راه تقویت ایمان، خوش اخلاقی است

کد خبر: 73623
اگر شما بخواهید ایمانتان را تقویت بکنید سرلوحۀ آن خوش اخلاقی است.

وارث: مراسم عزاداری شب سوم دهه دوم محرم،با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج محمد رضا نیکنام و کربلایی علی اصغر ژولیده  در حسینیه موج الحسن علیه السلام برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را میخوانید:

حجت الاسلام علوی تهرانی: راه تقویت ایمان، خوش اخلاقی است


خداوند در آیه 56 سورۀ هود میفرماید "مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ" هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه افسارش دست خدا باشد. خداوند صراط مستقیم است اگر افسار من دست او باشد مرا به صراط مستقیم هدایت میکند.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه یک استثنایی میگوید که یک عده از این آیه خارج میشوند و افسار همه دست خدا نیست. حضرت میرمایند: اخلاق بد، ریسمان عذاب الهی است که بر بینی انسان بداخلاق و صاحبش نصب شده است و هدایت آن دست شیطان است. شیطان انسان را به شر وادار میکند و انتهای شر، جهنم است.
بنابر این حدیث، بی اخلاقی افساری است در دستان شیطان.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میفرمایند " 4خصلت است که اگر در کسی باشد در حالی که او غرق در گناه است خداوند 2کار با او میکند: اول همۀ گناهان او را پاک میکند و دوم جای همه گناهان برای او ثواب مینویسد. 4خصلت اینها هستند:
1- راستگویی
2- شرم
3-اخلاق
4-شکر
این 4 ویژگی در هر شخصی باشد خداوند تمام گناهان او را تبدیل به حسنات میکند.
شخصی نزد رسول خدا آمد و پرسید ای پیامبر دین تو چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند " اخلاق خوب"
بداخلاقی گناهی است که بخشیده نمی شود و برای هر گناهی توبه وجد دارد به جز "بداخلاقی" انسان وقتی اخلاق نداشته باشد اگر از یک گناه خارج بشود گرفتار گناه دیگری میشود و تا این بی اخلاقی حل نشود توبه پذیرفته نمیشود.
اگر اخلاقتان را خوب کنید و حسن خلق داشته باشید وقتی دو رکعت هم نماز بخوانید به سعادت میرسید دیگر نیازی نیست 100 رکعت نماز بخوانید.

روح دین اخلاق است
پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند "اسلام دین خوش اخلاقی است" چیزی که متاسفانه در جامعه ما نیست.
امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند "سرلوحۀ کتاب اهل ایمان در روز قیامت، حسن خلق است"
اگر شما بخواهید ایمانتان را تقویت بکنید سرلوحۀ آن خوش اخلاقی است.
زمانی که خداوند ایمان را خلق کرد به خداوند فرمود من را تقویت کن.پس خداوند ایمان را با دو خصوصیت تقویت کرد، حسن خلق و سخاوت.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: جوان سخاوتمند آلودۀ در گناه نزد من محبوب تر است از پیرمردی که عمرش را در بندگی گذراند اما بخیل است.

حجت الاسلام علوی تهرانی: راه تقویت ایمان، خوش اخلاقی است