استاد سرخه ای:خیانت در امانت فقط خیانت مالی نیست / حاج محمدرضا طاهری: امشب شب شهادت کسی است که گریه کردن را به ما یاد داده!
"لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ؛ نيکی آن نيست که روی خود به جانب مشرق و مغرب کنيد ، بلکه نيکوکار کسی ، است که به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و کتاب خدا و پيامبران ايمان آورد و مال خود را ، با آنکه دوستش دارد ، به خويشاوندان و يتيمان و درماندگان و مسافران و گدايان و در بند ماندگان ببخشد و نماز بگزارد و زکات بدهد و نيز کسانی هستند که چون عهدی می بندند بدان وفا می کنند و آنان که در بينوايی و بيماری و به هنگام جنگ صبر می کنند ، اينان راستگويان و پرهيزگارانند."
در این چند شب سعی کردیم به حول و قوه الهی درباب این آیه شریف نکاتی را به سمع و نظرتان برسانیم.
نهایت امر خدا در این آیه به ما گفته است که مردم اگر میخواهید خوبی و خیر انجام بدهید خوبی نزد خداوند این است که باید مال و جان خود را بردارید در راه خدا بیاورید و ابتدا مالتان را بدهید در راه خدا.
همه اینها که خداوند در آیه شمرده است باید در آن قصد قربت باشد. قصد غیرالهی فایده ندارد. به زبان گفتن است اما دل چه می گوید. دل باید با زبان هماهنگ باشد. اگر دل با زبان هماهنگ نباشد آن وقت نفاق پیش می آید و به دنبال آن نفاق در عمل می آیدکه غیر نفاق در عقیده است.
در این آیه خدا می فرماید:" وَأَقَامَ الصَّلَاةَ" ابتدا رابطه با خلق را تبیین میکند و پس از آن رابطه با خد را تبیین میکند. اقامه نماز غیر از قرائت نمازست. اقامه نماز یعنی برپاداشتن نماز با تمام شرایط و مراحلش. مقدماتش و مقارناتش باید مراعات شود.
حضور قلب داشته باشد. ریاء مبطل نماز است با هر وجه اش. اگر کسی 30سال نماز اول وقت به جماعت بخواند که به چشم مردم بیاورد این باطل است. یکی از نشانه های مرائی این است که از تملق نسبت به اعمالش خوشش می آید. ریاء شرک خفی است.
خداوند می فرماید:" وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا" وفای به عهد می کنند چه عهد درونی با خالق و چه عهد بیرونی با خلق خدا.
در روایت می فرماید:" ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِقٌ ؛ سه چیز است اگر در هرکس باشد منافق است"" وَإِنْ صَامَ وَصَلَّی و زعموا أنهم مسلم ؛ اگر روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کنند که مسلمان است"
" إِذَا ائْتُمِنَ خَان ؛هنگامیکه اعتماد شد خیانت کرد" خیانت فقط خیانت مالی نیست. امام صادق(ع) می فرماید:" وقتی در مجلس کسی با شما نجوا می کند و مراقب است که کلامش را کسی نشنود بدان می خواهد حرفش را امانت بگیری"
در ادامه می فرماید:" إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ؛هروقت سخن گفت دروغ گفت" و عجیبت تر اینکه اگر به دروغگو دروغ گفته شود ناراحت می شود".وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ؛هر هنگام وعده کرد تخلف کرد"