حجت الاسلام شهاب: اخلاص یعنی خدا را مد نظر داشته باشیم
وارث: مراسم عزاداری به مناسبت ایام شهادت امام هادی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام شهاب و مداحی ذاکران اهل بیت علیهم السلام، حاج علی نجفی، کربلایی پیمان محمد نژاد در هیئت منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام شهاب را می خوانید:
استنباط در این موضوع که فضایل علی ابن ابی طالب علیه السلام را دانستن ، شنیدن و نوشتن ، دیدنش عبادت است شکی نیست از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله حدیث روایت به جناب ابن عباس شده است که فرمودند:" ابن عباس به خدا سوگند اگر کسی فضیلتی از فضایل پسر عم من علی مرتضی علیه السلام را بنویسد خداوند در پرونده عمل او سیئات اش را تبدیل به حسنات می کند" و این قوس حقیقت فضایل امام علی علیه السلام است؛ اگر فضیلتی از فضایل امام علی علیه السلام را ببیند ، خداوند گناهانی که با چشم اش انجام داده است را از بین می برد. اگر فضیلتی از فضایل پسر عم ما علی مرتضی علیه السلام را بشنود خداوند او را از گناهانی که با گوش خود انجام داده است پاک می کند.
سنی ها نیز این روایت را متواتر نوشته اند .
تمام عنایت رب و مظهریت و لطف و رحمتی که خدا در قاموس امام علی علیه السلام قرار داد و یازده امیر پاک پس از او است و در این شکی نیست. اما صرف اینکه انسان اتصال فردی تنها به فضیلت شنیدن از فضائل اهل بیت علیهم السلام داشته باشد مشکلی از او حل نمی شود. اگر سلمان منّا اهل بیت می شود به این دلیل است که فضایل این خاندان را شنید و در عین حال به فرامین ایشان عمل کرد. ابوذر که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در شأن او فرمودند: "كَانَ صِدِّيقًا " از تمام فضایل این خاندان با خبر است ولی مرد عمل است. زمانی که سلمان از دنیا رفت ابن عباس خواب او را دید که جایگاه عالی دارد و برده و حدید به او بسته اند و در بهشت جایگاه بالایی دارد از او پرسید : چطور اینها را به دست آورده ای ؟ قبل از اینکه بگوید من علی ابن ابی طالب را دوست دارم گفت، باید عمل کرد. پرسید : این عمل تو را چه نگه داشت؟ جواب داد : محبت به امیرالمومنین علیه السلام ؛ یعنی حب همراه با عمل انسان ساز است.
برخی را من دیده ام که می گویند: ما فضایل امیرالمومنین علیه السلام را می شنویم حض می کنیم اما آیا در مناسبات اجتماعی کاری می کنیم ؟ آیا می دانیم که با پدر و مادرمان باید چگونه رفتار کنیم ؟ آیا در اجتماع بر اساس دستورات دین اسلام عمل می کنیم؟ اگر تنها بحث از فضیلت شنیدن و فضیلت گفتن از امیرالمومنان علیه السلام باشد دشمن قسم خورده اهل بیت علیه السلام ؛ معاویه خیلی زیباتر از ما در حق امام علی علیه السلام فضیلت گفته است. به طور مثال گفته است:" مادر دهر عقیم باشد اگر بتواند مانند علی ابن ابی طالب را به دنیا بیاورد" حالا اگر بگوییم او هم فضیلت شنید و تو هم فضیلت شنیده ای و این یکی است ؟ نه چنین نیست. لذا می خواهم عرض کنم که فضیلت گفتن و فضیلت شنیدن در مقام اهل بیت علیهم السلام در محبت برای ما دلگرمی می آورد اما محبت ما را اطاعت به این خاندان زیاد می کند. هرچقدر ضریب اطاعت شما در محبت به این خاندان بالاتر رفت می توانید ثابت کنید که محب واقعی هستید.
برخی از ابعاد شخصیتی امیرالمومنین علیه السلام در پرتو اخلاق اسلامی
آن دلیلی که علی ابن ابی طالب علیه السلام را هم نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هم نزد خدا بالا برد ماهیت بندگی ایشان بود و عبودیت علی ابن ابی طالب علیه السلام از او امیرالمومنین علیه السلام را ساخت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: " اگر از فضایل امام علی علیه السلام را که خداوند در زمین و آسمان در معراج به من تعلیم داد را برای اهل زمین و آسمان می گفتم اهل زمین به خاک می افتادند و بر خاک پای او سجده می کردند."
چه دلیلی سبب شد که علی ابن ابی طالب عند ربهم و عند رسول باشد ؟
در روایت نبوی داریم که از رسول مکرم اسلام سوال شد:" که چه دلیلی باعث شد علی ابن ابی طالب به این جایگاه رسیدند؟ "
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: " آنچه که علی ابن ابی طالب را نزد خدا و رسول اش مورد عنایت قرار داد و سبب دوستی خدا و رسول اش شد دو عنصر در وجود امام علی علیه السلام بود یک عبودیت و اخلاص در بندگی بوده است "
عبودیت
امام صادق علیه السلام فرمودند: " خدا را به اندازه ظرفیت ات بشناس " و امام علی علیه السلام خدا را به اندازه ظرفیت خود شناخت (با این ظرفیت عقل ما نمی کشد.) " اسیر دنیا و خلق نباشد" امام علی علیه السلام اسیر دنیا و خلق دنیا هم نبود و آنقدر مرد بود که پس از بیست و پنج سال خانه نشینی و در پایمال شدن حق اش در روز روشن زمانی که اهل دنیا به در منزل اش آمدند امام علی علیه السلام تلنگر به نفس خسته و گنهکار آنان زد و خطاب به نفس خودش کرد و فرمود " علی دنیا در خانه ات را زده است. برو دیگری را فریب بده سه طلاق ات کردم و راه رجوع هم نداری" میان مردم بود اما اسیر مردم نبود پس به خدا نزدیک شد.
