جلسه هفتگی هیئت بنی الزهرا(س) برگزار شد +گزارش تصویری
وارث: جلسه هفتگی هیئت بنی الزهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام آتشکار و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج مجید شمس برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام آتشکار را می خوانید:
قرآن معتقد است که رهبران آسمانی برای رسیدن به اهداف خودشان از دو وسیله و ابزار استفاده کرده اند. پیامبران الهی و به تبع آنها ائمه هدی علیهم السلام دو شیوه را به اذن الهی انتخاب کرده اند برا اینکه اهداف خودشان را به ثمر برسانند. در سوره مبارکه حدید می فرماید: " لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ " فرمود : ما دو ابزار در اختیار شما( یعنی مردان آسمانی) قرار دادیم. رهبران معصوم برای اینکه ملت را درست رهبری کنند از دو شیوه و دو ابزار استفاده کرده اند. بخش اول؛ بخش فرهنگی است. انسان از آنجایی که یک موجودی است ذوجهات و همیشه نیاز به تامین و هدایت اصلی دارد، یعنی همیشه باید از بینش صحیح و معرفت دقیق بهره مند باشد. لذا نمی تواند به عقل ناقص خودش اکتفا کند و همواره باید این عقل را در مسیر وحی قرار بدهد و بتواند از کتاب آسمانی و از حجت معصوم خداوند استفاده کند.
در این زمینه قرآن می می فرماید: إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ" یعنی برای هر گروهی منذر و بیم دهنده ای قرار دادیم و هر قومی هم هدایتگری دارد. خداوند انسان ا را یَله رها نمی کند، انسان ها را بی هادی رها نمی کند و قیمی برای آنها قرار داده است به نام انبیاء لذا در دوران فَطرَتی که قرآن اشاره می کند یعنی دوران حضرت عیسی علیه السلام تا پیامبر آخرالزمان صلوات الله علیه که پیامبری نیامد اما اوصیاء انبیاء بودند. کسانی بودند که بشریت را هدایت بکنند و البته کتب آسمانی هم در اختیار مردم بود.
اولین بخشی انبیاء، ائمه و رهبران بزرگ برای اینکه قیامشان به ثمر بنشیند، توجه به تقویت بنیان های فکری و اعتقادی مردم بود. "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات " تبیین کردند مسائل را. انسان هایی که که اسیر غرائض و اسیر دیدگاه ها و جاذبه ها و کشش ها و کنش ها و واکنش های مختلف در وجود خودشان هستند، همیشه تحت تاثیر فضاهایی مانند زمان و مکان و تاریخ قرار می گیرند، این انسان ها نیاز به یک رهبر آسمانی دارند و آن رهبر آسمانی کاری که انجام میدهد این است که در وجود آنها مسائل اعتقادی را ایجاد می کند و یا تقویت میکند. فرمودند: " مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ " کاری که قرآن می کند این است که تصدیق کرد سایر کتب آسمانی را علاوه بر اینکه مطالب فوق العاده لطیف و جذابی هم خودش آورد. این یعنی اینکه انبیاء به اذن خداوند در بخش فرهنگی و اعتقادی تلاش کردند که جهان بینی انسان ها را تامین کنند. انسان را یک موجودی باورمند و هدفمند و معتقد پرورش بدهند.
در روایات داریم که اگر کسی عالمانه بخوابد بهتر از این است که جاهلانه سالها عبادت بکند. منظور این نیست که عمامه به سر بخوابی بلکه منظور این است که وظیفه شناس باشید، متعهد باشید، ایمانتان چند جانبه باشد و عالم بخوابید بهتر از آن است که جاهل بخوابید بهتر از آن است که جاهلانه فقط عبادت کنید. به قول استاد مطهری که بسیار زیبا می گویند: خوارجی ها که روبروی حضرت علی علیه السلام ایستادند، کسری شعور و عقلشان را با طول دادن رکوع و سجودشان خواستند جبران کنند. این حرف خیلی سنگین است و ما نباید از این حرف بدمان بیاید. بعضی ها انسان های خردمند هستند، وظیفه شناس هستند ولی بعضی ها جز دعای فرج خواندن هیچ کار دیگری ازشان بر نمی آید. اما بعضی ها نهضت آفرینند و جریان ساز هستند.
امام خمینی(ره) کم شخصیتی نبوده است علاوه بر اینکه در حوزه ای مانند حوزه فقه، موفق شد فقه خوابیده را بیدار کند. این فقه از دورا صاحب جواهر به این طرف به فقه پویا تبدیل شد منتها در دوران رضاخان و بعد پسرش واقعا جنگ با مذهبیون آغاز شد و انجمن ها و تشکل ها و سازمان هایی که بر ضد مذهب و باورهای دینی مردم کار می کردند تماما به دنبال افول این بخش اعتقادی مردم بودند. بنای حکومت پهلوی این بود که مردم را به سوی لامذهب گرایی و لائیک ببرند که کشف حجاب یکی از آنها بود. امام(ره) به همین بخش قرآنی توجه کرد که مردانی که می خواهند دنبال حاکمیت الله در جامعه باشند و مردم را در مسیر اعتقاداتشان نگه دارند اول باید به این مردم انرژی بدهند، اعتقاد بدهند و غذای معنوی بدهند. لذا امام چند سالی که در نجف بودند بیکار نبودند و در چند زمینه کار کردند. 1) در بخش احکام شرعی مردم دو جلد قطور تحریر الوسیله نوشتند. 2) در بخش مسائل اخلاقی، کتاب اربعین حدیث امام را نوشتند. امام در بحث ولایت فقیه کتاب مرتبط نوشتند و کتاب ولایت فقیه یک نیاز اصلی ما در حکومت بود و هست و خواهد بود. اگر ما بحث ولایت فقیه را کاملا به صورت عقلی و نقلی عینی استدلالی برای مردم بیان می کردیم، شاید فتنه 88 پیش نمی آمد. بخشی از آن قضایا به خاطر این بود که مردم اصلا ولایت فقیه را نمی شناسند. مردم باید ولایت فقیه را بپذیرند. بحث ولی فقیه که مربوط به شخص است مطرح نیست بلکه بحث ولایت فقیه که در قرآن آمده است مدنظر است و در قرآن آمده است. چون این بخض در حال حاضر تامین نشده است مردم دچار تزلزل می شوند.