برخورد امام عصر(عج) با مساجدی که تنها عنوان «مسجد» را یدک می کشند
وی ادامه داد: برای مثال در مسیر جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بر خلاف نص حضرت کسانی ادعای امامت می کردند یا در کنار یاران و صحابه پیامبران و یاران ائمه کسانی ادعای نیابت و ارتباط با ائمه معصومین را داشتند و ما نمونه هایش را در جریان های انحرافی داریم در نتیجه در کنار هر حقیقت و حقی باطل هایی وجود دارد و این منحصر در افراد نیست و برخی از جریان ها و حوادث را هم شامل می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: برخی در کنار مراکز قرب به خداوند که در اسلام عمدتا مساجد هستند، مراکزی را فعال می کنند که نه تنها با قرب الهی فاصله دارند بلکه گاهی به عنوان مراکز مخل رشد انسان ها و رسیدن آنها به کمال حرکت می کنند. ما در دوران رسول گرامی اسلام(ص) نمونه هایی را داریم که به عنوان مسجد ضرار در جامعه بروز یافتند و حضرت برخورد شدیدی با این مراکز داشتند. این در حالی است که مساجد کارکرد موثری در اجتماع انسان ها و نزدیک شدن آنها به خداوند تعالی دارد.
حجت الاسلام سلیمیان گفت: برای مثال مسجد ضرار در کنار مسجد واقعی شکل می گیرد اما پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) دستور به تخریب این مسجد می دهند چراکه نمونه بارز ایجاد نفاق در میان مسلمین بود. در مورد زمان ظهور حضرت و نحوه مواجهه امام عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) با برخی مساجد باید به چند نکته اشاره داشت، اول اینکه حضرت در برابر بدعت ها می ایستند و با مراکزی که در عنوان و اسم مسجد هستند اما در درون آنها جز جدایی میان مسلمین کاری انجام نمی شود مقابله می کنند.
وی با اشاره به مساجدی که مورد قبول امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) قرار نمی گیرند، افزود: آنچه که در مورد تخریب برخی مساجد در زمان ظهور بیان شده است اشاره به این موارد دارد، یعنی اگر مسجدی در برابر آموزه های راستین دین قرار بگیرد تفاوتی با کاخ ستمگران ندارد و حضرت در برابر چنین مسجدی می ایستند، امروز نیز اگر نگاهی به مساجد مسلمین داشته باشیم کم نیستند مساجدی که از آنها جز تفرقه، نفاق و نفرت و کینه برای مسلمانان پراکنده نمی شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر امروز شاهد رشد تکفیری ها هستیم که مساجد را به راحتی از بین می برند محصول همین مساجد ترویج کننده نفاق است. مساجدی که در آن خطبا با القای دشمنی، افرادی را تربیت کرده اند. پس باید دقت کنیم که حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) با مساجدی مخالفت می کنند که از کارکردهای اساسی خود فاصله گرفته اند یا از اینکه مرکز اجتماع و همدلی و هماهنگی و هم نوایی و اتحاد بین انسان ها باشند فاصه گرفته اند و صرف یک عنوان به اسم مسجد را یدک می کشند.
این محقق تصریح کرد: اسم یک مکان به آن تقدس نمی دهد بلکه آنچه که به مکانی تقدس می دهد کارها و فعالیت هایی است که در آنجا انجام می شود و نتایج و خروجی که از این مکان ها می نوانیم ببینیم. حتی اگر مکان هایی در راستای تربیت انسان ها و رساندن آنها به کمال مطلوب فعالیت داشته باشند مکان مقدسی هستند اما متاسفانه امروزه مساجد فراوانی را داریم که از کارکردهای مورد نظر آموزه های اسلامی فاصله گرفته اند و در واقع مرکزی شده اند برای تعمیم نظرات دشمنان. در حقیقت برخی با سو استفاده از مسجد اهداف شوم خود را در میان مسلمانان پراکنده و میان مسلمانان تفرقه ایجاد می کنند.
/ف.م214