرت فرمود: داوود تا کجا با ما هستی؟ یعنی تا کجا از ما اطاعت می کنی و حرف ما را تا کجا گوش می دهی؟ گفت: آقا آن اناری که که در کنارتان است اگر نصف کنید و بگویید نصفش حلال است و نصفش حرام! حرفی نمیزنم و می گویم: صادق علیه‌السلام فرموده نصفش حلال و نصفش حرام است! من تا اینجا با شما خواهم بود.

دیگر چون و چرا نمی آورد. حالا اگر امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجهم‌الشریف به بنده و شما بگوید: تا کجا با ما هستی؟ آیا ما به ایشان می گوییم: یار تنوریتان هستیم؟ یا اینکه هر چه از دین خوشایندمان باشد می پذیریم و هر آنچه خوشایند نباشد کنار می گذاریم؟

ما خداپرست هستیم، دین خداخواه می خواهیم یا دین خودخواه می خواهیم؟ کار دشواری است. ما از دین باید چیزی را بخواهیم که خدا می خواهد. این مرتبه اول است. در آیه می فرماید: اگر خدا را دوست دارید مرتبۀ دوست داشتنتان تبعیت از من است. اگر می خواهید ثابت کنید که حضرت محمد صلوات الله علیه را دوست دارید باید از او پیروی کنید. وقتی فرمودند: من برای شما چیزی می نویسم، بعد از تمسک شما به آن نوشته گمراه نشوید و نگویید: هزییون می گوید! اینطور نشود.

حضرت محمد صلوات الله علیه فرمود، بیاورید، بگویید: چشم و ننوشته اطاعت کنید. همین رابطه باید بین ما و امام عصر عج‌الله‌تعالی‌فرجهم‌الشریف باشد. امروز امیر در این میخانه وجود ولی ما امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجهم‌الشریف است. باید نسبت به او این اطاعت را داشته باشیم.

یکی دیگر از مراحل اثبات مودت زیارت محبوب است. زمانی که می خواهی اثبات کنی من خیلی دوستت دارم باید به زیارتش بروید. در حدیث آمده: حارث همدانی از امام علی علیه‌السلام نقل می کند: هر کسی که بمیرد در موقع احتضارش مرا خواهد دید. چه مومن باشد و چه منافق باشد.

حارث همدانی بسیار زیاد امیرالمومنین علیه‌السلام را دوست دارد. عاشق اوست. یک روز در گرمای کوفه، سر ظهر بدون وقت قبلی خدمت حضرت رفت. حضرت فرمودند: حارث چه شده آمدی؟ کاری داری؟! مشکلی پیش آمده است؟ گفت: خیر، فرمود: پس چرا آمدی؟ گفت: چون دوستت دارم.

برادر تا به حال شده به خدمت امام رضا علیه‌السلام بروی و بگویی: آقا جان آمدم چون دوستت دارم. حاجتی ندارم. شده؟ این زیارت است. تا به حال چنین زیارتی رفته اید؟ اگر اینگونه به زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام رفتی و اگر اینگونه به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها رفتی، یعنی مودتت را اثبات کردی. این مزد حضرت محمد صلوات الله علیه است.

در مکاشفه ای امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجهم‌الشریف می فرماید: تا به حال شده نام مرا ببرید و حاجتی نداشته باشید؟ بگویید خودتان را می خواهم؟ هر وقت مضطر شدید گفتید: یابن الحسن!

سومین چیزی که می تواند مودت ما را به حضرت محمد صلوات الله علیه اثبات کند تکریم اوست. امروز که حضرت محمد صلوات الله علیه در بینمان نیست! احترام فرزندانش باید حفظ شود. ما که دستمان به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نمی رسد! ولی می توانیم به زیارت امام زادگان برویم.

احترام به سادات به همین دلیل است. در غیر این صورت هیچ سیدی بخاطر اینکه سید است ارزشی ندارد. احترام به آنها بخاطر اتصال آنها به حضرت محمد صلوات الله علیه است و می خواهند بگویند یا حضرت محمد صلوات الله علیه ما تو را دوست داریم.

مورد بعدی، برآورده کردن حاجات و دفاع از محکوم و حفظ آثار و یکی دیگر از آن مطالبی که می تواند مودت ما را اثبات کند، شریک غم و شادی بودن است. عزیزی از دنیا می رود و شما در مراسم ختمش شرکت می کنید و می فرمایید: ما را در غمت شریک بدان. چرا؟ چون او را دوست دارید و غم او غم شماست و شادی او شادی شماست.

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: رحمت خدا بر شیعیان ما، به خدا قسم پیروان ما اهل ایمان هستند. به خدا قسم آنها به طولانی بودن محزون بودنشان، شریک ما در مصائبمان هستند.

این مودت به حضرت محمد صلوات الله علیه است و مودت به او مزد حضرت است و مزد دادن به ایشان جز واجبات است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج ابراهیم رحیمی و کربلایی جواد مقدم به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.