اخلاص
پیامبر اکرم فرموده اند امام علی علیه السلام بندگی کرده است و بزرگان اخلاق فرموده اند رمز موفقیت بنده در اخلاص اش است . آن پله اول عبودیت این است که یک توصیه ای بین خود و خودمان داشته باشیم از خود خالی شویم و تنها خدا را ببینیم تا این موضوع ما را بالا ببرد. امام علی علیه السلام لحظه ای اسیر خودشان نشدند. اخلاص اکسیر و سر الله و رمز خدا است و عیار و ارزش عمل و اعتقادات به اخلاص است. ( نماز و روزه و حج همه را با اخلاص می سنجند وگرنه اگر ملاک صورت ظاهری اعمال باشد که اثری ندارد )
در معنا کل اخلاص به معنی بی آلایشی و پاکی عقیده و عمل است حتی زمانی که درخواستی از خدا داریم. ( دعا کردن و هنگام دعا هم از ما می خواهند اخلاص داشته باشیم ) در یک کلام اخلاص یعنی خدا را مد نظر داشته باشیم و اگر توانستیم به پاک سازی نفس برسیم و خود خویشتن را خالی کنیم ، خیلی سخت است و احتیاج به یک سرلشگر مانند امام علی علیه السلام داریم.
اگر ادعا می کنید که دوست دارید مومن شوید و فضایل اش را دوست دارید باید مانند امام علی علیه السلام عمل کنید و اگر این کار را نکنید که رابطه ای بین تو و مولی نیست. در حدیث قدسی از ذات حق آمده است یکی از رازهای من در دنیا اخلاص است. و ذات باری تعالی می فرمایند هر کدام از بندگانم را که بیشتر دوست دارم این راز را با حکم ولی در قلبش می گذارم. یعنی مخلصین برگزیدان خدا هستند و آنانی هستند که خدا آنها را دوست دارد.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :" بالاخلاص ترفع اعمال " عمل زمانی ارزش پیدا می کند که همراه اخلاص با شد.
اخلاص ، بی آلایشی از خویشتن و رسیدن به خداوند است. اکنون نیز ماه رجب است و در این دعا هایی که پس از صلات های واجب می خوانیم " یا من ارجوه لکل خیر " که خدایا کل خیر را به ما بده ، این کل خیر ماشین یا خانه است ؟ خیر، کل خیر آدم شدن است. در خانه خدا گدایی کنید که خدایا در این ماه رجب به برکت حضرت زهرا و این ذوات مقدس که در این ماه ایام شهادت و ولادتشان است خدایا مقداری عمل من در این ماه عیار و ارزش پیدا کند.
( اگر یک نماز مانند حضرت زهرا سلام الله علیه خواندید نماز می شود که حسن بصری دشمن درجه یک امام حسن علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیه می گوید:" زمانی که حضرت فاطمه سلام الله علیه به نماز می ایستد سر پنجه استخوان هایش می لرزید." از خوف و خشییت الله و مملو از عبودیت بود و وجودش تنها خدا بود.)
اگر نماز شب خواندید و فردا دوستتان پرسید چرا کسل هستید و گفتید : " فرج حاصل شد و نماز شب خواندیم " با خته اید.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: " غایت الاخلاص الخلاص " " نقطه نهایی اخلاص ، پاکیزه شدن است" زمانی که بر سر نماز ایستادید خدا بداند برای خودش نماز می خوانید نه اینکه برای خلق اش ایستاده باشید. تسویه ای دارد که در این تسویه ساماندگی و بالندگی می خواهد و در این تسویه از خود به مرحله ای می رسیم که تنها خدا را می بینید و هیچ چیز دیگری برایتان ملاک نیست. صاحب این حدیث اگر او را نمی دید و خالق را در نظر نداشت در برابر آن حجمه ای که به همسرشان حضرت زهرا سلام الله علیه وارد شد هرکس دیگری بود از خدا دست می کشید. نگاه کنید نود روز در رختخواب بود و ثانیه به ثانیه می دید که حضرت زهرا سلام الله علیه از دستش می رود دوست و دشمن شهادت دادند که امام علی علیه السلام یکبار هم لب به شکایت باز نکردند. حتی زمانی هم که یک تنه بدن مبارک حضرت زهرا سلام الله علیه را در قبر گذاشتند و دو رکعت نماز خواند (شکایتی به خدا نبود ) چرا که خدا فرموده است زمانی که کارد به استخوان ات رسید دو رکعت نماز بخوان . و آنجا هم به خدا گفت : خدایا الان هم که حضرت فاطمه سلام الله علیه را در قبر می گذارم از تو دست نکشیده ام.
در ادامۀ این مراسم ذاکران اهل بیت علیهم السلام، حاج علی نجفی، کربلایی پیمان محمد نژاد به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.