مشکلات امروز بشریت نتیجه عدم شناخت و فاصله گرفتن از دین است

کد خبر: 102819
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: امام موسی کاظم(ع)‌ می‌فرمایند «سعی کنید در دین خدا فقیه باشید»؛ اگر انسان در دین خدا تفقه کرد منحرف نمی شود، تمام مشکلات امروز ما نتیجه فاصله گرفتن از دین است.
وارث

آیت‌الله «علی نظری منفرد» امروز در مسجد جامع غدیر خم به مناسبت ماه ذی الحجه و ولادت امام موسی کاظم(ع) درباره علت تغییر زمان ولادت امام موسی کاظم(ع)‌ به سخنرانی پرداخته گفت: طبق هماهنگی شورای انقلاب فرهنگی روز ۲۰ ماه ذی الحجه روز ولادت امام موسی کاظم(ع) مطرح و در تقویم هم به عنوان روز ولادت حضرت امام کاظم(ع) ثبت شد.

وی افزود: پیش از این روز هفت صفر را روز تولد امام موسی کاظم(ع) می‌گرفتند در حالی که این روز، روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) بود، درباره روز ولادت امام موسی کاظم(ع) پژوهش و تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت و نشان داد که روایات ولادت امام موسی کاظم(ع) در ۲۰ ماه ذی‌الحجه نسبت به قول ولادت ایشان در ۷ صفر بسیار قوی‌تر است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از ابوبصیر در باب موالید ائمه(ع) جلد اول اصول کافی، بیان کرد:  ابوبصیر می‌گوید ما با حضرت امام صادق(ع) اعمال حج را به جا آوردیم پس از آن وقتی به ابواء رسیدیم همسر امام صادق(ع) همراه کاروان بودند، در این سفر امام موسی کاظم(ع) به دنیا آمدند؛ همه روایان شرح این ولادت را نوشتند و در آن هیچ اختلافی نیست که ولادت امام موسی کاظم(ع) در ۲۰ ماه ذی‌الحجه بوده است. بر اساس این روایات تولد امام موسی کاظم(ع) در ماه ذی الحجه قرار داده شد.

آیت‌الله نظری منفرد درباره شناخت دین از نظر امام کاظم(ع)، اظهار کرد: حضرت می‌فرمایند «سعی کنید در دین خدا فقیه باشید»؛ دین مجموعه‌ای از اعتقادات، احکام و اخلاق است، اگر انسان در دین خدا تفقه کرد منحرف نمی شود، تمام مشکلات امروز ما نتیجه فاصله گرفتن از دین است.

وی با بیان اینکه انسان باید در زندگی بداند در چه مسیری حرکت می‌کند، ابراز کرد: برخی فکر می کنند به زندگی برسند و در حاشیه زندگی هم به دین رسیدگی کنند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: درباره دین، خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی و معادشناسی تحقیق کنید و بروید دین را یاد بگیرید.

 آیت‌الله نظری منفرد ادامه داد: درباره تحقیق از دین باید به منبع مطمئن دسترسی داشته باشید، تمام مطالب استاد در زندگی انسان بسیار نقش دارد گاهی استاد انسان را به اوج می رساند و گاهی برعکس عمل می‌کند بنابراین باید استاد دین را شناخت. بهترین منبع برای دریافت دین ائمه معصومین(ع) هستند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از شئون نزول حدیث ثقلین روز عید غدیر است، خاطرنشان کرد:‌ در نماز حداقل ده مرتبه از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند، انسان باید طراط مستقیم را که قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند را بشناسد و با تفکر دقت در مسیر آنها حرکت کند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.