جلوگیری از فساد با یاد مرگ/ غرور را کنار بگذاریم همه چیز دینی می شود/ دین برای قامت همه لباس دوخته است

کد خبر: 34474
آیت‌الله جوادی آملی همیشه به یاد مرگ بودن را پویایی و زندگی آور و نه افسردگی زا دانست و گفت: انسان بعد از مرگ وارد جهان ابدی خواهد و ره توشه این سفر ابدی اعمال نیک او است و یاد مرگ عاملی مهمی در بازدارندگی از فساد است.
وارث: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی،در چهارمین همایش طبیب در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: دو نگاه نسبت به مرگ وجود دارد: برخی مرگ را پایان راه و عامل پوسیدن و برخی مرگ را اوایل راه از پوست درآمدن می‌دانند؛ اگر برای انسان ثابت شد که با مرگ از پوست درمی آید و به راه خود ادامه می دهد ره توشه ای اختیار می کند.

 

وی با بیان اینکه ایران بعد از اسلام، بزرگان، اندیشمندان و اندیشورانی مانند مولوی را تربیت کرد که در اشعار خود مرگ را به مبارزه دعوت می کند، تصریح کرد: این وضعیت ریشه در تعالیم قرآن و عترت دارد و هیچ کس را نمی توان مانند مولوی نام برد که چنین واکنشی در برابر مرگ داشته باشد.

 

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید هر کس مرگ را می‌چشد نه اینکه مرگ کسی را بچشد، اظهار داشت: روشن است که هر ذائقه ای، مذوق را هضم می‌کند؛ بنابریان وقتی می‌گوید انسان مرگ را می‌چشد یعنی این‌که آن را می میراند. همچنان که در بحبوحه تیرباران لشکر اباعبدالله به دستور عمربن سعد، حضرت اینگونه مرگ را یارانشان توصیف می فرماید: مرگ پوسیدنی نیست؛ شما مرگ را می میرانید و از آن پلی برای انتقال خود می سازید. 

وی اضافه کرد: هر زمان باور کردیم که مرگ عامل پوسیدن نیست صدر و ساقه دانشگاه‌ها و مراکز پزشکی، دین و اخلاق می شود؛ زیرا عاقل تلاش می‌کند برای بعد از مرگ خود توشه به همراه داشته باشد.

 

آیت‌الله جوادی آملی همیشه به یاد مرگ بودن را پویایی و زندگی آور و نه افسردگی زا دانست و گفت: انسان بعد از مرگ وارد جهان ابدی خواهد و ره توشه این سفر ابدی اعمال نیک او است و یاد مرگ عاملی مهمی در بازدارندگی از فساد است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر موضوع علم، فعل انسان مانند موسیقی، بافندگی، ریسندگی و ... که افعال دست‌ساخته بشر است، باشد، می‌تواند دینی و یا غیر دینی باشد، اما اگر موضوع علمی، فعل خدا باشد، حتما دینی است، خاطرنشان کرد: ما در حوزه قول خدا و شما دانشگاهیان در دانشگاه، فعل خدا را بحث می کنید بنابراین هردو یکسان هستند.

 

استاد برجسته درس خارج ادامه داد: تعبیر خواهی نشوی رسوا همرهنگ جماعت شو را برای همه موقعیت ها مناسب ندانست و اظهار داشت: دانشگاهیان مانند حوزویان کار دینی انجام می دهند؛ با این اعمال اگر انسان غرور را کنار نهد خدا در او تجلی می‌کند، روحانی، پزشک و طبیب مانند مسافری هستند که باید ره‌توشه آخرت خود را جمع کنند. در واقع اگر باور کردیم مسافر و مهاجر هستیم همه چیز را دینی و خدایی می بینیم.

 

مرجع تقلید شیعه با تأکید براینکه هیچگونه مار و عقربی در قبرها وجود ندارد و خودِ انسان ها اینها را با خود می برند، اظهار داشت: چرا با خود روح و ریحان نبریم؟ کسی که اختلاس می کند، هیزم جهنمش می شود. این حرفها برای غیر اهل علم موعظه و برای اهل علم، تحلیلی است.

 

وی با تأکید بر اینکه در فضای دینی فرقی بین حوزه و دانشگاه نیست، گفت: چه فرقی میان دانشگاهیان که فعل خدا و ما حوزویان که قول خدا را می گوییم، وجود دارد؟ و در این میان عرفا به فکر این هستند که خدا با آنها چه می کند و از آنها چه می خواهد؟

 

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اگر غرور را کنار بگذاریم همه چیز دینی می شود، خاطرنشان کرد: جهان فعل خدا است دانشگاه در فعل و حوزه در قول خدا تحقیق می‌کنند و میان آنها فرقی وجود ندارد. 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه با اشاره به اینکه اگر همه چیز را دینی دانستیم، با وضو وارد کلاس درس می شویم، تصریح کرد: ماه رمضان پایان کار نیست بلکه آغاز راه است و عید فطر زمان دویدن و جایزه گرفتن است.

 

وی اضافه کرد: در تجارت، فروشنده به فکر افزایش قیمت و خریدار به فکر کاهش قیمت است. اما خداوند تاجری است که همه چیز را اعم از وقت، کار، کتاب و ... را از بندگانش به بهترین قمیت می خرد.

 

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید براینکه به حرمت و برکت خود شهدا در جهان دارای استقلال و شرف شده ایم، اظهار داشت: در 28 مردادماه سال 32 طی چهارساعت شعار مرگ بر شاه تبدیل به شعار جاوید شاه شد، اما در انقلاب، همواره شعار مرگ بر شاه طنین افکن بود.

 

وی در پایان گفت: دین برای قامت همه لباس دوخته است؛ انشالله شما روحانیون و دانشگاهیان بتوانید این کثرت دین را غنیمت شمرید.

/ف.م214