حجت الاسلام عبدالملکی: تولی و تبری شرایط زمانی و مکانی دارد+ گزارش تصویری

کد خبر: 46603
جلسه هفتگی هیئت آقا موسی بن جعفر علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام عبدالملکی و مداحی حاج احد قدمی، حاج مجید قناعت جو و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد

وارث: جلسه هفتگی هیئت آقا موسی بن جعفر علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام عبدالملکی و مداحی حاج احد قدمی، حاج مجید قناعت جو و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام عبدالملکی را می خوانید:

حجت الاسلام عبدالملکی:

اصول و فروع دین

ما در دین مبین اسلام با دو نوع اعمال و رفتار و موضوعات درگیر هستیم. مباحث اعتقادی و مباحث مربوط به اخلاق و احکام. به بیان بهتر یک اصول دین داریم و یک فروع دین. در اصول دین به فرض دانستن برایت کفایت می کند. در بحث توحید و معاد و امامت و نبوت همین که بدانی برایت کفایت می کند. بخش دوم فروع دین است در فروع دین فقط دانستن کفایت می کند. علاوه بر دانستن، باید انجام هم بدهی. هم باید بدانی و هم باید انجام بدهی. در تولی و تبری به صرف اینکه از آنها بیزار باشم کفایت نمی کند. باید بیزاری را شما به فعلیت دربیاوری. بعضی ها اصلا از لعن کردن دوری می کنند.

تولی و تبری

لعن، دعای دور ماندن از رحمت خدا است و با فحش دادن و تهمت زدن فرق دارد. مقام معظم رهبری فرمودند: به مقدسات کسی نباید توهین کرد. ما در زیارت عاشورا لعن داریم و کسی نمی تواند منکر لعن شود ولی هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد. کسی منکر برائت و لعن نیست.

تبری جزء فروع دین است و انجام آن واجب است ولی شرایطی دارد. وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه 4 نائب دارند. یکی از آن ها حسین بن روح است که در زمان خودش اعتبار زیادی داشت و قبولش داشتند. دو نفر سر جانشینی بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله بحث داشتند خدمت حسین بن روح رفتند و مسئله را طرح کردند. حسین بن روح گفت: خب معلوم است دیگر جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله ابابکر بود. آن شخص به او گفت: دیدی؟ آن شیعه هم که می دانست که حسین بن روح جانشین امام زمان عجل الله تعالی فرجه است یک پوزخندی زد. آن شخص شیعه که به خانه اش رسید، صدای در زدن کسی را شنید. تا در را باز کرد دید که حسین بن روح آمده است. عرض سلام کرد و آقا فرمودند: چرا خندیدی؟ گفت: آخر من می دانستم که حرف شما آن نبود. حسین بن روح گفت: همان که من گفتم بود و خنده نداشت. اگر من جواب درست را می گفتم همه شیعیان را از دم تیغ می گذراندند.

تقیه کردن

یک بحثی به اسم تقیه است که آن چیزی که مربوط به اعتقادات تو است را آن جایی که نباید بگویی نگویی. سنی ها تقیه را جایز می دانند ولی شیعه واجب می داند. یکی از اصولش این است که خون و جان حفظ شود. امام حسین علیه السلام مطمئن بودند که آن ها کمر به قتل ایشان بسته اند برای همین قیام کردند. برای حفظِ خون یا یک مسیر و مکتب باید تقیه کرد. تقیه جزئی از دین ما است.

در زمان وجود نازنین امام عسکری علیه السلام کار این قدر سخت بود که اجازه نمی دادند امام را کسی ببیند. امام عسکری علیه السلام در زمان شهادتشان 28 ساله بودند. کلاً 6 سال امامت کردند. 16 سال سامرا بودند. ایشان را در یک پادگانی برده بودند و وقتی می خواستند ایشان را در شهر بیاورند به شیعیانشان نامه می دادند که وقتی مرا می بینید برای من دست تکان ندهید، سلام ندهید و ... حال با این شرایط، روایاتی که از ایشان داریم را ببینید با چه سختی به دست ما رسیده است.

امام عسکری علیه السلام فرمودند: مرا دیدید دست تکان ندهید. تولی و تبری البته که درست است ولی یک شرایط زمانی و مکانی دارد. فروع دین اخلاق و احکام را شامل می شود و علاوه بر دانستن، انجامش هم واجب است. شرایط مهمش این است که زمان و مکان را هم باید لحاظ کرد.

بعضی ها معنای وحدت را اشتباه فهمیده اند. فکر می کنند مراجع و علما با اصل لعن کردن مخالف هستند. شرایط درست لعن کردن را نمی دانند. بعضی ها از سادگی هیئتی ها دارند سوء استفاده می کنند. باید با استدلال جلو برویم. هر جایی که علی نباشد همه پای کار هستند و هر جایی که یا علی باشد مثل کربلا می شود.

/1102101304

 حجت الاسلام عبدالملکی: