دکتر قنبری: کسی است که در کربلا به جای دو نفر شهید شد!

کد خبر: 33750
مراسم جشن شب ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام با سخنرانی دکتر قنبری و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: مراسم جشن شب ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام با سخنرانی دکتر قنبری و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان دکتر قنبری را می خوانید:


وجود نازنین حضرت علی اکبر علیه السلام یکی از استثنائی ترین شخصیت های کربلاست. مجموعه شهدای واقعه سال 61، مستثنای از بقیه شهدا هستند. شهدای اهل بیت علیهم السلام مستثنای شهدای اصحاب حضرت سید الشهدا علیه السلام هستند و در میان شهدای اهل بیت در آن روز حضرت علی اکبر یک استثناء است.

در اخبار و روایات گفته اند که ایشان در حادثه کربلا، 18سال،19سال،21 سال و 25 سال، از زندگی مبارکشان سپری شده بود که اگر ما بالاترین خبر را قبول کنیم، باید بپذیریم که وجود نازنین ایشان باید در سال36 هجری باید به دنیا آمده باشند. بر این فرض حضرت علی اکبر حدود 2سال سن و سالشان از حضرت زین العابدین علیه السلام بیشتر بوده است.

نکته مهمی که در اطراف زندگی حضرت علی اکبر علیه السلام هست، این است که اگر به تتمه و انتهای حیات ایشان را که نگاه کنید می بینید که جنس برخورد طوایف بنی امیه با علی اکبر علیه السلام نسبت به بقیه شهدا متفاوت است. در کربلا 2نفر به یک شکل بسیار استثنائی به شهادت سیدند. یکی خود امام حسین علیه السلام و دیگری حضرت علی اکبر علیه السلام.

و از طرفی خود سید الشهدا علیه السلام در رابطه با ایشان توصیفاتی دارند که در مورد هیچ کسی جز ایشان نگفته اند. نوشته اند که آن زمان که امام حسین علیه السلام او را عازم میدان کردند فرمودند: اللهُم اشْهَدْ عَلَى هَوُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلامُ أَشْبَهُ الناسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِك. در همین عبارت چند سرّ اعظم وجود دارد.

اول اینکه می فرماید: "فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلامُ" غلام در عرب به نوجوان 13 تا18 ساله می گویند. ما به اعتبار این قول حضرت سید الشهدا علیه السلام دریافت می کنیم که علی اکبر علیه السلام باید شهید اکبر اولاد سید الشهدا علیه السلام در روز واقعه بوده باشد. اینها بر عظمت ایشان می افزاید و اگر در جامعه اسلامی روی این قضایا کار کنند، زوایای پنهان شخصیت والای ایشان مشخص می شود.

اگر سن ایشان همین18 سال باشد، و حضرت زین العابدین علیه السلام به عنوان وصی سید الشهدا علیه السلام فرزند ارشد امام باشد، وقتی شما رفتار طوایف بنی امیه با بدن علی اکبر علیه السلام مشاهده می کنید می بینید که 2کار انجام دادند. اول آنکه او را پس از شهادت به شدت مورد هجوم قرار دادند که این حرکت فقط در مورد امام حسین علیه السلام انجام شد.

دوم اینکه بعد از شهادت علی اکبر علیه السلام جشن گرفتند که فقط میتواند این علت را داشته باشد که برای علی اکبر علیه السلام موقعیتی قائل بودند که برای بقیه نبودند و آن موقعیت هم این بود که علی اکبر علیه السلام وصی، وارث و خلیفه سید الشهدا علیه السلام است. یعنی داغ حضرت علی اکبر را به عنوان امام بعد از ایشان به دلشان گذاشتند.

نقطه مقابل این است که علی اکبر علیه السلام هم به جای خودش شهید شد، هم به جای حضرت زین العابدین علیه السلام شهید شد. یعنی به جای دو نفر شهید شد. در واقع هم به جای یک امام شهید شد و هم به جای فرزند تربیت شده مکتب سید الشهدا علیه السلام، که این کار، او را از بقیه ممتاز می کند.

دوم اینکه حضرت در ادامه فرمودند: " أَشْبَهُ الناسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِك " "خَلْقاً وَ خُلُقاً"، ملموس است. نمی فرمایند که اشبه ما اهل بیت به پیامبر، می فرمایند "اشبه الناس" یعنی از اول تا آخر خلقت هیچ کسی به اندازه علی اکبر شبیه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نبود. آنقدر که دلتنگی های سید الشهدا علیه السلام را مرتفع می کرد.اخلاق او هم بیش از همه شبیه پیامبر بود پیامبری که قران در مورد اخلاق او می گوید "إنک لعلی خلق عظیم" یعنی تمام این جامعیت در حضرت علی اکبر جوان است. اخلاق پیامبری که فرمود من برای تکمیل مکارم اخلاق آمده ام. تکمیل مکارم اخلاق یعنی علی اکبر علیه السلام.

سومین ویژگی اینکه که می فرمایند "منطقا برسولک" این دیگر غیر از اخلاق است. یعنی جوان 18 ساله سید الشهدا در میدان حکمت و تعقّل و تدبّر شبیه ترین بندگان به رسول خدا بود که این دیگر اکتسابی است. این به قدرت خلاقیت و تربیت یافتن از مکتب پیامبر صلی الله علیه واله وسلم بستگی دارد که اینگونه میشود به آن رسید. علی اکبر حُسن منطق داشت.