حجت الاسلام پناهیان: چگونه باید با نفاق برخورد کنیم؟
وارث: جلسه هفتگی هیئت شهدای گمنام با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج میثم مطیعی و حاج محمد یزد خواستی برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:
عوامل نفاق
پای دو چیز آدم ها منافق می شوند: قدرت و مال. کسانی که پای مال منافق می شوند از کسانی که پای قدرت منافق می شوند، رسواتر هستند. چون آن کسی که پای مال منافق می شود بخاطر دست کجی هایش زودتر رسوا می شود. در قرآن هم آمده است که منافقین همیشه با ولایت مشکل دارند. پای حب مقام که به میان بیاید ولیّ را تنها می گذارند. در دو راهی که قرار می گیرند آن را ترجیح می دهد.
این دائمی است که از خانه اهل بیت علیهم السلام شما باید منتظر یک منافق باشی. هر کدام که از بین بروند خدا کسی دیگر را جایگزین می کند. ما باید با این نفاق چه کنیم؟ نمی توانیم جلوگیری کنیم. هر جایی که آدم های خوب حاکم شوند نفاق پدید می آید و ربطی به اسلام ندارد. جذاب و شیرین است.
منافق
امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما أنزل الله من آية في المنافقين إلا وهي فيمن ينتحل التشيع»1 خدای متعال آیه ای برای منافقین نازل نکرد مگر اینکه این آیه درباره مدعیان تشیع هم هست. یک آیه در قرآن نیست که درباره نفاق آمده باشد و بگویی ربطی به شیعیان ندارد. نفاق، نفاق است. ائمه هدی علیهم السلام از نفاق صحبت می کردند و افراد می ترسیدند و می گفتند: پس من منافق هستم چون همه علامت هایی که گفتید را من دارم. بعد حضرت او را نجات می دادند و در او دنبال یک صفت خوب می گشتند و می فرمودند: نه تو به این دلیل منافق نیستی.
از امیرالمومنین علیه السلام می پرسیدند: خوارج منافق بودند؟ حضرت می فرمودند: نه نادان بودند. اینکه هر کسی را متهم نمی کنیم سندش امیرالمومنین علیه السلام هستند که خوارج را متهم نکردند. اینکه خودمان را معاف هم کنیم آن سخن امام صادق علیه السلام است که می فرمایند: هر آیه ای در قرآن است می تواند شامل بچه شیعه هم باشد.
سوال مهم ما این است که چگونه باید با نفاق برخورد کنیم؟ برای روشن شدن قضیه داستان عبدالله بن اُبی2 را تعریف می کنم. عبدالله بن اُبی را شیعه و سنی معتقدند سوره منافقین برای او نازل شده است. عبدالله بن اُبی مریض شد و پسرش که آدم خوبی بود خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول الله می شود به عیادت پدر ما بیایید؟ آقا رسول گرامی اسلام فرمودند: می آیم. به عیادت او آمدند و یک نفر به ایشان اعتراض کرد که چرا به عیادت او می روید؟ حضرت اعتنایی به او نکردند. رفتند و آن پسر به ایشان عرض کرد می شود برای پدرم استغفار کنید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله برای او استغفار کردند. دوباره به ایشان اعتراض کردند که چرا برای او استغفار می کنید؟ مگر خدا نفرمود: استغفار نکن من نمی پذیرم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خدا نفرمود استغفار نکنید اگر فرموده بودند استغفار نکن من استغفار نمی کردم. فرمود: اگر استغفار کنی من نمی پذیرم.
عبدالله بن اُبی از دنیا رفت و پسرش آمد و گفت: یا رسول الله می شود برای پدرم نماز هم بخوانید؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله قبول کردند. رسول خدا صلی الله علیه و آله برای او نماز خواندند. یک شخصی رفتار زشتی با پیامبر صلی الله علیه و آله کرد و گفت: خدا تو را از نماز خواندن بر او نهی کرده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: وای بر تو! من در نماز علیه او دعا کردم. نماز میت را نخواندم.
می فرمایند اینکه 14 کنگره کاخ کسراء شب میلاد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرو ریخت شاید معنایش این باشد که رسول من بعد از 14 قرن دین تو در این عالم حاکم خواهد شد. من این به ذهنم آمد که شب میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله خدا مژده آمدن امام خمینی رحمت الله علیه را به ما داده است. اگر می خواهید عظمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را ببینید فرزند او را بعد از 1400 سال ببینید. به او قدرت و برکتی داده اند که تاریخ را به هم می زند. امام خمینی رحمه الله علیه شاگرد این مکتب است.
/1102101304
پی نوشت:
1.
رجال الكشي ص 154
2.
عبدالله فرزند ابی بن سلول، کنیه اش ابوحباب و از مردم قبیله خزرج و ساکن مدینه بود.