حجت الاسلام عالی: یکی از اسامی حضرت زهرا(س) مبارکه است
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام عالی را می خوانید:

حقیقت اسماء اهل بیت (ع)
اسامی خدا کمال صفات است. اسامی اهل بیت علیهم السلام هم همین شکل است. کسی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و گفت: من می توانم به فرزند شما حضرت مهدی علیه السلام این طور سلام بدهم: "السلام علیک یا امیرالمومنین"؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: این یک اسم اختصاصی برای جدمان علی علیه السلام است. هیچ کسی این اسم را قبل و بعد از او برای خودش نگذاشت مگر اینکه کافر است. این اسم اختصاصی جدمان علی علیه السلام است. این اسم اشاره به این خصوصیت علی علیه السلام دارد که امارت و جلودار همه مومنین است. اسامی و القاب معصومین علیهم السلام اشاره به حقیقتی دارد. بعضی از اسم های اهل بیت علیهم السلام مانند آیات قرآن باطنی دارد و باطن باطنی.
مثلا در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق روایتی است که شخصی از امام رضا علیه السلام سوال کرد برای چه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ابوالقاسم می گویند؟ امام رضا علیه السلام ابتدا در خور فهم آن شخص جواب دادند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرزندی به نام قاسم داشتند لذا به پیامبر صلی الله علیه و آله ابوالقاسم می گفتند. آن شخص گفت: اگر مرا اهل می دانید بیشتر بفرمایید. حضرت لایه ای دیگر را باز کرد. فرمود: مگر علی بن ابیطالب علیه السلام قاسم نیست "قسیم الجنة و النار"؟ گفت: بله. حضرت فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله هم ابوالقاسم است. یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام در دامن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بزرگ شده است.
در بعضی از روایات لایه دیگری بیان شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی در معراج بود در آن مقامی که حتی جبرئیل هم نبود و فقط با خدا بود وقتی تکلم خدا با رسولش تمام شد، خداوند فرمود: یا ابالقاسم دیگر برو در حالیکه هدایت گر مردم هستی و خودت هم هدایت شده هستی. وقتی ایشان به مراتب پایین تر آمدند جبرئیل علیه السلام از ایشان سوال کرد: بین شما و خدا چه گذشت؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خدا مرا ابوالقاسم خطاب کرد. جبرئیل گفت: پرسیدید برای چه شما را این چنین خطاب کردند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ابهت و جلال خدا مانع از این شد که از او بپرسم. همان جا خطاب رسید که حبیب ما؛ برای این ابوالقاسم خطاب شدی چون تقسیم کننده رحمت بین بندگان هستی. ابوالقاسم یعنی صاحب قسمت.
اسامی حضرت زهرا (س)
در هر حال اسامی و القاب معصومین اشاره به حقیقتی است. امام صادق علیه السلام فرمودند: مادر ما پیش خدا 9 اسم دارد. یکی از این اسماء، مبارکه است. یعنی وجودی که سر تا سر با برکت است. یکی از مفاهیم زیبای دینی که فقط در معارف اهل بیت علیهم السلام است مفهوم برکت است. این فقط در مفاهیم دینی و قرآنی است. قدیمی ها خیلی اطلاعات نداشتند ولی صفا داشتند. خیلی دنبال برکت زندگی بودند. برکت عمر، برکت مال، برکت فرزندان، برکت علم و...
برکت چیز بسیار مهمی است. پیامبر صلی الله علیه و آله هر روز صبح دعا می کردند که امروز خیر باشد و شری در آن نباشد. البته هر روز خدا خیر است این آدم ها هستند که شر به پا می کنند. ماه جدید که می آمد می فرمودند: این ماه را برای ما با برکت بگردان.
کلمه تبرک و تبریک و مبارک و برکه همه هم خانواده برکت هستند. ما به جایی که آب زیاد و ثابتی جمع شده باشد برکه می گوییم. مثلا به آب نهر و رودخانه برکه نمی گوییم. پس برکه سه ویژگی دارد: آب، زیاد بودن، ثابت و ماندگار ماندن. برکت یعنی چیزی که خیر و زیاد و ثابت باشد. هر زیادی را برکت نمی گویند. هر چیزی که خیرش زیاد باشد و ماندگار باشد منظور است.
برکت نمکی است که خدا باید در زندگی آدم بپاشد. ممکن است پولش کم باشد اما زیاد بودن خاصیتش خیلی است. حضرت زهرا سلام الله علیها چهار فرزند داشتند که فرزندان همگیشان در کربلا شهید شدند. تعداد زیاد سادات از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی وجود ایشان با برکت است. کوثر که به ایشان گفته می شود یعنی همان مبارک.
تازه این ها نسل ظاهری حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. مهم تر این بود که نور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را ادامه دادند و کاری کردند ثابت باشد. اگر حضرت زهرا سلام الله علیها نبودند این نور خاموش می شد. حضرت زهرا سلام الله علیها فقط حامی ولایت نشد بلکه حامی رسالت پدرشان هم شدند. این حدیث که می فرماید: ای پیامبر؛ اگر فاطمه نبود تو و علی را خلق نمی کردیم خیلی حدیث عجیبی است. یعنی در واقع رسالت و امامت با حفاظت حضرت زهرا سلام الله علیها است. اگر ایشان نبود رسالت و امامتی نبود.
/1102101304