حجت الاسلام میرباقری: گناه مانعِ پیشرفت وبالارفتن انسان می شود+گزارش تصویری

کد خبر: 70707
تقوا یعنی گناه نکردن، گناه چوب لای چرخ انسان می گذارد و اجازه پیشرفت و بالارفتن را از انسان می گیرد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: می خواهید بگویم بیماری تان در زندگی چیست که از رندگی لذت نمی برید؟ گناه بیماری شماست و باعث شده ذهن و افکار شما مشوش شود. چرا بعضی ها فکر و زندگی آرام ندارند؟
وارث:مراسم  شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان با حضور حاج محسن طاهری، حاج مرتضی طاهری، حجت الاسلام کرمی و با سخنرانی حجت الاسلام سیدحمید میرباقری و مداحی حاج غلامرضا عینی فر،کربلایی حسین عینی فر و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در حسینیه مکتب الحسین علیه السلام، برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام سیدحمید میرباقری را می خوانید:

حجت الاسلام میرباقری

سفارشات امیرالمومنین(ع)

بعد از ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام سفارشاتی به امام حسن علیه السلام داشتند که یکی از آنها تقوا، قول به حق، خصم ظالم و یارمظلوم بودن و سفارش بیشتر به تقوا بود. تقوا یعنی گناه نکردن، گناه چوب لای چرخ انسان می گذارد و اجازه پیشرفت و بالارفتن را از انسان می گیرد.


امیرالمومنین علیه السلام فرمود: می خواهید بگویم بیماری تان در زندگی چیست که از رندگی لذت نمی برید؟ گناه بیماری شماست و باعث شده ذهن و افکار شما مشوش شود. چرا بعضی ها فکر و زندگی آرام ندارند؟


امیرالمومنین علیه السلام فرمود: آنچه با چشمت می بینی در دلت می نشیند و وقتی در دل نشست ذهن انسان به هم می ریزد. اگر آن نگاه به نامحرم در درس خواندن و کسبش دچار مشکل نمی شد.


أُوصِیکُمَا، وَجَمِیعَ وَلَدِی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی، بِتَقْوَى اللهِ، وَنَظْمِ أَمْرِکُمْ، وَصَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ، فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ [وَآلِهِج وَسَلَّمَ ـ یَقُولُ: «صَلاَحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِالصِّیَامِ». اللهَ اللهَ فِی الاْیْتَامِ، فَلاَ تُغِبُّواأَفْوَاهَهُمْ، وَلاَ یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ. 1


مطلب دیگری که حضرت سفارش می کنند نظم داشتن در امور است. انسان هایی به جایی رسیدند که در زندگی شان نظم وجود داشته، آنهایی که در زندگی حساب و کتاب ندارند در زندگی پیشرفتی نداشته اند. اگر نظم نباشد کار جلو نمی افتد.

تیره و تارشدن جامعه بوسیله عداوت و کینه


سفارش دیگر صلاح ذات بینکم است یعنی همواره با هم خوب باشید، از عداوت، دشمنی و بغض و کینه پرهیز کنید. در جامعه و خانواده ای که اختلاف بیفتد تیره و تار می شود. فرمود: از جدتان خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود: آشتی دادن بین دو نفر از نماز وروزه مستحبی به مراتب بالاتر و برتر است.


حضرت در سفارش دیگر فرمود: بچه یتیم ها را مراقب باشید، نکند شما سیر باشید و آنها گرسنه باشند، نکند شما باشید و آنها ضایع شوند و از بین بروند. ممکن است این فقیر در اقوام باشد، به آنها محبت کنید تا براحتی با یک جمله فریب نخورد، اگر محبت خانواده باشد اینطور نمی شود گاهی پدر هست و محبت نمی کند ولی گاهی پدر نیست اقوام دیگر باید جبران این محبت را بکنند تا بچه بدون محبت بزرگ نشود.

سفارش اکید درباره همسایه


وَاللهَ اللهَ فِی جِیرَانِکُمْ، فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ، مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَاللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ، لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ. وَاللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ2؛

خدا را خدا درمورد همسایگانتان. همسایگی قدیم با الان خیلی فرق کرده، الان با یک تیغه ده سانتی با همسایه تان فاصله دارید. بسیاری از مردم استراحت برایشان ضروری است، شما ممکن است کاری نداشته باشید ممکن است شما را لعن کند وبعضی از این لعن ها اگر به جا باشد در زندگی کار دست انسان می دهد.


خدا را خدا را در عمل به قرآن مبادا دیگران از شما در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند؛ از این سخن حضرت استنباط می شود که بعضی ها با وجودی که به قرآن اعتقادی ندارند ولی به قرآن عمل می کنند و موفق می شوند. مثل یک اروپایی که اعتقادی به قرآن ندارد حتی در خانه اش هم ندارد اما به محتوای آن عمل می کند مثل امانتداری و جنسی خوب می سازد و دنیا را فرامی گیرد.

ویژگی های قرآن


این چند ویژگی اگر در رفقای شما بود بدانید بهترین رفیق هستند اما هیچ کدام مثل قرآن این ویژگی ها را ندارند: وَاعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَالْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَالْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ وَمَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى؛


1- بدانید قرآن نصیحت کننده است که کلاه سرتان نمی گذارد که برای شما کم نمی گذارد چون ذی نفع نیست. مثلا شما می خواهید به چیزی برسید اما رفیقتان نمی گذارد چون منفعت خودش در آن است.


2- قرآن هدایت کننده ای است که تو را گمراه نمی کند. قرآن گوینده ای است که هیچ وقت به تو دروغ نمی گوید. با قرآن اگر نشست وبرخاست کنید در هدایت یک پله بالا می روید و در کوری و نابینایی یک پله پایین می آیید.


مرحوم آیت الله قاضی می فرمود: من اگر به جایی رسیدم در پرتو این دو چیز بود: قرآن و سیدالشهدا علیه السلام؛ مثل دو بال هستند که انسان را به پرواز در می آورند.

شکایت های روز قیامت


فرمودند: در قیامت سه چیز از دست انسان شکایت می کنند:


1- عالمی که در منطقه ای هست و از او استفاده نمی کنند. این عالم در قیامت شکایت می کند.


2- مسجدی که به خرابه تبدیل می شود و کسی نمی رود در آن نماز بخواند. در دهه 60 مساجد ما مملو از جوانها بود وامروز متاسفانه اینطور نیست وکمتر جوان در آن دیده می شود، مسجد پایگاه هدایت است.


3- قرآنی که در طاقچه گذاشته و خاک روی آن می نشیند اما از آن بهره نمی برد.


یکی از دوستانم می گفت 84 میلیون جلد رمان عشقی داخلی و خارجی در این مملکت چاپ شده و به خانه ها رفته و دست جوان ها و نوجوان هاست!

قرآن سفره خداست


پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: قران معدنةالله وسفره ی خداست و تا می توانید بنشینید و از قرآن استفاده کنید. امام سجاد علیه السلام فرمود: اگر من در عالم تنها باشم و فقط قرآن همراهم باشد احساس ترس و وحشت نمی کنم؛ یعنی قرآن چنین مونسی است. اگر می خواهی حال و هوایت عوض شود قرآن بخوان.


درفراز آخر امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ. خدا را خدارا سفارش به نماز. عمود و ستون دین اسلام نماز است. خدا این قدر به انسان نعمت داده که انسان نمی تواند آنها را بشمارد و آن وقت در قبال شکر این نعمت ها ما چه کرده ایم؟ چطور حاضر نمی شویم به شکرانه نعمت های او نماز بخوانیم؟ نماز یک مصداق شکرانه نعماتی است که خدا به انسان عنایت کرده.

نماز اول وقت؛ شاه کلید تمام قفل ها


یک جوانی نزد آیت الله نخودکی آمد و عرض کرد: من سه تا قفل در زندگی دارم می خواهم شما سه کلید معرفی کنید، اولین قفل زندگی ام این است که می خواهم ازدواج خوبی داشته باشم، کار خوبی پیدا کنم و با عاقبت به خیری از دنیا بروم. ایشان فرمود: اگر می خواهی ازدواج خوب داشته باشی، کار خوب داشته باشی و عاقبت به خیر شوی نماز اول وقت بخوان، نماز اول وقت شاه کلید است و هر کاری با آن حل می شود.


مرحوم آیت الله حق شناس می فرمود: نمازتان را اول وقت بخوانید خدا همه ی حاجات را به شما می دهد. اگر به نتیجه نرسیدی بیا آب دهان روی صورت من بیانداز.






حجت الاسلام میرباقری

پی نوشت:


1- نهج البلاغه ج‏3 ص379-380.

2- همان‏