اشعار شاعران جوان آیینی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طنین‌انداز شد

کد خبر: 74703
نشست ادبی «لحظه‌های بی‌تابی» با شعرخوانی شاعران جوان آیینی مشهدالرضا(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
وارث: این نشست در ادامه سلسله نشست‌های ادبی شمس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور جمعی از شاعران جوان و زائران و مجاوران اهل شعر و ادب با خوانش شعر و نقد و بررسی اشعار در کتابخانه تخصصی ادبیات این آستان مقدس برپا شد.
الهه بیات مختاری، مجتبی ابوالقاسمی، مریم دلدار و حسین سیدبر اشعار خود را به‌ ترتیب در این محفل ادبی خواندند و این اشعار توسط استادانی مانند عباس ساعی، هادی اسماعیلی، سیدمسلم موسوی و جلیل فخرایی مورد بررسی قرار گرفت.
اشعاری در قالب غزل و رباعی توسط شاعران جوان مشهدی با محوریت موضوعی حضرت رضا(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت علی اکبر(ع) و واقعه دشت کربلا خوانده شد و حالت معنوی خاصی به حاضران نشست لحظه‌های بی‌تابی بخشید.

درهم‌تنیدگی زبان فارسی و عربی
استاد عباس ساعی درباره اشعاری که توسط الهه بیات مختاری در نشست خوانده شد، گفت: این اشعار سرشار از اتفاقات زیبا و برجسته زبانی است و با پیوستن به شعر ناب از هنجارهای متداول گریخته است.
وی افزود: اشعار با وجود زیبایی زبانی، بسیار ساده و قابل فهم است و از تعبیرات و اصطلاحات دینی و مذهبی در آن‌ها استفاده شده است که شخصیت تربیت‌ شده شاعر را نشان می‌دهد.
ساعی ادامه داد: شاعران با میل شخصی، اشعار خود را به آیات قرآنی، احادیث و مثل‌های عربی مزین می‌کنند که این امر به ‌دلیل درهم‌تنیدگی زبان فارسی و عربی است و آن را می‌توان یک ویژگی در اشعار  قلمداد کرد که از نگاه برخی مثبت و بعضی منفی است.
استاد هادی اسماعیلی نیز درباره اشعار این بانوی جوان بیان کرد: با وجود زیبایی شعر، مفهوم و پیام شعر انگار از نوع بیان آن جلوتر است و شور و حرارت درون شعر گاهی بر خود شعر غلبه می‌کند.
استاد جلیل فخرایی به وجود برخی لغات عربی در اشعار بیات مختاری اشاره کرد و گفت: در بعضی اشعار، کلمات عربی از بافت شعر خارج می‌شود و شعر آیینی را تا سطح مدیحه و مرثیه پایین می‌آورد.

از شعار شاعرانه تا تولدی دوباره
در ادامه ساعی بیان کرد: غزل و رباعی‌هایی که توسط مجتبی ابوالقاسمی خوانده شد شاخص بود، اما توقع من از شاعری مانند او بیشتر است.
وی افزود: سه مصراع نخست در ساختار رباعی اغلب برای مصراع چهارم زمینه‌پردازی می‌کند و تفاوت چشمگیری در مصراع آخر رباعی‌های برجسته وجود دارد که در رباعی‌های مجتبی ابوالقاسمی وجود نداشت و نوعی یکنواختی در ابیات رباعی‌های این شاعر جوان به ‌چشم می‌خورد.
اسماعیلی نیز گفت: رباعی‌ها به ترتیبی که خوانده شد، جان‌دار‌تر ‌شدند و تخیل پا به پای سوز و عاطفه درونی شاعر می‌آید و بازگوکننده همدیگر هستند.
همچنین استاد سید مسلم موسوی تصریح کرد: بهتر است مجتبی ابوالقاسمی زبان شعری‌اش را تغییر دهد و از منظر جدیدی شعر بسراید. او این توان را دارد و امیدوارم تولد شعری جدیدی در او اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: ما باید کیاست زبانی، منظرها و زیباشناسی خود را تغییر دهیم و با نگاهی جدید و از منظر عرفانی، شعر بسراییم.
فخرایی نیز اضافه کرد: اشعار ابوالقاسمی از نظر انشایی، زبان خوبی دارد و اگرچه اشعارش حالت شعاری دارد، اما شعارهای قشنگی است و آن‌ها را می‌توان شعار شاعرانه نامید.
ابوالقاسمی ضمن ابراز خرسندی و تشکر از برپایی این نشست ادبی گفت: در این جلسه، نکات شعری بسیار علمی و مصداقی بیان شد و امیدوارم همچنان این سلسله نشست‌ها تداوم پیدا کند و شاعران جوان هم فرصت استفاده از نقدها و نظرات استادان را داشته باشند و بتوانند اشعار بهتری بسرایند.

توجه به انفعال نفسانی
استاد ساعی درباره دو غزلی که مریم دلدار در نشست خواند، ابراز کرد: یکی از شاخصه‌های شعر «تخیل» است که به معنای تخَیُّل صرف نیست و این ویژگی ریشه در انفعال نفسانی دارد و موجب منقلب شدن مخاطبان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برخی اشعار خوانش شده توسط این بانوی شاعر، همین حالت را ایجاد کرد، گفت: شاید حد اعلای شاعری این باشد که شاعر بتواند مخاطب خود را از حالت عادی خارج کرده و او را با انفعال نفسانی، منقلب کند.
این شاعر برجسته مشهدی اضافه کرد: اشعار مریم دلدار انگار انگشت روی زخم‌های التیام نیافته می‌گذارد که از مدت‌ها پیش وجود داشته است و این واکاوی زخم‌ها، بسیار هنرمندانه اتفاق می‌افتد.
استاد اسماعیلی نیز درباره اشعار این بانوی جوان گفت: اگرچه اوج شاعری در این است که اشعار بتواند دل مخاطب را در اصطلاح بکند، اما اگر شعر با روشن‌گری و اندیشه‌مندی هم سروده شده باشد، آن را به جایگاه بالاتری می‌رساند.
وی افزود: اشعاری که مریم دلدار در این نشست خواند، نشان‌دهنده تسلط شاعر بر جریانات حاکم بر شعر است و استفاده به‌جا از عناصر خیال و تعبیرآفرینی‌های کنایی، بیانگر دقت نظر شاعر است.
استاد موسوی نیز در این باره گفت: اشعار این بانو، در عاطفه و تصویر موفق بود، اما در محتوا و بُعد فکری و فلسفی ماجرا هنوز جای کار دارد.

فرصتی برای رشد شاعران جوان
استاد اسماعیلی درباره غزل رضوی که توسط حسین سیدبر در این نشست قرائت شد، بیان کرد: این شاعر جوان نیز انشاء خوش‌تراشی در اشعار خود دارد و فضای حرم مطهر امام هشتم(ع) را با استفاده از اِلمان‌های مرتبط با حرم به خوبی به ذهن مخاطب منتقل می‌کرد، اما شاعر باید کلمات را به‌صورت الماس چندوجهی ببیند و به ابیات خود عمق ببخشد.
استاد ساعی نیز با اشاره به اینکه غزل این شاعر می‌تواند زیباتر شود، گفت: ابیات شعر خوانش شده، خطاب به «تو» بود و این امر، شعر را یک وجهی کرده بود و موجب یکنواختی می‌شد. بهتر است با استفاده از جملات امری، پرسشی، عاطفی و... شعر را متحول کنیم.
وی با تأکید بر جوان بودن حسین سیدبر خطاب به او اضافه کرد: زیباشناسی اشعارتان مبتنی بر زیباشناسی سنتی است و بهتر است در آن تجدید نظر کنید. همچنین از عناصری مانند نماد استفاده کنید.
ساعی در پایان خاطرنشان کرد: این نشست ادبی به منظور خوانش اشعار توسط شاعران جوان برگزار شد تا تبادل نظر و اندیشه، تجربه و تصویر بتواند کارساز شود و این شاعران از همدیگر درس بگیرند.

منبع: آستان نیوز